Nieuw lid en eigenaar van Defender 110 300TDI

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Ortwinio

Nieuw lid en eigenaar van Defender 110 300TDI

Berichtdoor Ortwinio » 23 Jan 2023, 20:53

Na een lange zoektocht heb ik eindelijk mijn eerste defender gevonden. Een 300TDI 110 uit 1998. Na een offroad vakantie in IJsland lijkt het me geweldig om ook in Nederland af en toe mee te rijden. Ik zocht een Defender die technisch redelijk goed is en die ook nog relatief makkelijk te repareren is. Merk wel dat ik als nieuwe eigenaar direct een lijstje heb gemaakt van zaken die ik denk ik toch eens moet aanpakken. Zo kwam ik er na een sneeuwbui al achter dat het dakraam lekt dat heb je best snel door ;-). Ik denk dat ik dat op een zaterdagmiddag nog wel gemaakt krijg.
Vervelender is dat ik er achter kwam dat de lichtjes op het dashboard het eigenlijk niet goed doen. Zo zie je in het donker niet hoe hard je rijdt, maar ook zie je niet en hoor je niet of je richtingaanwijzer aan staat. De vorige eigenaar zij dat dit komt omdat hij led verlichting heeft ingebouwd. Ik ben heel benieuwd of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben.
Hoop mijn ervaring hier ook te kunnen delen.

Landmarcs

Re: Nieuw lid en eigenaar van Defender 110 300TDI

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2023, 22:52

Ortwinio schreef:Na een lange zoektocht heb ik eindelijk mijn eerste Defender gevonden. Een 300TDI 110 uit 1998. ...
.... ook zie je niet en hoor je niet of je richtingaanwijzer aan staat. De vorige eigenaar zij dat dit komt omdat hij led verlichting heeft ingebouwd. Ik ben heel benieuwd of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben.

Welkom.

Wat betreft de clignoteur:  Bij mijn oude 1999 Td5 en ook mijn huidige "Puma" maakte ook het ouder traditionele relais zo weinig geluid dat je geen klik-klak oid hoorde (terwijl de Td5 en "Puma" zelf niet al te luiduchtig zijn).
Een Solid-State clignoteur-relais heeft natuurlijk niks mechanisch dat kan klik-klakken, maar je mist dus weinig.
Wellicht bestaat er nog een klein stukje electrickery waarmee je een hoorbare clignoteur-klik-klak krijgt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2023, 23:00

Led is natuurlijk een verzamelnaam voor een enorme bak diverse lampjes. Ik zou even kijken wat er nu inzit en dan naar de automat om betere te halen. Of gewoon originele erin drukken.

Voor de moderne knipperrelais bestaan er idd geluidsdoosjes die je ertussen kunt zetten. Maat van me had die van E-bay maar zijn vast ook wel lokaal te koop.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2023, 11:40

Edward schreef:Led is natuurlijk een verzamelnaam voor een enorme bak diverse lampjes. Ik zou even kijken wat er nu inzit en dan naar de automat om betere te halen. Of gewoon originele erin drukken.

Dat lijkt mij, zonder voorkennis mbt de gebruikte materialen, een wat kort door de bocht advies.   Het kan natuurlijk gaan om LED vervanglampjes zijn in de oorspronkelijke bolletjes, samen met het traditionele relais + een of meer ballast-weerstand(en) -- dan is er wellicht een reden om een up-grade te overwegen.   Het kan ook gaan om keurige Wipac (of vergelijkbare) dedicated LED-bolletjes + een bijbehoend Solid-State relais -- dan is er mijns inziens geen reden om naar iets anders om te zien, het wordt er dan niet beter van, alleen duurder.   Overigens klik-klakt het oorspronkelijke mechanische relais (ook) nauwelijks dus zelfs een oud relais met ballast kan tot de klacht "geen geklik-klak" leiden.

Edward schreef:Voor de moderne knipperrelais bestaan er idd geluidsdoosjes die je ertussen kunt zetten. Maat van me had die van E-bay maar zijn vast ook wel lokaal te koop.

Een geluiddoosje ertussen zetten is denkelijk de beste optie als je geklik-klak wilt.   Ik weet niet of je die dingen ook kan instellen want een te luid geklik-klak is ook weer zo wat -- een bescheiden net aan hoorbare klik-klak lijkt mij wel een verbetering < niet zo zeer omdat je de clignoteur zou vergeten uit te zetten, maar meer omdat je er dan een akoestisch geheugensteuntje hebt - je dient (eigenlijk) richting aan te geven bij iedere rijbaan-verandering, en zelfs bij het wegrijden, dus niet alleen als je afslaat >.

Bij sommige chauffards vermoed je dat van hun (lease)auto de clignoteur alleen bij de APK heeft moeten werken.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2023, 20:29

Wat is er kort door de bocht aan onderzoeken wat er in het dash zit aan verlichting om te weten hoe het beter kan? :shock: :shock: Als je niet weet wat er in zit weet je niet waarom er weinig licht is en weet je niet wat je er aan moet doen. :roll: :roll:

Meten is weten. Simpeler dan meten is kijken wat voor lampjes er nu inzitten. Da kost niks en voorkomt een enorme hoop loos gespeculeer en gezever.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 24 Jan 2023, 21:33

Volgens mij praat Marc over de buitenverlichting, dashboard er ff uithalen is in mijn ogen ook stap 1.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2023, 22:45

Ron63 schreef:Volgens mij praat Marc over de buitenverlichting, dashboard er ff uithalen is in mijn ogen ook stap 1.

Oops ... :oops:

Even niet opgelet, dwz bij LED + richtingaanwijzer direct aan de buiten-verlichting gedacht.

Dashboard even losnemen is bij het traditionele Defender-dashboard heel eenvoudig.
Waarom je LED-lampjes in het dashboard zou willen gebruiken weet ik niet, vanwege de stroom voor die paar kleine lampjes kan het niet zijn, vanwege de duurzaamheid is dan optie twee ... maar ze lijken nu stuk (dus geen goed idee?).

Overigens ga je als alle dashboard-lichtjes uit blijven denken aan hetzij een zekering danwel een massa-probleem.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”