Beste,
Weet iemand een adresje voor het professioneel uitlijnen van een Series IIa? Heb namelijk begrepen dat de huidige bandenspecialisten hier onvoldoende kennis van hebben.
Alvast dank voor de reacties
Groet,
Casper
Uitlijnen Series IIa
Re: Uitlijnen Series IIa
Mijn RRs doe ik zelf.
Is een starre as,dus iets van de grond verandert de stand niet.
Ik gebruik een alu strip met een punt eraan gemaakt die op een duidelijk punt in de band past.
Voor en achter meten (streepje op alu zetten)
Blijkt op de mm nauwkeurig, banden slijten niet schuin.
Ben hiermee begonnen na stuitende ervaring met uitlijnbedrijf.
Staat als 'tijdelijke oplossing' zo in Haynes beschreven,maar doet niet onder voor definitief.
Is een starre as,dus iets van de grond verandert de stand niet.
Ik gebruik een alu strip met een punt eraan gemaakt die op een duidelijk punt in de band past.
Voor en achter meten (streepje op alu zetten)
Blijkt op de mm nauwkeurig, banden slijten niet schuin.
Ben hiermee begonnen na stuitende ervaring met uitlijnbedrijf.
Staat als 'tijdelijke oplossing' zo in Haynes beschreven,maar doet niet onder voor definitief.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Uitlijnen Series IIa
Casper the Ghost schreef:Weet iemand een adresje voor het professioneel uitlijnen van een Series IIa? Heb namelijk begrepen dat de huidige bandenspecialisten hier onvoldoende kennis van hebben.
Casper als je geen kromme assen hebt, en/of rare dingen met je veren hebt gedaan is er nauwelijks is te meten of uit te lijnen aan een Series, behalve uitspoor/toespoor is er niks te verstellen.
Je wilt een klein beetje toespoor (want de voorwielen trekken niet maar worden geduwd) de truuk met een lange lat erlangs wordt nog steeds bij de dealer toegepast (bij een Defender waar je dus een klein beetje uitspoor wilt). Je kan gewoon een lange rechte lat langs het wiel leggen, wel even het wiel verdraaien om voor een eventuele zwabber in de wangen te compenseren. Je kan ook een uitschuif-stok maken waarmee je de afstand tussen de banden of velgen meet aan de voor- en achterzijde, da's een wat nauwkeuriger meting.
Dat huidige bandenspecialisten er niks mee kunnen is dus denkelijk alleen maar beter, als ze er wel iets mee zeggen te kunnen is het erger, dan vrees ik dat je ze een oor aan naaien.
Groeten MarcS
- Casper the Ghost
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Re: Uitlijnen Series IIa
Dank jullie wel,
Het verhaal wat Marc beschrijft komt precies overeen met wat ik van de keurmeester gehoord heb.
Ben namelijk bezig een body-off gerestaureerde IIa te kopen, echter ik en de keurmeester hebben vastgesteld dat het stuurkarakter van deze IIa ronduit vaag en zelfs gevaarlijk is.
De vermoedelijke oplossing ligt in het uitlijnen. Helaas kan de verkoper zelf hier niets in betekenen waardoor ik opzoek ben naar een specialist welke eea kan verhelpen.
Groet,
Casper
Het verhaal wat Marc beschrijft komt precies overeen met wat ik van de keurmeester gehoord heb.
Ben namelijk bezig een body-off gerestaureerde IIa te kopen, echter ik en de keurmeester hebben vastgesteld dat het stuurkarakter van deze IIa ronduit vaag en zelfs gevaarlijk is.
De vermoedelijke oplossing ligt in het uitlijnen. Helaas kan de verkoper zelf hier niets in betekenen waardoor ik opzoek ben naar een specialist welke eea kan verhelpen.
Groet,
Casper
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Uitlijnen Series IIa
Casper the Ghost schreef:.... vastgesteld dat het stuurkarakter van deze IIa ronduit vaag en zelfs gevaarlijk is.
Teveel toespoor geeft een nerveus vaag weggedag - een permanente balanceer-act zodra het wegdek ook meer een beetje ongelijk is. Teveel uitspoor geeft een uiterst vaag effect met een zweverig "midden" en pas een reactie na wat steviger insturen waarna je weer in dat zweverige onvoorspelbare "midden" geraakt*.
Waar je toespoor nodig hebt en de auto op nul afgesteld is heb je al teveel uitspoor.
Overigens kunnen ook de banden bijdragen aan zweverigheid of nerveusiteit.
Wellicht kan je de wielen wisselen tegen een set met banden waarvan je het gedrag als betrouwbaar kent ?
* Dat zweverige bij teveel uitspoor is eenvoudig te verklaren: Precies evenveel grip van de twee sturende voorwielen is de uitzondering, gewoonlijk is er een permanente wisseling tussen links en rechts zolang je rechtuit rijdt. Zodra je een (lichte) bocht maakt krijgt het buitenste wiel de steviger grip, als dat buitenste wiel nu net iets minder de bocht in wil is het net alsof het stuur niks doet. Als je dan bedenkt dat je eigenlijk altijd in een lichte vetergang rijdt kan je bedenken dat je met teveel uitspoor meestentijds een onbetrouwbaar stuur voelt.
Groeten MarcS
Re: Uitlijnen Series IIa
Nou is het een tijdje geleden dat ik zelf een uitlijncomputer vast had bij de garage van m'n neef. Maar bij iedere bandenboer met een uitlijnbank kun je wieladapters gewoon op de wielen hangen kijken of:
alle wielen rechtop staan
de achterwielen in lijn staan en dus een kromme achteras uitsluiten
de voorwielen in lijn te stellen zijn met de spoorstang
gewoon het toespoor instellen met de spoorstang.
Als een banden boer die kennis niet heeft hoe zou ie dan een auto uit moeten lijnen met volledig instelbaar camber, etc, etc??
Maar al die dingen kun je ook zelf met de hand. Zet de auto op een vloer die waterpas is en als je dan een waterpas tegen de wielen zet moeten die ook waterpas zijn. Als je een lat tegen de wielen drukt aan beide kanten vd auto dan kun gewoon meten wat de tussenafstand tussen de latten is. Dat moet voor en achter het wiel gelijk zijn bij de achteras en bij de vooras moet het verschil de voorgeschreven toe of uitspoor zijn.
Zet je de auto op de brug kun je op dezelfde manier checken of de wielen parallel staan. Alleen hou je de lat dan verticaal en met je boven onder het wiel.
Ik lijn alles voor een D3, 4 uit met een touwtje en een rolmaat.......
alle wielen rechtop staan
de achterwielen in lijn staan en dus een kromme achteras uitsluiten
de voorwielen in lijn te stellen zijn met de spoorstang
gewoon het toespoor instellen met de spoorstang.
Als een banden boer die kennis niet heeft hoe zou ie dan een auto uit moeten lijnen met volledig instelbaar camber, etc, etc??
Maar al die dingen kun je ook zelf met de hand. Zet de auto op een vloer die waterpas is en als je dan een waterpas tegen de wielen zet moeten die ook waterpas zijn. Als je een lat tegen de wielen drukt aan beide kanten vd auto dan kun gewoon meten wat de tussenafstand tussen de latten is. Dat moet voor en achter het wiel gelijk zijn bij de achteras en bij de vooras moet het verschil de voorgeschreven toe of uitspoor zijn.
Zet je de auto op de brug kun je op dezelfde manier checken of de wielen parallel staan. Alleen hou je de lat dan verticaal en met je boven onder het wiel.
Ik lijn alles voor een D3, 4 uit met een touwtje en een rolmaat.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Uitlijnen Series IIa
Landmarcs schreef:Je kan ook een uitschuif-stok maken waarmee je de afstand tussen de banden of velgen meet aan de voor- en achterzijde, da's een wat nauwkeuriger meting.
Op die manier doe ik het al wel 40 jaar. Bij achterwielaandrijving worden de voorwielen tijdens het rijden iets uit elkaar geduwd, dus moet er iets toespoor zijn (Series) en bij voorwielaandrijving of permanente 4x4 (Defender) worden de voorwielen tijdens het rijden naar elkaar toe getrokken, waardoor je iets uitspoor dient te hebben.
En met twee latten buiten langs de wielen heb ik al eens geconstateerd dat een achterste draagarm van een Mercedes 280 SE was ontzet (veel te veel uitspoor). Een nieuwe draagarm loste dat probleempje op.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Uitlijnen Series IIa
Erik Peters schreef:Bij achterwielaandrijving worden de voorwielen tijdens het rijden iets uit elkaar geduwd, dus moet er iets toespoor zijn (Series) en bij voorwielaandrijving of permanente 4x4 (Defender) worden de voorwielen tijdens het rijden naar elkaar toe getrokken, waardoor je iets uitspoor dient te hebben.
Het zal werkelijk wel een klein beetje waar zijn, de som van de verschillende toleranties, dat van het uitelkaar of naar elkaar duwen van de wielen. Het is vooral een goed ezelsbruggetje.
Ik denk dat minstens zo belangrijk het effect van de rollende wielen is. De niet aangedreven wielen worden iets meer dwars over de weg geduwd, dwz tijdens het rollen heb je een dwarse kruip. Het lichte toespoor voorkomt dat je een vaag rechtuit stuur hebt bij puur rechtuit is er al een heel klein beetje dwarse kruip op beide banden, stuur je in dan levert het buitenste wiel de grootste stuurkracht en door de al aanwezige "voorspanning" reageert het stuur zonder al te veel vaagheid.
Bij voorwiel-aangedreven auto's (en in mindere mate ook bij permanent 4x4) is dat dus precies andersom, het linker voorwiel trekt de auto al naar rechts, en vise-versa - een beetje uitspoor corrigeert deze nerveusiteit.
Blijft een klein vraagje hoe het dan uitwerkt bij een rollende auto. Je hebt dan geen aandrijving dus minder last van deze aandrijvingsdynamiek. Wellicht verklaart het wel waarom je rollend de helling af - waar de helling dus als aandrijving werkt - bij een voorwiel-aangedreven auto een wat vager stuurgevoel hebt.
Groeten MarcS
Re: Uitlijnen Series IIa
hoi mark, dwarse kruip,voorspanning,vaagheid. ben ik dan de enige die dit 4x moet lezen, maar ezelsbruggetje is het niet, dat is zo. wielen (aangedreven) die een gewicht moeten meeslepen of het gewicht die de wielen meesleept gedragen zich nu eenmaal anders.
- Joep Weijers
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 16 Jan 2012, 22:17
- Locatie: Vught
- Contact:
Re: Uitlijnen Series IIa
Hoe zeker is het dat het aan de "uitlijning" ligt? En niet in versleten kogeltjes, verkeerde fuseespanning, speling op stuurhuis en/of hulpstuurhuis?
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten