130 Td5 Linker achterlicht + kent.verlichting defect

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard

130 Td5 Linker achterlicht + kent.verlichting defect

Berichtdoor allard » 31 Jan 2023, 16:17

Hallo allemaal,

ik vroeg me af of er misschien een "bekende plek" is die ik moet checken voor het volgende probleem: het linker achterlicht van mijn 130 HCPU (Td5) doet het niet. Aan het lampje zelf ligt (of is het "licht"? :lol: ) het niet, want ik heb 'm even omgewisseld en daar doet hij het wel. Gemeten en op de fitting staat geen 12V. Misschien is het de fitting zelf, dat zou kunnen, maar aangezien mijn kentekenverlichting (op de klep, maar óók aan de linkerkant) het ook niet doet, dacht ik eerder aan kabelbreuk of een losse verbinding. Vanwege het vieze weer ben ik niet uitgebreid onder de auto gekropen. Is er ergens misschien een bekende plek waar de voeding voor deze verlichting afgesplitst wordt van de hoofd-kabelboom of iets dergelijks? De richtingaanwijzers, remlichten en achteruitrijverlichting/mistlamp doen het verder allemaal wel overal. Iemand een tip?

EDIT:

Op pagina 72 van deze PDF lijkt er inderdaad wel een verband te zijn tussen het linker achterlicht en de kentekenverlichting:

https://www.legionlandrover.com/manuale ... export.pdf

Beide lijken dezelfde voeding/aftakking te hebben, terwijl het rechter achterlicht een andere voeding heeft. Maar da's leuk in het schema, maar waar zit dit fysiek op/onder/in de auto?

EDIT 2:

Hmmm ben misschien weer een stapje dichterbij: "Lijn C" (zo noem ik 'm maar even) uit bovenstaande PDF komt van "Header 0286" (zie pag. 70), die volgens onderstaande informatie dan weer ergens onder het dashboard te vinden zou moeten zijn:

https://www.lrworkshop.com/connectors/d ... 1999/C0286

Afbeelding
Laatst gewijzigd door allard op 31 Jan 2023, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Re: 130 Td5 Linker achterlicht + kent.verlichting defect

Berichtdoor Edward » 31 Jan 2023, 16:37

De draad loopt door het chassis naar achter alwaar ie rechts achter uit een groot gat komt (stukje voor de achterbalk) en over de achterbalk naar links en rechts splitst. Daar zit ook een multistekker waar je stekkerdoos vd trekhaak inplugt.

De kentekenplaat verlichting is idd gewoon afgesplitst van de linker achterlamp.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

allard

Berichtdoor allard » 31 Jan 2023, 16:40

Dank je Edward, ik ga eens zoeken (zodra het beter weer is... :lol: )
130 HCPU TD5 MY2000

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Jan 2023, 18:07

Ik neem aan dat je de zekeringen hebt gecontroleerd, links en rechts is apart gezekerd (al kijkend in het bedradingsschema zou het zekering 11 moeten zijn; 10A).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

allard

Berichtdoor allard » 31 Jan 2023, 21:44

Dank je Erik, ik dacht dat het op dezelfde zekering zat maar dat ga ik dan zeker even bekijken!
130 HCPU TD5 MY2000

paul k

Berichtdoor paul k » 02 Feb 2023, 09:31

En laat het even weten, dan hebben de forumlezers er ook iets aan. ;)
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2023, 13:05

Meeste elektrische problemen bij een Defender komen van gecorrodeerde massapunten. Niet te moeilijk zoeken tot de simpele dingen afgevinkt zijn want meestal is het simpel :lol: :lol:
Edward van Vugt

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 02 Feb 2023, 13:51

allard schreef:Hallo allemaal,

ik vroeg me af of er misschien een "bekende plek" is die ik moet checken voor het volgende probleem: het linker achterlicht van mijn 130 HCPU (Td5) doet het niet. Aan het lampje zelf ligt (of is het "licht"? :lol: ) het niet, want ik heb 'm even omgewisseld en daar doet hij het wel. Gemeten en op de fitting staat geen 12V. Misschien is het de fitting zelf, dat zou kunnen, maar aangezien mijn kentekenverlichting (op de klep, maar óók aan de linkerkant) het ook niet doet, dacht ik eerder aan kabelbreuk of een losse verbinding. Vanwege het vieze weer ben ik niet uitgebreid onder de auto gekropen. Is er ergens misschien een bekende plek waar de voeding voor deze verlichting afgesplitst wordt van de hoofd-kabelboom of iets dergelijks? De richtingaanwijzers, remlichten en achteruitrijverlichting/mistlamp doen het verder allemaal wel overal. Iemand een tip?

EDIT:

Op pagina 72 van deze PDF lijkt er inderdaad wel een verband te zijn tussen het linker achterlicht en de kentekenverlichting:

Beide lijken dezelfde voeding/aftakking te hebben, terwijl het rechter achterlicht een andere voeding heeft. Maar da's leuk in het schema, maar waar zit dit fysiek op/onder/in de auto?

EDIT 2:

Hmmm ben misschien weer een stapje dichterbij: "Lijn C" (zo noem ik 'm maar even) uit bovenstaande PDF komt van "Header 0286" (zie pag. 70), die volgens onderstaande informatie dan weer ergens onder het dashboard te vinden zou moeten zijn:

https://www.lrworkshop.com/connectors/d ... 1999/C0286

Afbeelding

Bij die connectors op de foto onder het dash moet je iig niet zijn,al kunnen die ook uitfikken. Maar dan moet je ze aan elkaar solderen oid. die connectors heb ik nl nog nooit los te koop kunnen vinden.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 03 Feb 2023, 19:19

allard schreef:Op pagina 72 van deze PDF lijkt er inderdaad wel een verband te zijn tussen het linker achterlicht en de kentekenverlichting:

Die aftakking zit geloof ik meteen achter de metalen plaat waar de achterlichten zelf in zitten. Heb deze er af gehad om zwart te spuiten, maar helaas geen foto's meer van.

Ben je al aan de slag geweest met een multimeter? Als je 12v meet op de connector (en dan je aarde gewoon op het schassis op ed zet), dan weet je dat het de aardedraad is.
Als je geen 12v meet op de connector, maar wel op de TRAILER PICK-UP (P124) (vanuit die pdf die je linkte), weet je dat de breuk zit na die splitsing.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2023, 19:52

Een 130 Td5 hoeft geen HCPU te zijn. Als het een NL uitvoerig is heeft ie geen plaatjes waar de achterlichten inzitten. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”