Ploffende motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ollas

Ploffende motor

Berichtdoor Ollas » 08 Mar 2023, 19:32

Goedeavond,
Heb een vraag over het ploffen van de motor van mijn landrover 88inch serie3 1974 benzine.
Alles nagekeken en gesteld vwb de nieuwe zenith carburateur, nieuwe verdeler met hall sensor, kleppen gesteld op 0.25 mm, nieuwe distributie ketting, nieuwe inlaat, nieuw spruitstuk enzv.
Alles geprobeerd met de verdeler maar krijg de motor niet goed afgesteld en blijft maar ploffen.
Carburateur er weer afgehaald en het warphole gaatje dicht gemaakt ,tevens gekeken als de onderdelen goed vlak waren en niet krom . Alles in orde .
Ook reageerd de mengschroef niet ,niet bij indraaien en ook niet bij uitdraaien.
Wie heeft enig idee waar ik nog naar kan kijken waar het probleem aan kan liggen.
Bij voorbaat dank voor de genomen moeite.
Henk.

dyngo

Re: Ploffende motor

Berichtdoor dyngo » 08 Mar 2023, 21:34

Probleem ligt mogelijk in het electrisch gedeelte.
Als de vonk slecht of niet aanwezig is (op het goede moment) ontploft de benzine ergens anders.
Dan valt er ook niets aan de carburateurs af te stellen.
Het bekende rijtje: bobine, lucas/delco (afstelling, contactpuntjes, rotor, condensator, verdelerkap), kabels, bougies.

Seagull

Berichtdoor Seagull » 08 Mar 2023, 21:46

Oude benzine????

Ollas

Berichtdoor Ollas » 08 Mar 2023, 22:43

Hallo, Dyngo. en Seagull
Bobine is nieuw, bougies vonken goed op tijd.
Nieuwe complete onsteking met hall sensor zit erop zonder contactpunten en condensator
Ontsteking met stroboscoop lamp goed gezet.
Er zit geen oude benzine in.
Maar iets gaat er niet goed en zelf denk ik ook aan elektrisch maar kan het niet vinden wat het is.
Zal de hall sensor eens wat dichterbij zetten mogelijk gaat het dan lukken.
Word vervolgd. Henk

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Mar 2023, 08:47

Lekke klep?

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 09 Mar 2023, 11:33

Wat nieuw is is niet daarom goed.
Mijn RR was na 3000 km met een nieuwe bobine plotseling niet te starten.
Er was een vonk, alles leek ok.
Alles gewisseld, het laatste de bobine (die was nieuw).
Rijdt sindsdien perfekt op een origineel van 40 jaar geleden.
Met een Lucas electronische ontsteking van eveneens 40 jaar/ ca 300.000 km.
Al die nieuwe spulletjes voor oude autos zijn niet altijd succesvol.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Mar 2023, 11:44

dyngo schreef:Al die nieuwe spulletjes voor oude autos zijn niet altijd succesvol.

Eens, te vaak meegemaakt dat er een dure elektronische ontsteking opgezet is en dat ie loopt als een krant. Om uit te sluiten een originele erop en weer mooi lopen......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mar 2023, 17:41

Edward schreef:
dyngo schreef:Al die nieuwe spulletjes voor oude autos zijn niet altijd succesvol.

Eens, te vaak meegemaakt dat er een dure elektronische ontsteking opgezet is en dat ie loopt als een krant. Om uit te sluiten een originele erop en weer mooi lopen......

Tja, maar al te vaak is er iets mis ... wat er mis is is dan een vraagteken ... en dan wordt er ten onrechte als eerste maar een elektronische ontsteking tegenaan gegooid.   Als dat dan niet helpt en ook verder niet goed af te stellen lijkt, wordt er verder een en ander vervangen ... en dan werkt het nog steeds niet want het is voor een leek het best om de electronische ontsteking af te stellen uitgaande van een motor die het al goed doet.
Dus als je dan van arremoede terug gaat naar de ouderwetse ontsteking dan kan het maar zo zo zijn dat die het bij de aanvang van de exercitie al gewoon deed als je 'm volgens het boekje afstelde nadat je het werkelijke probleem had opgelost.

Een goede electronische ontsteking kan beslist een winst opleveren: een beter passende vervroegingscurve, correctie voor de cilinder-ongelijkheden, etc. en bovenal geen slijtage-delen meer.   Maar een electronische ontsteking is geen panacee, geen oplossing voor een fundamenteel slecht lopende motor.

Groeten MarcS

PS  Deze kennis is geen hands-on-ervaring uit de eerste hand, ik ben een dieselaar.  Het is ervaring uit de tweede hand ... praktijk-ervaring van iemand die al vele auto's heeft omgebouwd naar een electronische ontsteking.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Mar 2023, 22:57

Het is ook niet zo dat ik betoog om dus maar bij de originele ontsteking te blijven. Dat gekut met puntjes etc wordt niemand gelukkig van.

Maar vaak is een originele wel makkelijker te testen en dus de motor te testen. Kun je daarna weer verder met de elektronische ontsteking.

Ik ben een groot fan van onderdelen dubbel bij de hand hebben, dan kun je gewoon een component even omruilen en zo de werking testen. Meestal is het meeste wel te leen bij een kennis. Voor mijn heftruck die laatst voor het eerst in 21jaar een probleem had en dus ook voor het eerst in die tijd aandacht kreeg heb ik alles meegekregen bij de lokale automat en wat niet stuk bleek heb ik gewoon weer ingeleverd.

Ik kreeg dus ook een klein "doosje" mee dat kennelijk spanning omvormt oid maar ik had het op de truck nog nie eens gevonden nie. Maar daar moest ik maar beginnen was het advies en idd... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

remkon

Berichtdoor remkon » 12 Mar 2023, 20:40

Dag Henk,

Ik heb hetzelfde gehad, meerdere ontstekingen geprobeerd.
Componenten uitgewisseld
Carburateur meerdere keren gereinigd
En uiteindelijk voor een ander probleem ketting, tandwielen en spanner vervangen.

Daarna was het bij mij opgelost
Bleek uiteindelijk toch speling in de timing te zitten bij mij(mechanisch)

Succes
Mvg
Remco

Terug naar “Techniek”