SD4 Discovery 5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
hladisco5sd4

SD4 Discovery 5

Berichtdoor hladisco5sd4 » 21 Feb 2023, 21:38

Beste Allemaal,

Enige tijd geleden berichtte ik hier op dit forum over de kwaliteit problemen met de SD 4 in de Discovery 5

Omdat ik altijd auto’s koop met de kop eraf. Ben ik op zoek gegaan naar een 2 jaar jonge Discovery diesel met weinig km’s.
De lage km stand moest mij behoeden voor problemen met de motor. De ZF bak is een betrouwbaar stukje Duitse engineering.
Nauwelijks een vakantie naar Kroatië achter de rug kwamen er bij 45.000 km toch wel heel nare geluiden uit het vooronder.
De ANWB kwam niet verder dan een lage turbodruk. Omdat ik toch naar de LR garage moest voor montage van een trekhaak en ik een weekje kon wachten reed ik niets vermoedend naar de garage.
Welnu; de trekhaak kon gemonteerd worden. Echter het nieuwe motorblok kostte mij 7 weken wachttijd.
Het bleek dat zich in nr 3 de zuigerveren in de cilinder hadden ingevreten. Gevolg een kantelende zuiger… die kende ik nog van mijn eerste studentenauto een Saab 90 met eenzelfde probleem en oh ja geluid. ( ik dacht het geluid al te herkennen wat uit de motorruimte opsteeg, maar ja je hoopt op beter)

Dit invreten blijkt een standaard probleem te zijn bij de SD4 (blijkt uit zoeken langs de vele krochten van het internet). LR besteed er geen aandacht aan. Maar dat is vreemd, gaat LR dan bij elke SD 4 een motorwissel uitvoeren?
Omdat men ook gestopt is met dit blok voor de Discovery en de Defender maak ik op dat LR de kwaliteit van het blok ook maar matig vond?
Graag informeer ik onder de leden van dit forum of bekend is of er voor de nieuwe Defender ook nog een update van het SD4 blok is doorgevoerd? Wellicht dat ik namelijk een ge-update versievan het motorblok heb gekregen. Weet iemand hoe landrover omgaat met updates?

Het nieuwe blok gaat prima. Na 5000 km voorzichtig inrijden heb ik de motorolie laten verversen.

Terug naar “Techniek”