Defender verwarmen zonder standverwarming.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Defender verwarmen zonder standverwarming.

Berichtdoor Gerard4t » 18 Feb 2023, 18:27

Nog onzeker of ik mijn geliefde....Defender zal behouden of verkopen zoek ik nu naar een tijdelijke oplossing om het interieur tijdens stilstand toch enigszins te verwarmen.
Een generator, b.v. op gas, met een elektrisch kacheltje zou kunnen. Een extra accu heeft niet zoveel zin. Blijven rondrijden kan ook, maar dat is op den duur wat vermoeiend :P
Wie heeft er de gouden tip?

Edward

Re: Defender verwarmen zonder standverwarming.

Berichtdoor Edward » 18 Feb 2023, 18:41

In mijn bussie had ik een dieselheater van Chinese makelij staan. Of eigenlijk eronde hangen want daar is serieus veel plek bij zo'n ding. Feitelijk gewoon een kopie van de oude `Eberspachers, Webasto's, etc.

Kost niks, 100 euri heb ik betaald, komt compleet met alles. Zelfs een brandstoftank voor degenen die geen zin hebben om een aansluiting op de voertuig tank te maken. Bij de mijne werd geadviseerd de brandstofslang te vervangen en da koste nog eens een whopping 10 euri inclusief beter filter.

JoeTjoep staat er vol mee. Goedkoper wordt het niet, veiliger ook niet en veel simpeler bij gelijke prijs en veiligheid ok nie. :lol: :lol:

Maat van me heeft dezelfde kachel in een alu kist voor op het roofrack om z'n daktent mee warm te stoken.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Feb 2023, 20:06

Als je 220 V in de buurt hebt kan je denkelijk goedkoper een "Kupevärmare" gebruiken, al was het maar omdat "stilstand" toch gauw iets van een duidelijk langere duur is.   Daarnaast is bij stilstand een druppellader aan de accu ook geen gek idee.
Beide, die "Kupevärmare" als ook de duppellader hoeven natuurlijk niet continue te werken, afhankelijk van het jaargetijde kan je dagen (tot weken) de auto gewoon zonder laten staan.

Een "Motorvärmare" kan ook maar dan moet je ook de aanjager zo nu en dan laten draaien, en zo'n "Motorvärmare" is denk ik duurder in aanschaf en (iets) duurder in gebruik.   Daar tegenover staat natuurlijk wel een universeler gebruik: bij winterse koude kan je vóór het starten de motor voorverwarmen.

O ja, in Zweden - waar koude natuurlijk een belangrijker factor is - wordt soms zelfs naast de autonome standverwarming óók een 220 V "Motorvärmare" gebruikt.   Een autonome standkachel is duurder (per kWh) in het gebruik en doet ook een "aanslag" op de accu.

Groeten MarcS

PS   Ik heb in het recentere verleden een paar maal een 220 V "Motorvärme" aanbod georganiseerd.   Ik heb nog een paar "Motorvärme" werkloos liggen (ze eten geen brood, dus voel je geenszins verplicht - stuur bij belangstelling maar een PM).

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Feb 2023, 20:29

Een motorverwarmer om een interieur te verwarmen? ja, ik zal wel weer wat missen......

Maat van me heeft op ijswegen gereden en daar zetten ze de wagen gewoon niet uit. Evengoed vriezen de diffs gewoon vast en daar stoken ze gewoon een vuurtje onder aldus zijn ervaring.

Toch heb ik nooit de behoefte gehad om een fikkie te stoken onder m'n assen noch om ze met een gasbrander warm te stoken...... :roll: :roll:

Als er 220V in de buurt is dan is een kacheltje met een tijdklok het simpelst, maar ja, als ie in een verwarmde stalling staat hoeft da ok nie.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Feb 2023, 20:47

Edward schreef:Een motorverwarmer om een interieur te verwarmen? ja, ik zal wel weer wat missen ..... .

Precies, denkelijk miste je de bedenkingen ik bij de "Motorvärmare" opsomde.

Samen met een (druppel)acculader kan je de aanjager (ook) laten draaien en dan heb je het beste van verschillende werelden.
Zowel de accu op peil als ook de motor en het interieur warm en ook nog eens frisse, opgewarmde, buitenlucht in het interieur.

Met een eenvoudige "Kupevärmare" verwarm je het interieur wel maar ververs je de lucht niet ... in de limiet krijg je dan meer schimmel ipv minder want zonder luchtverversing blijft het vochtig ... samen met wat extra warmte gaat het alleen maar harder met de schimmelgroei.

Groeten MarcS

PS  De Defender fameus vanwege de lekkages, toch blijkt ie ook vocht te verzamelen ... de "natuurlijke" ventilatie helpt daar maar weinig aan.

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Feb 2023, 10:23

Ja, dat las ik wel maar wat is het voordeel van in de stalling een motor warm houden???????

Dat is een hoop gietijzer warmstoken met geen enkel ander doel dan die warmte te verspillen. Alleen het interieur opwarmen kost een fractie van de moeite.

En nogmaals: ik ken verdomde weinig stallingen met stroom, kom zelfs nog genoeg garages tegen zonder.
Edward van Vugt

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 22 Mar 2023, 12:04

Dank voor de adviezen. We zitten inmiddels wat verderop in het begin van het jaar en d plannen zijn wat uitgesteld. Het betere weer komt er dus aan en voorlopig zie ik nog even af van extra verwarming aan boord.
Goed mogelijk dat ik later toch weer behoefte krijg aan een extra verwarming, maar dan heb ik inmiddels wel een andere auto, mogelijk ook weer een landrover, dat zien we dan wel weer.

Terug naar “Techniek”