Bulkhead outriggers vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
denvro
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 Mei 2021, 09:03

Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor denvro » 21 Feb 2023, 10:41

Hallo,

Onze 110 Td5 moet gekeurd worden, maar het blijkt dat de bulkhead outriggers compleet verrot zijn. Nu zijn we op zoek naar een adres waar we deze goed en voor een goede prijs kunnen laten vervangen. De auto is verder helemaal in orde. Maar dit is een klus die ik zelf niet aankan.

Hebben jullie tips?

Groeten,
Dennis
Bijlagen
PXL_20230221_074647795.MP (Medium).jpg
PXL_20230221_074458859 (Medium).jpg
PXL_20230221_074429648.MP (Medium).jpg

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2023, 11:11

Brooklyn Spares in Breukelen, Jansen in Udenhout, 4x4 Verbeek, Maanrover, en ga zo maar door. Kan iedere LaRo specialist.

Chassiswissel.nl als het in één keer helmaal goed moet met een nieuw gegalvaniseerd chassis. Dat is eigenlijk gewoon Paul van Larorent. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2023, 11:31

denvro schreef:.... het blijkt dat de bulkhead outriggers compleet verrot zijn. .... . De auto is verder helemaal in orde.

Weet je wel zeker dat de auto - en in dit geval vooral het chassis - werkelijk "helemaal" in orde is ?
Een Td5 is minimaal 16 en maximaal 25 jaar oud.   Tot nu toe zag ik wel eens een gemeen doorgeroest "rear-X-member" maar zo vergaand krokante outriggers kende ik nog niet (ik kijk ook niet overal "onder de rokken").
Wellicht is even doorsparen en een complete chassiswissel uiteindelijk een financieel betere keuze.   Als je er zoveel geld in steekt zal je 'm niet willen verkopen .... maar met de huidige marktprijzen is het denkelijk geen verloren geld, mocht je de auto alsnog te gelde willen maken.

Groeten MarcS

denvro
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 Mei 2021, 09:03

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor denvro » 21 Feb 2023, 11:53

Edward schreef:Brooklyn Spares in Breukelen, Jansen in Udenhout, 4x4 Verbeek, Maanrover, en ga zo maar door. Kan iedere LaRo specialist.

Chassiswissel.nl als het in één keer helmaal goed moet met een nieuw gegalvaniseerd chassis. Dat is eigenlijk gewoon Paul van Larorent. :lol:


Dank Edward voor de tips. Ik ga eens rondbellen. Chassiswissel is op termijn absoluut een optie, maar wel een investering waar ik nog wat fondsenwerving voor moet doen :lol:

Landmarcs schreef:Weet je wel zeker dat de auto - en in dit geval vooral het chassis - werkelijk "helemaal" in orde is ?
Een Td5 is minimaal 16 en maximaal 25 jaar oud. Tot nu toe zag ik wel eens een gemeen doorgeroest "rear-X-member" maar zo vergaand krokante outriggers kende ik nog niet (ik kijk ook niet overal "onder de rokken").
Wellicht is even doorsparen en een complete chassiswissel uiteindelijk een financieel betere keuze. Als je er zoveel geld in steekt zal je 'm niet willen verkopen .... maar met de huidige marktprijzen is het denkelijk geen verloren geld, mocht je de auto alsnog te gelde willen maken.

Groeten MarcS


Zoals gezegd is een chassiswissel op dit moment nog geen optie. Mijn Td5 is van 1997 inderdaad. Aan de achterkant is al het nodige vervangen (achterbalk en wat ander laswerk). Ik heb hem net op de brug bekeken en er helemaal onderdoor gelopen. Op de outriggers, en wat lelijke reparaties aan de achterkant die wel hard zijn, na is hij verder oke. Dus ik denk dat ik nu toch voor de optie 'outriggers vervangen' ga, waarbij de chassiswissel op termijn zeker een optie en goede investering is.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2023, 12:20

Een outrigger kost ergens tussen de 50 en 75 euri afhankelijk van waar je hem haalt. Beetje ervaren monteur moet het in een ochtend kunnen klaren. Dus een beetje ruim gerekend met wat ruimte voor wat tegenvallers ben je max een 750 euri kwijt. Dat is minder dan 10% van een chassiswissel.....

Dus als de rest nog een beetje redelijk is dan kun je zo wel weer een aantal jaar vooruit.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

allard
Berichten: 267
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor allard » 21 Feb 2023, 19:16

Voor "een ochtendje werk" is het denk ik wel van belang dat het bovenste deel vd outriggers nog in orde is, want dan kan dat deel blijven zitten en het nieuwe deel aangelast worden. Da's een stuk minder werk dan de hele oude outriggers eraf halen en de nieuwe erop lassen. Bij mij waren de voetenbakken trouwens ook weggeroest, dus ik kon er daardoor betrekkelijk makkelijk bij en kon daarna de voetenbakken meteen oplappen. Heb trouwens meteen maar gegalvaniseerde outriggers geplaatst (even het zink eraf geslepen thv de las uiteraard...)
130 HCPU TD5 MY2000

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor OttoVink » 21 Feb 2023, 21:30

In een ochtendje kun je vergeten als je het goed wilt doen, eerst de voetplaten eruit en om die eruit te krijgen god weet wat voor gelijmd tapijt
en andere zooi soms, meestal kom er ook een verrot schutbord op je pad...

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor paul k » 22 Feb 2023, 08:20

"Mijn Td5 is van 1997 inderdaad. "
Niet om het 1 of ander maar dan heb je een hele vroege TD5. Volgens mij is 98 het "overgangsjaar. Deze opmerking plaats ik alleen omdat het mij niet zou verbazen dat er verschillen in de chassis' zijn van 300tdi en td5. Of dat van belang is bij de outriggers weet ik niet, maar toch.


Als deze vraag/opmerking nutteloos is, vergeet m dan maar.. ;)
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

denvro
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 Mei 2021, 09:03

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor denvro » 22 Feb 2023, 09:42

paul k schreef:"Mijn Td5 is van 1997 inderdaad. "
Volgens mij is 98 het "overgangsjaar.


Zeker geen nutteloze opmerking. Ik heb het nog even nagekeken, hij is van 11/98 inderdaad. Alsnog een vroege Td5

allard schreef:Voor "een ochtendje werk" is het denk ik wel van belang dat het bovenste deel vd outriggers nog in orde is


Ik heb maandag een afspraak bij Brooklynspares, dan gaan we checken of er niet nog meer verrassingen zijn en het werk wat eraan zit inschatten.

OttoVink schreef:meestal kom er ook een verrot schutbord op je pad...


Ik duim nog even dat het alleen de outriggers zijn. Maandag zullen we het zien.

Dank voor het meedenken allemaal. Ik zal deze post updaten als ik meer weet

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Bulkhead outriggers vervangen

Berichtdoor Landmarcs » 22 Feb 2023, 11:06

denvro schreef:
paul k schreef:"Mijn Td5 is van 1997 inderdaad. "
Volgens mij is 98 het "overgangsjaar.

Zeker geen nutteloze opmerking. Ik heb het nog even nagekeken, hij is van 11/98 inderdaad. Alsnog een vroege Td5

't Blijft een vroege Td5, eentje uit de periode dat de 300Tdi nog "normaal" was.  
Als 11/98 de inschrijvingsdatum is kan ie maar zo in augustus-september gebouwd zijn.
Toen ik in de voorzomer van 1999 mijn Td5 bestelde vroeg de verkoper naar mijn plannen, omdat hij bij Afrika- of andere verre plannen een 300Tdi wilde aanbevelen, kennelijk was de 300Tdi toen nog makkelijk te bestellen.  (De tijd heeft geleerd dat een Td5 minstens even zo goed bomb-proof is, of zelfs beter - de rudimentaire electrickery in de late 300Tdi kan hinderlijk opspelen.)

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten