G'dag,
Even kort voorstellen, Marc uit R'dam, Freelander 1 2001 met net geen 200.000 op de teller, 1.8s benzine. Ik heb deze wagen voor een redelijk prijsje over kunnen nemen, is net APK gekeurd dus de basis moet wel oke zijn.
Maar ik heb 3 dingen waar ik wel wat aan kan doen en ik 't leuk zou vinden om zelf te, in een clubje te fixen en wat tips te krijgen:
- benzinemeter doet het niet, schijnt aan gerommeld te zijn maar de meter op het dashboard geeft een lege tank aan.
- de cardanas is onderuit gehaald, heb ik er bij, maar de lagers op de as zouden beide vervangen moeten worden.
- de airco doet het niet
Kortom, in 2 wiel aandrijving rijdt ie eigenlijk prima maar ik wil d'r weer 4 wiel drive van maken (iets met plannen voor de zomer in de Ardennen)
en de benzinemeter en airco moeten 't eigenlijk natuurlijk gewoon doen.
Wie kan mij wat bijpraten en evt. op weg helpen hiermee.
Freelander 1 en een paar issues, nieuwe eigenaar
-
Landmarcs
Re: Freelander 1 en een paar issues, nieuwe eigenaar
marc010 schreef:...
- de cardanas is onderuit gehaald, heb ik er bij, maar de lagers op de as zouden beide vervangen moeten worden.
....
Kortom, in 2 wiel aandrijving rijdt ie eigenlijk prima maar ik wil d'r weer 4 wiel drive van maken (iets met plannen voor de zomer in de Ardennen)
Dag Marc,
De cardan-as wordt nog wel eens onder de Freelander 1 weggehaald omdat de visco-koppeling niet meer doet wat ie moet doen.
Opletten dus. Gewoon terugplaatsen van de cardan-as kan een nieuw probleem opleveren.
En let op dat de Freelander voor en achter wielen (dus banden) moet hebben met een gelijke afrol-lengte, zoniet dan krijg je een probleem met de visco-koppeling.
Groeten MarcS
PS De airco moet wellicht alleen maar bijgevuld ?
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Gewoon terugplaatsen van de cardan-as kan een nieuw probleem opleveren.
Precies, indien de viscokoppeling defect is dan kan het IRD ook defect raken.
Zijn wel filmpjes over te vinden op YouTube. (even zoeken op: Freelander 1 IRD).
Alles weer werkend krijgen kan mogelijk kostbaar worden.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Gewoon terugplaatsen van de cardan-as kan een nieuw probleem opleveren.
Zijn wel filmpjes over te vinden op YouTube. (even zoeken op: Freelander 1 IRD).
Precies, maar ik wilde niet direct al te somber zijn.
De IRD - of althans een deel van de werking - wordt in de LRCH kennisbank uiteengezet.
Wat daar niet staat is dat het uiteindelijk neer komt op een listig gekozen evenwicht waarbij op de verharde weg de visco-koppeling minimaal wordt aangesproken (let wel "minimaal" dus niet "niet"). Deze opzet zorgt ervoor dat op het moment dat de voorwielen grip verliezen de visco tijdig - dus met slechts een minimale vertraging - aanspreekt. Zou de aandrijving precies 1:1 zijn, zonder voorgeprogrammeerde "wiel-slip", dan zou de aandrijving van de achterwielen via de visco-koppeling steeds te laat inkomen. Deze "listigheid" heeft echter als randvoorwaarde dat de wielen vóór binnen heel nauwe grenzen dezelfde afrol-lengte hebben als die achter; zo niet dan spreekt de visco-koppeling ook op de verharde weg aan.
En, om dan nog even een extra somber plaatje te schetsen: Ook het achter differentieel kan beschadigd raken door lang doorrijden met een kapotte visco-koppeling.
Groeten MarcS
PS Lang leve de te vaak vergeten LRCH kennisbak -- het "listige" van de Freelander 1-aandrijving vind je daar handzaam terug.
-
Landmarcs
Nog even een zijspoor.
De tekst in de LRCH kennisbank leert ons veel maar roept bij mij ook een klein vraagtekentje op.
Met een verschil van bijna 1% draaien de achterwielen theoretisch iets snellen. Hierdoor "slipt" de viscose koppeling constant en warm de viscose vloeistof al enigszins voor. Een licht spereffect is het gevolg, het zgn kleven. Hierdoor zal er ook op de vlakke weg reeds een klein deel van de aandrijfkracht (10 tot 35%, afhankelijk van de temperatuur) op de achterwielen wordt overgebracht.
.....
TIP: Elke 10.000 KM de banden van links naar rechts wisselen (niet van voor naar achter). Draaien ze weer 10.000 KM de andere kant op. Zeker voor de fijnere M&S en wegprofielen aanbevolen. BELANGRIJK: bij montage van 2 nieuwe banden, deze altijd achterop plaatsen. Dit om het aandrijfverschil tussen voor en achteras niet te vergroten.
