Binnenkort versnellingsbak vervangen van m’n 109 series 3 benzine 2,25
Als de bak eruit is wil ik gelijk de toplagerbus vervangen.
Is het mogelijk om de toplagerbus de vervangen zonder het vliegwiel te demonteren?
Heeft iemand hier misschien ervaring mee en hoe kun je dat het beste doen?
Alvast veel dank en groet Peter
Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Een strak passende pen, gelijk de prise as nemen, gat vullen met vet en dan pen erin slaan. Met wat geluk komt tie eruit en anders wordt het prutsen, inzagen, tikken met koudbeiteltje oid.
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Nieuwe bus eerst een nachtje in de olie leggen.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Precies, vermoedelijk lukt het wel met de 'vet' methode.
En zorgen dat de ruimte in de metaalstructuur van de nieuwe bronzen bus gevuld wordt met olie, desnoods een paar dagen ondergedompeld in de olie laten liggen. (bij bronzen lagerbusjes voor een startmotor o.i.d. zou je het busje op de wijsvinger kunnen zetten vol gieten met olie en vervolgens tussen duim en wijsvinger samenknijpen, zodat de olie door het brons naar buiten komt zetten).
Groet,
Erik
En zorgen dat de ruimte in de metaalstructuur van de nieuwe bronzen bus gevuld wordt met olie, desnoods een paar dagen ondergedompeld in de olie laten liggen. (bij bronzen lagerbusjes voor een startmotor o.i.d. zou je het busje op de wijsvinger kunnen zetten vol gieten met olie en vervolgens tussen duim en wijsvinger samenknijpen, zodat de olie door het brons naar buiten komt zetten).
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Otto en Erik,
Bedankt voor de nuttige en praktische tips!
Groet
peter
Bedankt voor de nuttige en praktische tips!
Groet
peter
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Erik Peters schreef:En zorgen dat de ruimte in de metaalstructuur van de nieuwe bronzen bus gevuld wordt met olie, desnoods een paar dagen ondergedompeld in de olie laten liggen.
Ik gok dat het kan helpen om zo'n poreuze bronzen bus even op te warmen (in de oven, 't moet ook weer niet te heet worden), en dan warm in de olie te laten zakken. De in de poriën opgesloten lucht krimpt dan, de olie hoeft zo minder lucht te verdringen.
Als je een lagerbusje van 150º in 0º olie dompelt krimpt de opgesloten lucht tot 2/3 ... of te wel op het verdringen van die eerste 1/3 hoef je dan niet te wachten. Wellicht helpt het om deze truuk nog eens te herhalen, maar het gaat dan toch vooral om de "kruip" van de olie.
Nog mooier zou het zijn als je het lagerbusje samen met olie aan een serieuzer vacuüm kan blootstellen, maar da's niet voor iedereen weggelegd.
Groeten MarcS
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Ja, practisch.
Als je toevallig net een reisje bij Musk geboekt hebt ..
Als je toevallig net een reisje bij Musk geboekt hebt ..
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Je kunt ook een hi tech carbion variant laten ontwikkelen of een betere auto.....
Je kunt ook de bullshit achterwege laten en een busje een nacht in de olie gooien en 300.000 km probleemloos rijden, qua koppeling dan iig.
Maar da's allemaal te simpel zeker? We hebben het over een auto waarbij de toleranties nog net niet in centimeters in het Wph staan.

Je kunt ook de bullshit achterwege laten en een busje een nacht in de olie gooien en 300.000 km probleemloos rijden, qua koppeling dan iig.
Maar da's allemaal te simpel zeker? We hebben het over een auto waarbij de toleranties nog net niet in centimeters in het Wph staan.
Laatst gewijzigd door Edward op 27 Feb 2023, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Marc is altijd goed voor een portie filosofie ... 
Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen
Ik hou het maar even bij de de eerste twee adviezen, oude bus eruit persen of desnoods met een zaagje klooien, nieuwe bus nachtje in de olie en misschien wel vlak voor montage een nachtje in de vriezer op min 18 grC.
En dan kan revisiebak nr 3 erin.
En dan kan revisiebak nr 3 erin.
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten