Hallo allemaal,
Vraagje ik wil mijn Range Rover 5.0 v8 supercharged meer koppel geven en laten tunen. Wie adviseren jullie ?
Tuning v8 5.0 supercharged
Re: Tuning v8 5.0 supercharged
van 0 naar 100 in 4 sec, en dan nog tunen, ik adviseer een hoop dingen. dat je eens naar een bmw s63 specalist toe gaat, of een andere pouly op je charger, dat kun je zelf doen, om eens naar iemand toe te gaan die jou kan vertellen wat je hebt, je rechter voet continu indrukken zo lang mogelijk. en als je dat doet dan heb je geen hard voor motoren, fabriek maakt iets en jij gaat het verpesten, dit kost levensduur, maar ja neem aan dat die met zo n ding toch geld genoeg hebben. dus laat gaan.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tuning v8 5.0 supercharged
Nu Pascal nogal expliciet uitschreef wat minstens sommigen hier denken dan toch ook maar mijn kijk ...
Ik ben het met Pascal eens: Als alles goed is kan je de stenen al uit de straat trekken. Wil je nog meer koppel dan denk ik dat bij iedere stoplichtsprint het stoplicht een meter extra teuggezet wordt.
Maar goed, wellicht is de beste eerste stap de auto eens te (laten) controleren op zijn conditie: Is het koppel en vermogen nog dat van 8 - 9 jaar geleden ? Als de motor (weer) presteert zoals oorspronkelijk bedoeld, dan pas moet je je afvragen of je nog meer wilt.
Overigens moet je er rekening mee houden dat hoe meer koppel je benut hoe meer fijn stof je bij de sprint achterlaat ... bandenstof ... en dus hoe vaker je aan een setje nieuwe banden toe bent. Een goede vriend met een Tesla Model X ziet in vergelijking met mijn Defender zijn banden 2x zo rap verslijten - de Tesla weegt ± hetzelfde, de rubber voetafdruk is ± hetzelfde ... het belangrijkste verschil is het koppel dat het rubber-wegdek-interface moet verwerken. O ja, een ander verschil is dat de Tesla-bandjes best prijzig zijn.
Groeten MarcS
Ik ben het met Pascal eens: Als alles goed is kan je de stenen al uit de straat trekken. Wil je nog meer koppel dan denk ik dat bij iedere stoplichtsprint het stoplicht een meter extra teuggezet wordt.
Maar goed, wellicht is de beste eerste stap de auto eens te (laten) controleren op zijn conditie: Is het koppel en vermogen nog dat van 8 - 9 jaar geleden ? Als de motor (weer) presteert zoals oorspronkelijk bedoeld, dan pas moet je je afvragen of je nog meer wilt.
Overigens moet je er rekening mee houden dat hoe meer koppel je benut hoe meer fijn stof je bij de sprint achterlaat ... bandenstof ... en dus hoe vaker je aan een setje nieuwe banden toe bent. Een goede vriend met een Tesla Model X ziet in vergelijking met mijn Defender zijn banden 2x zo rap verslijten - de Tesla weegt ± hetzelfde, de rubber voetafdruk is ± hetzelfde ... het belangrijkste verschil is het koppel dat het rubber-wegdek-interface moet verwerken. O ja, een ander verschil is dat de Tesla-bandjes best prijzig zijn.
Groeten MarcS
Re: Tuning v8 5.0 supercharged
Dat een fabrikant alles 100% geweldig zou doen is natuurlijk gewoon bewezen gelul! Enerzijds monteert een fabrikant de goedkoopste onderdelen waar ie mee weg kan komen omdat een wagen anders nog onbetaalbaarder zou worden en anderzijds is de tuning van een auto altijd "wereldspec" en algemeen en dus heel erg op de gebruiker af te stemmen.
Mijn busje schakelt bv heerlijk vroeg op en rijdt heerlijk relaxt. TOT je er een kar achter hangt, dan blijkt dat VW vergeten is er een aanhanger programma in te zetten en het ding de motor continu afsmoort, te vroeg opschakelt en te laat terug schakelt.
Ga je langs de tuner dan is dat opgelost, loopt ie mooier én zuiniger. Is het bij een Supercharged nodig? Nee, vast niet. Maar een Supercharger op een 5 liter V8 is al niet nodig. Een Rang Rover ook niet en de meesten kunnen best met een fiets af ipv een auto.
Dan kom je weer in de discussie waarbij je veroordelend bent en dus uitgescholden mag worden want dat is wel oké. Laten we daar wegblijven.....
Ik kan voor iedere LaRo José van Inside tuning van harte aanbevelen. Daar heb ik diverse wagens laten doen en dat was steeds een openbaring. Want een Td5 heeft ook geen tuning nodig voor de puristen, TOT ze ooit met een getunede gereden hebben want dat rijdt zoveel lekkerder en meer ontspannen. Het is niet te begrijpen dat de fabriek hem niet zo afgesteld heeft.
Mijn busje schakelt bv heerlijk vroeg op en rijdt heerlijk relaxt. TOT je er een kar achter hangt, dan blijkt dat VW vergeten is er een aanhanger programma in te zetten en het ding de motor continu afsmoort, te vroeg opschakelt en te laat terug schakelt.
Ga je langs de tuner dan is dat opgelost, loopt ie mooier én zuiniger. Is het bij een Supercharged nodig? Nee, vast niet. Maar een Supercharger op een 5 liter V8 is al niet nodig. Een Rang Rover ook niet en de meesten kunnen best met een fiets af ipv een auto.
Dan kom je weer in de discussie waarbij je veroordelend bent en dus uitgescholden mag worden want dat is wel oké. Laten we daar wegblijven.....
Ik kan voor iedere LaRo José van Inside tuning van harte aanbevelen. Daar heb ik diverse wagens laten doen en dat was steeds een openbaring. Want een Td5 heeft ook geen tuning nodig voor de puristen, TOT ze ooit met een getunede gereden hebben want dat rijdt zoveel lekkerder en meer ontspannen. Het is niet te begrijpen dat de fabriek hem niet zo afgesteld heeft.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tuning v8 5.0 supercharged
Edward schreef:Dat een fabrikant alles 100% geweldig zou doen is natuurlijk gewoon bewezen gelul! ...
Dan kom je weer in de discussie waarbij je veroordelend bent en dus uitgescholden mag worden ... .
Tja, dat is ook een oordeel.
Mijn suggestie was dat het wellicht slim was eerst eens te kijken of de V8 na 8 - 9 jaar nog wel in goede conditie is.
Daarna kan je altijd nog werken aan het verbeteren ...
Groeten MarcS
Re: Tuning v8 5.0 supercharged
Dat is wat iedere fatsoenlijke tuner sowieso doet. Rijden met de wagen zoals ie is en alle waardes afzetten tegen de originele specs. Anders weet ie ook niet waar ie iets zou moeten aanpassen.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten