Hoi allemaal,
wat ik tijdens mijn voorstelrondje al aangaf ben ik op zoek naar een AWD om de Citybug te vervangen.
Ik zoek een SUV die ook overweg kan met modderige bospaadjes en natte weilanden.
Naast dat ik in mijn dagelijkse werk voor de klas sta ben ik ook enthousiast imker en reis met de bijenkasten naar de heide en koolzaad.
De heide is vaak alleen te bereiken door slecht onderhouden bospaden.
Ook komt het voor dat ik regelmatig met een aanhanger bouwmaterialen moet halen en natuurlijk de paardentrailer erachter die over natte weilanden getrokken moet worden. Voor dit alles is de Citybug niet echt geschikt. Ik moet zeggen dat ik een hogere zit ook wel lekker vindt.
Ik zoek dus een 4x4.
Belastingtechnisch een t/m 2008 (youngtimer regeling) en gezien de km die ikzelf rij (tussen de 10 en 15k per jaar) zal een benzine het mooiste zijn, al kan je vaak net zo goed diesel rijden omdat die vaak goedkoper worden aangeboden.
Maar nu: wat voor 4x4?
Ik heb het een en ander bekeken; een defender of discovery lijkt me grandioos maar domweg niet te betalen gezien de mrb.
Dus maatje kleiner: de freelander of (sorry) een X-trail.
Zijn hier mensen die ervaring hebben in beiden?
Wat zijn de do's en dont's, problemen etc?
Ik hoor graag van jullie
groet ruben
En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD
En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD
Groeten Ruben
-
Landmarcs
Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD
Ruben,
Je schrijft dat je ook zo nu en dan een paardentrailer uit een nat weiland wilt kunnen trekken. Als dat een "maatgevende" eis is kijk dan naar de trekgewichten, en verder voldoende eigen gewicht van het trekkende voertuig.
Als die trekgewichten bij nader inzien toch niet zo belangrijk zijn en het goedkoop moet zijn dan zou ik gewoon naar een Dacia Duster kijken.
En dan als N=1 ervaring: Ik was twee jaar geleden in de Picos de Europa en reed daar een "green lane" rondje. Een kennis reed in zijn Xtrail mee. Nadat ie op weg naar boven een band op een ongelukkige wijze verspeelde ging het verder goed ... behalve dan dat ie eenmaal terug thuis aan een nieuwe koppeling toe was. Er rijden daar in NW-Spanje aardig wat Xtrails, een slechte auto kan het niet zijn, maar op de wat moeilijker paden zie je ze niet, dus wellicht is dat toch een teken aan de wand.
O ja, wellicht ben je beter uit met een automaat. Een automaat kan een stukje van het gemis aan een (extra) lage versnelling compenseren. Een automaat heeft ook voordelen bij het zo nu en dan trekken van een aanhanger.
Groeten MarcS
PS Paradoxaal is dat die Xtrail-kennis een schoonzoon heeft die 'm een LandRover ontraadde ... de schoonzoon (p)repareert RangeRover's: kennelijk weet ie te goed wat er allemaal stuk kan gaan — of ie is gewoon bang dat ie straks ook de auto van z'n schoonvader moet (p)repareren.
- Erik Peters
Leuk zo'n Duster, maar het gros heeft gewoon voorwielaandrijving.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Leuk zo'n Duster, maar het gros heeft gewoon voorwielaandrijving.
Groet,
Erik.
Dat geldt ook voor de meeste betaalbare LaRo's. Als je een 4x4 zoekt die een beetje wat mag trekken is de keuze legio en het is verdrietig om te constateren dat een LaRo zon ongeveer de duurste optie is.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Erik Peters schreef:Leuk zo'n Duster, maar het gros heeft gewoon voorwielaandrijving.
Dat geldt ook voor de meeste betaalbare LaRo's. Als je een 4x4 zoekt die een beetje wat mag trekken is de keuze legio en het is verdrietig om te constateren dat een LaRo zon ongeveer de duurste optie is.![]()
1º Ik bedoelde natuurlijk een 4x4 Duster, die blijken opvallend capabel.
2º Een wat oudere Discovery is wellicht de uitzondering op de "duurste optie".
Maar het klopt, er is een ruime keuze in aan 4x4's, zoek je tweedehands dan is het minder. En die keuze-ruimte wordt snel kleiner wanneer je aanvullende randvoorwaarden hebt* ... en goedkoop is het zelden.