De gelijk afrol-lengte vereiste is het "ding" waar ik tegenaan loop. Wanneer de voorwielen tot 1% groter zijn dan de achterwielen wordt slechts dat vooraf opwarmen en dus het permanent slippen van de visco-koppeling verminderd of in de limiet tenietgedaan (dwz als je alsmaar precies rechtuit rijdt, want door het sturen leggen de voorwielen een wat langere weg af).
Mij lijkt dat je, als je maar tijdig wisselt, je dus ook de voor-achter-banden-wissel kan doorvoeren. Bij de wat slijtvastere banden zal het verschil in bandenslijtage onder de 1 mm per 10.000 km blijven. Als je dan de banden achter genoeg lucht geeft zou je binnen de toleranties moeten blijven (met in de limiet als resultaat dat je aan effectiviteit van de 4x4 inlevert).
Overigens grappig (en eventueel lastig) dat de effectiviteit van de 4x4 (buiten)temperatuur-afhankelijk is. 's Winters wil je liever een nieuwe band achter, in de daarop volgende zomer kan je dan - bij een bescheiden slijtage achter - ook nieuw vóór monteren.
Groeten MarcS
De tekst in de LRCH kennisbank leert ons veel maar roept bij mij ook een klein vraagtekentje op.
Met een verschil van bijna 1% draaien de achterwielen theoretisch iets snellen. Hierdoor "slipt" de viscose koppeling constant en warm de viscose vloeistof al enigszins voor. Een licht spereffect is het gevolg, het zgn kleven. Hierdoor zal er ook op de vlakke weg reeds een klein deel van de aandrijfkracht (10 tot 35%, afhankelijk van de temperatuur) op de achterwielen wordt overgebracht.
.....
TIP: Elke 10.000 KM de banden van links naar rechts wisselen (niet van voor naar achter). Draaien ze weer 10.000 KM de andere kant op. Zeker voor de fijnere M&S en wegprofielen aanbevolen. BELANGRIJK: bij montage van 2 nieuwe banden, deze altijd achterop plaatsen. Dit om het aandrijfverschil tussen voor en achteras niet te vergroten.
De gelijk afrol-lengte vereiste is het "ding" waar ik tegenaan loop. Wanneer de voorwielen tot 1% groter zijn dan de achterwielen wordt slechts dat vooraf opwarmen en dus het permanent slippen van de visco-koppeling verminderd of in de limiet tenietgedaan (dwz als je alsmaar precies rechtuit rijdt, want door het sturen leggen de voorwielen een wat langere weg af).
Mij lijkt dat je, als je maar tijdig wisselt, je dus ook de voor-achter-banden-wissel kan doorvoeren. Bij de wat slijtvastere banden zal het verschil in bandenslijtage onder de 1 mm per 10.000 km blijven. Als je dan de banden achter genoeg lucht geeft zou je binnen de toleranties moeten blijven (met in de limiet als resultaat dat je aan effectiviteit van de 4x4 inlevert).
Overigens grappig (en eventueel lastig) dat de effectiviteit van de 4x4 (buiten)temperatuur-afhankelijk is. 's Winters wil je liever een nieuwe band achter, in de daarop volgende zomer kan je dan - bij een bescheiden slijtage achter - ook nieuw vóór monteren.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:marc010 schreef:...
....
Dag Marc,
De cardan-as wordt nog wel eens onder de Freelander 1 weggehaald omdat de visco-koppeling niet meer doet wat ie moet doen.
Opletten dus. Gewoon terugplaatsen van de cardan-as kan een nieuw probleem opleveren.
En let op dat de Freelander voor en achter wielen (dus banden) moet hebben met een gelijke afrol-lengte, zoniet dan krijg je een probleem met de visco-koppeling.
Groeten MarcS
PS De airco moet wellicht alleen maar bijgevuld ?
Wat is begrepen heb is dat ie er onderuit gehaald is puur vanwege die 2 ophanglagers, of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik uiteraard niet zeker
En.. los van 't cardan verhaal... iemand nog tips m.b.t. de niet werkende benzinemeter? Is dat meestal het element in de tank of zijn andere issues bekend ?
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Gewoon terugplaatsen van de cardan-as kan een nieuw probleem opleveren.
Groet,
Erik.
Als ik die lagers vervangen heb op de as en ik plaats 'm terug, hoe merk ik dat er bijv. met de viscokoppeling een probleem is
-
Landmarcs
marc010 schreef:Als ik die lagers vervangen heb op de as en ik plaats 'm terug, hoe merk ik dat er bijv. met de viscokoppeling een probleem is
Zie de kennisbank-test zoals ik al bij het achter differentieel mee gaf.
Landmarcs schreef:En, om dan nog even een extra somber plaatje te schetsen: Ook het achter differentieel kan beschadigd raken door lang doorrijden met een kapotte visco-koppeling.
De visco-koppeling moet je dus ook zonder de cardan eraan kunnen controleren. Zijn de koppelingsplaten door oververhitting vervormd dan zijn de in en uitgaande as van de visco-koppeling koud niet onderling verdraaibaar.
Van de IRD en het differentieel kan je de olie controleren.
Groeten MarcS