Defender 130 HCPU spatbordverbreders, tips&tricks gevraagd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Defender 130 HCPU spatbordverbreders, tips&tricks gevraagd

Berichtdoor jbladel » 04 Jan 2023, 17:05

Goed, ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen!

Defender 130 HCPU, standaard banden (235/85R16) op Wolf wielen. Banden achter steken iets uit.
De wagen gaat naar australië, en buiten het feit dat modder van je daktent krabben niet optimaal is, is elke hoevheelheid uitsteken daar niet legaal.

Banden gaan naar 255/85R16, dus ik verwacht dat de banden nog een centimeter extra uit gaan steken.

Dus op zoek naar spatbordverbreders! Ik kwam er vrij snel achter dat, omdat de HCPU standaard geen spatborden heeft, de 'standaard' sets voor de 90/110 een potentieel probleem vormen als het gaat om vastmaken met de 'clips'.

Voorbeeldje:
https://www.lrparts.net/lrc1418-set-of- ... -pair.html

Nu was ik benieuwd, hebben de openingen wel dezelfde vorm? IE, als ik gaatjes boor in het plaatwerk om clips in te stoppen, passen de verbreders dan uberhaupt?

Of is mijn enige optie om te gaan voor dit type, waarbij de gaten aan de buitenkant mogen.

https://4x4shopvervoort.be/side-steps-a ... er/spatbor

Wie heeft er een 130 en kan mij vertellen welke maat ze bij uitgekomen zijn? De banden zullen nu 1-2cm uitsteken, dus dat zal niet veel meer gaan worden dan 2-3cm. Lijkt me een beetje overkill om dan spatborden van 13cm op de achterkant te gaan plakken.

Foto's, tips, en andersoortige informatie is zeker welkom, want ik staar me al een tijdje blind :D (ook op de prijs trouwens)
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Ron63

Re: Defender 130 HCPU spatbordverbreders, tips&tricks gevraagd

Berichtdoor Ron63 » 04 Jan 2023, 17:13

Ze gebruiken vaak de voorste standaard verbreders en dan links naar rechts en rechts naar links.

Er zijn ook rubber randen te koop om een paar centimeter te verbreden.
https://www.4x4sintannaland.nl/shop/bus ... 5mm-breed/

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2023, 18:16

jbladel schreef:.... buiten het feit dat modder van je daktent krabben niet optimaal is ....

Houdt er ook rekening mee dat modder de gebruikelijke natuurwetten mbt kogelbanen tart.
Zoals bij het hoge-school biljarten een bal met effect de rechte lijn krom weet te maken weet modder je soms ook te verrassen.
Zelfs als de "Wheelbrows" de wielen afdekken krijg je nog modder op de carrosserie.
Of te wel: een klein beetje extra extra "Wheelbrow"breedte kan geen kwaad (maar maak het niet te dol want dan loop je weer kans de "Wheelbrows" onderweg kwijt te raken).

Overigens moet je met breder dan de standaard 235/85x16 ook gaan vrezen voor de modder die de vóórwielen langs de carrosserie gooien.   Ik maak het gewoonlijk toch echt niet al te dol en heb slechts de standaard 235/85x16 op HD-velgen - zelfs met de standaard banden kan je modder tot op het dak verwachten als het een keertje modderig is.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2023, 21:36

De voorste verbreders van een 90/110/130 en die idd achterstevoren monteren. Dus linksvoor rechtsachter. Wel even het stukje binnenschermen eraf zagen en bij montage even warm föhnen want ze moeten een beetje vervormen. Dan passen ze heel erg netjes!

Ik heb ze gewoon met blindklinkmoeren en boutjes vast gezet maar met popnagels gaat ook best want er is nauwelijks een reden om ze te demonteren vd bak.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 08 Jan 2023, 20:01

Gisteren even langs Sint-Annaland gereden om de kut-snakes te bekijken.

Met plastic spatborden wordt het achterin al snel veeel te breed voor 255/85

Afbeelding

Uiteindelijk dus uitgekomen op ‘flexi arches’ van bush ranger. Voor blijft dus standaard.
Kosteneffectief, en praktisch. Ik ben zeer tevreden.

Ondertussen ook uitgevonden dat de startaccu écht overleden is :shock:

Afbeelding
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Terug naar “Techniek”