* Ik denk dan bijvoorbeeld aan permanent 4x4 (2x4 met bijschakelbaar 4x4 is denkelijk niet het handigste als je met een paardentrailer in het gras wil manoeuvreren), of niet te duur in (tweede handse) aanschaf, of niet te duur in de reparaties, of niet te patserig.
Groeten MarcS
PS Misschien moet ik qua belastingen nog wat bijleren, maar vlgs mij is het zo dat als je voor een young-timer gaat dat dan draait om de bijtelling te drukken ... en als er sprake is van bijtelling dan kan je ook de onkosten verrekenen. Weliswaar gaat het dan slechts om verrekenen, maar toch betekent zo'n verrekening dat de belasting-man een deel van je onkosten "betaalt". Wat mijns inziens betekent dat daarmee (ook) de vraag diesel of benzine niet zo zwaarwegend is. Misschien heb ik het mis ... dan leer ik graag bij.
Als je zo weinig rijdt.
Gewoon een range rover of defender die in de oldtimer regeling valt.
Heb je een leuke auto die zijn waarde behoudt (aankoop is eigenlijk statiegeld).
Geen wegenbelasting, alleen onderhoud en wat je leuk vind.
Heb je een leuke auto die zijn waarde behoudt (aankoop is eigenlijk statiegeld).
-
Landmarcs
dyngo schreef:Als je zo weinig rijdt.
Een heel leuke gedachte die statiegeld-gedachte .... met een maar.
Je moet wel heel gelukkig inkopen, of rekening houden met een groter bedrag aan onderhoudskosten.
Met een beetje pech denk je gelukkig ingekocht te hebben en begin je met het dempen van een financieel zwart gat.
Je bent dan te zijner tijd spekkoper wanneer je ziet dat het toch geen bodemloze put was.
Zelf rijd ik een inmiddels 12-en-een-half jarige statiegeld-Defender.
De onderhoudskosten zijn nog steeds heel redelijk, en de prijs van het statiegeld bestaat uit de voorspelbare MRB.
En qua statiegeld: daar ben ik op het moment niet bang voor, op het moment krijg ik de aankoopprijs terug, het zijn evenwel dagkoersen: de koers was lang stijgend maar ook hier geldt: "What goes up must come down".
O ja, er zijn beslist goedkopere auto's, goedkoper in onderhoud, goedkoper in verbruik en/of goedkoper in MRB, maar voor veel van deze auto's weet je van te voren dat je op het punt van afschrijving een serieus bedrag kwijt bent. Het is een keuze, maar ik betaal dan liever aan de schatkist ... het bedrag dat je aan afschrijving ziet verdampen levert niemand wat op (nu ja, het fleurt het BNP op zodra je je auto inruilt, dat BNP daar koop je niks voor).
Groeten MarcS
PS Dat BNP is een heel eigenaardige maat voor de staat van de economie: Een ochtendspits met een verblindende grond-nevel, of een ijzelfront gedurende de avondspits doen (net als een aardbeving) ons land niks goeds, toch zorgen dergelijke rampen voor een groei van het BNP - omgekeerd zorgt het huwelijksgeluk (en de financiële winst) van de weduwnaar die met zijn eerder door hem betaalde huishoudster trouwt voor een daling van het BNP.
Ik bepleit niet een auto te kopen voor winstbejag.
Hoewel dat bijna vanzelf gaat, Landrover is zeer waardevast.
Kocht mijn Range Rovers allemaal voor een paar duizend euro.
Versleutel wat, grotere motor, LPG.
Half miljoen km bijzondere autos die ik met veel plezier rijdt.
Onderhoud is weinig meer dan een moderne auto, de V8 is zeer robuust.
Let wel op dat je iets koopt dat in basis deugt (chassis/ carrosserie) of weet te repareren.
Eindresultaat na 20 jaar rijden 'met een smile' zou 10.000en euros winst zijn.
Maar ja, weg RR, is weg 'smile' ..
Dat gaat dus niet gebeuren.
Kocht mijn Range Rovers allemaal voor een paar duizend euro.
Versleutel wat, grotere motor, LPG.
Half miljoen km bijzondere autos die ik met veel plezier rijdt.
Onderhoud is weinig meer dan een moderne auto, de V8 is zeer robuust.
Let wel op dat je iets koopt dat in basis deugt (chassis/ carrosserie) of weet te repareren.
Eindresultaat na 20 jaar rijden 'met een smile' zou 10.000en euros winst zijn.
Maar ja, weg RR, is weg 'smile' ..
Dat gaat dus niet gebeuren.
-
Landmarcs
dyngo schreef:Ik bepleit niet een auto te kopen voor winstbejag.
Wat betreft dat laatste: Cijfers over het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
En verder de nuancering:
Sommige LandRover-producten blijken zeer waardevast. Iets wat je niet zou verwachten gezien de reputatie mbt betrouwbaarheid etc.
Wat betreft het eerste: Ik zeg ook altijd dat het kopen van een auto geen rendabele zaak is ... de uitzondering bevestigt dan deze regel.
Vóór de LandRover reed ik achtereenvolgens twee Renault's, eenvoudige "middenklassers" en de afschrijving daarvan was hoger dan die van mijn twee LandRovers. Om de gemakkelijke reactie "Koop dan ook geen Renault" voor te blijven: met bijv. een VW had de afschrijving in dezelfde regionen gezeten - weliswaar was de restwaarde iets hoger geweest, de aanschafprijs was minstens zoveel hoger ... dus moet je ook nog eens een extra rente-verlies incalculeren (ik denk dan aan de rentestand van 25-30 jaar terug).
Anyway - als het met de restwaardeontwikkeling zo loopt zoals op het moment - dan heb je in ieder geval op papier een voordeeltje (maar ook het nadeel dat je extra zuinig op je kostbare bezit "moet" zijn.
Groeten MarcS
Tot mijn verbazing had ik op mijn 130 bijna geen afschrijving. Dat was lastig want ik wou er ook geen boekwinst op maken.
Mijn Disco's hebben ook nauwelijks afschrijving gehad, max 1000 euri per jaar. Voor het jongere spul gaat dat duidelijk niet op en ook het onderhoud kost wezenlijk meer. Nou snap ik best dat een hobby geld mag kosten maar omdat ik zoveel hobby's heb én ik gewoon gierig aangelegd ben (eigenlijk vooral lui: ieder euro die je nie uitgeeft hoef je nie eerst te verdienen) probeer ik altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
De reden dat ik geen Def of D2 meer rijdt is puur vanwege de euro normering: je komt geen stad meer in en dat vind ik vooral op vakantie irritant, los van groen geneuzel dat ik ook wel graag een zo schoon mogelijke auto rij.
Met het oog daarop: ondernemers mogen straks zakelijk geen diesel (of benzine) meer rijden en dat zou de restwaarde kunnen beïnvloeden. Verder ligt er al een advies om fossiele brandstoffen extra te belasten, etc, etc.
Dus die waardevastheid staat wel erg onder druk denk ik. Blijft koffiedik kijken, maar voor mij maakt het dat ik alleen nog geld in m'n belastingvrije Serie IIa (voor 700 gulden gekocht) giet. Want helemaal géén LaRo, da is ok niks!

Mijn Disco's hebben ook nauwelijks afschrijving gehad, max 1000 euri per jaar. Voor het jongere spul gaat dat duidelijk niet op en ook het onderhoud kost wezenlijk meer. Nou snap ik best dat een hobby geld mag kosten maar omdat ik zoveel hobby's heb én ik gewoon gierig aangelegd ben (eigenlijk vooral lui: ieder euro die je nie uitgeeft hoef je nie eerst te verdienen) probeer ik altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
De reden dat ik geen Def of D2 meer rijdt is puur vanwege de euro normering: je komt geen stad meer in en dat vind ik vooral op vakantie irritant, los van groen geneuzel dat ik ook wel graag een zo schoon mogelijke auto rij.
Met het oog daarop: ondernemers mogen straks zakelijk geen diesel (of benzine) meer rijden en dat zou de restwaarde kunnen beïnvloeden. Verder ligt er al een advies om fossiele brandstoffen extra te belasten, etc, etc.
Dus die waardevastheid staat wel erg onder druk denk ik. Blijft koffiedik kijken, maar voor mij maakt het dat ik alleen nog geld in m'n belastingvrije Serie IIa (voor 700 gulden gekocht) giet. Want helemaal géén LaRo, da is ok niks!
Edward van Vugt
Terug naar “Nieuw op het forum”