Defender Dashboard cover (TD5)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
jbladel

Defender Dashboard cover (TD5)

Berichtdoor jbladel » 11 Jan 2023, 14:35

Ik weet niet helemaal onder welke paraplu dit onderwerp valt, dus zal hem even onder 'kroeg' zetten.

Ik ben bezig met het bestellen van een dashboard cover uit zuid afrika. Mijn dashboard is nog prima in orde, en dat wou ik graag zo houden. Vandaar de 'noodzaak' voor wat bescherming tegen de Australische zon.

Ik heb de TD5 variant bestelt, maar is ook beschikbaar voor de Puma. Afgebeeld is voor een rechtsgestuurde auto, maar de versie die ze opsturen gaat voor een linksgestuurde auto zijn. Verkrijgbaar in drie kleuren, zand, grijs, zwart. De afbeelding van 'Sand & Charcoal' voor de TJ is de kleur variant die ik laat leveren. Dus zand met zwarte handgrepen om de boel een beetje schoon te houden. Zwart is trouwens de aangeraden kleur (vanwege mogelijk reflectie in de vooruit), maar ik wou een beetje breken met het zwart/grijze interieur in mijn auto.

Vraagprijs 1085 ZAR (ongeveer 60 euro), maar met verscheping ben ik uitgekomen rond de 100 euro (dat is excl 21% btw, en als het goed is hoef ik geen 20% importkosten te betalen omdat de waarde onder de 150 euro blijft).

Niet de allergoedkoopste optie dus, maar bij gebrek aan (makkelijk te vinden) alternatieven :lol:

Ze worden op bestelling gemaakt, en ergens in de komende twee weken verzonden (productie zou klaar moeten zijn op 18 januari). Zijn er liefhebbers die ook zo'n ding willen? Twee in een doos kost qua verzending namelijk ongeveer hetzelfde (met een beetje pech komt er dan wel 20% importkosten bovenop), en de eigenaar is nogal een leuke vent.

https://xaxle.co.za/product/defender-dash-cover/

Afbeelding

Afbeelding
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Re: Defender Dashboard cover (TD5)

Berichtdoor Edward » 11 Jan 2023, 19:24

Niet echt een antwoord op je vraag, mijn LaRo heeft geen dash dus ik heb geen belangstelling maar de goedkope optie is een automat op maat. Dan knipt een stoffeerder een mat in de vorm die jezelf aangeleverd hebt en festonneert die even rond voor de nette afwerking.

Diverse online aanbieders van. Heb er diverse laten maken voor reisauto's en met een beetje dubbelzijdige tape blijft het wonderwel liggen en werkt perfect. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 11 Jan 2023, 19:34

Edward schreef:Niet echt een antwoord op je vraag, mijn LaRo heeft geen dash dus ik heb geen belangstelling maar de goedkope optie is een automat op maat. Dan knipt een stoffeerder een mat in de vorm die jezelf aangeleverd hebt en festonneert die even rond voor de nette afwerking.

Heb mijn huif ook op maat laten maken en uiteindelijk best tevreden met het resultaat, maar ik zou niet zeggen dat het echt kosteneffectief was :lol:
Dus in die zin heb ik een lichte voorkeur voor mensen/bedrijven die dit soort items maken en begrijpen voor welk doel ze gebruikt worden. Maar dit soort matten zie je in Australië wel meer, mis je alleen de opbergvakjes, maar zeker een goede tip.

Edward schreef:Diverse online aanbieders van. Heb er diverse laten maken voor reisauto's en met een beetje dubbelzijdige tape blijft het wonderwel liggen en werkt perfect.

De doelstelling was het beschermen van het dashboard :P :P :P
Ik denk dat ik geen vriendjes ga zijn met de eerste persoon die dubbelzijdig tape komt plakken.

Hoe ziet een LaRo zonder dash eruit, of moet ik dan meer denken aan de series-stijl afwerking?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2023, 22:40

jbladel schreef:Ik denk dat ik geen vriendjes ga zijn met de eerste persoon die dubbelzijdig tape komt plakken.

Ik heb geen Td5 dash-board bij de hand, maar op basis van mijn herinnering denk ik dat het niet moeilijk is om op een paar strategische plekken een strookje klittenband in/aan het bestaande dash-board te klemmen.
Met wat huisvlijt maak je dan een 1:1 patroon, of je daarna de uitwerking uitbesteed of gewoon de dash-board-cover zelf maakt is een keuze.   Mocht je etuitjes etc willen dan zou ik die ook met klitteband uitvoeren.   Ik ben nooit in Australië geweest maar gewoon N-Spanje kan al zo stoffig zijn dat alles stoffig wordt ... een dash-board-cover dat makkelijk demontabel is is denkelijk handiger ontstoffen.

En dan die plakresten van dubbelzijdig tape:  Met remmenreiniger kan je heel veel goed werk doen.  
Je kan ook eenvoudig ongestempelde zelfklevende postzegels met remmenreiniger losweken en ze hergebruiken - ze plakken zelfs nog.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jan 2023, 22:44

Dubbelzijdige tape is natuurlijk een rekbaar begrip. Tapijttape ga je zomaar niet van je dash krabben maar er is bv ook tape om mallen mee op een werkstuk te plakken en die wrijf je zo van je dash af.

Die tapijtjes die ik liet maken bij de lokale woningstoffeerder kosten geloof is 20 euri per stuk en dan nog 20 euri voor het festoneren.

Maar het is idd ook leuk om iets wat ervoor ontworpen en gemaakt wordt door en bedrijfje te gebruiken. ik ben nou eenmaal erg gierig aangelegd dus veel dingen liggen boven mijn "pijngrens" van wat ik vind dat het mag kosten.

Ik ben een Serie IIa aan het restaureren en die heeft nie echt een dash :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 11 Jan 2023, 23:09

Edward schreef:Die tapijtjes die ik liet maken bij de lokale woningstoffeerder kosten geloof is 20 euri per stuk en dan nog 20 euri voor het festoneren.

Maar het is idd ook leuk om iets wat ervoor ontworpen en gemaakt wordt door en bedrijfje te gebruiken. ik ben nou eenmaal erg gierig aangelegd dus veel dingen liggen boven mijn "pijngrens" van wat ik vind dat het mag kosten.

Moet eerlijk bekennen dat ik de DIY optie iets duurder en complexer ingeschat had :lol:
Achja, soms moet je de (iets minder) lokale middenstander ook een meevaller gunnen niet?
Ik ben zelf in ieder geval erg benieuwd naar de 'zand en houtskool' look die ze van plan zijn te leveren.

Als we het toch hebben over stategisch geplaatst dubbelzijdig tape met klittenband, ik meen me te herinneren dat dat is hoe deze cover bevestigd wordt. Al ben ik denk ik niet te beroerd om wat bestaande schroeven en gaten te hergebruiken, als het kittenbandtape me niet aanstaat. Iets om over na te denken als het pakketje binnen eens, zal nog wel even duren.

Over de historie en verschillen tussen de Series modellen moet ik me nog eens goed inlezen, maar ik ben stiekem wel enorm fan. Maar je hebt gelijk, die hebben weinig ruimte om een cover als deze overheen te gooien.

Wil best voor je vragen of ze iets als dit willen fabriceren voor je, maar ik denk denk dat ik het antwoord stiekem al weet :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

jbladel

Berichtdoor jbladel » 21 Mar 2023, 14:45

Duurde even, maar dan heb je ook wat.

Kwaliteit voelt top, ik zal hem binnenkort monteren en nog een update doen.

Afbeelding

Terug naar “Kroeg”