Gaspedaal blijft hangen TD4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jannes

Gaspedaal blijft hangen TD4

Berichtdoor Jannes » 24 Dec 2022, 09:24

Hallo;
Ik heb een 90 TD4 van bj 2008.
Als ik gas geef in eender welke versnelling en eender welk toerental/snelheid; en ik laat het gas los dan blijft de gas nog een grote 2 sec hangen.
Dit is vreselijk vervelend bij bvb aanschuiven in de file.
Iemand die dit nog heeft voorgehad? Zoja waar zou het probleem liggen?

Met mijn 110 300tdi, met conventionele dieselpomp en gaskabel los je je gas en gaan de motortoeren omlaag, heel simpel :lol:

Grtjs

Landmarcs

Re: Gaspedaal blijft hangen TD4

Berichtdoor Landmarcs » 24 Dec 2022, 16:20

Jannes schreef:Als ik gas geef in eender welke versnelling en eender welk toerental/snelheid; en ik laat het gas los dan blijft de gas nog een grote 2 sec hangen.
Dit is vreselijk vervelend bij bvb aanschuiven in de file.
Iemand die dit nog heeft voorgehad? Zoja waar zou het probleem liggen?

Jannes, het fly-by-wire gas heeft een zekere vertraging.   Echter, ruim twee seconden komt mij als nogal veel voor.
Beweegt het gaspedaal wel goed vrij ?   En verder: hoe test je de vertraging ?
Als ik met mijn oude Td5, of met mij huidige 2010 "Puma" op een gladde ondergrond ineens een dot gas gaf/geef dan viel/valt dat altijd wat tegen.   De kans op wielslip is klein omdat de motor rustiger oppakt, dwz rustiger als het ineens intrappen van het gas ... en het duurt ook steeds opvallend lang voordat het gas weer terugvalt (maar geen ruim 2 seconden), men heeft het wijs gevonden om het gas niet al te nerveus aan de motor-aansturing te koppelen (iets wat handig kan zijn als je over een erg honke-bonkerig pad rijdt).
In normale alledaagse omstandigheden in een file oid kan je veelal gewoon de koppeling laten opkomen.   Als alles goed is draait de motor stationair bij stilstaande auto slechts 750 rpm en zodra ie begint te rollen wordt het 900 rpm. Op de vlakke/gladde weg rijd ik meestentijds in de 2º versnelling weg, dat gaat gewoon goed. Vaak is stationair in de 2º versnelling een prima file-snelheid, gaat het erg traag dan heb je altijd nog de 1º versnelling (de mensen achter je hebben dan de pech dat zij waarschijnlijk niet zo makkelijk zo traag kunnen voort-rollen).
(O ja, in Low draait de motor 900 rpm om zodra de auto begint te rollen terug te zakken naar 750 rpm ... kennelijk heeft men gedacht dat je in Low een overmaat aan koppel hebt en je dus de motor niet snel zal smoren.)

Groeten MarcS

Jannes

Berichtdoor Jannes » 24 Dec 2022, 17:34

Gaspedaal zit mooi los, dus mechanisch is het zeker niet.
Hoe test ik het? Als ik bvb in 4e versnelling 80km/h rij op een vrije baan, en ik geef een "dot" gas om dan direct te lossen, dan blijft hij langer gas geven dan ik dat doe.... Vreeeeeselijk vervelend en in mijn opinie gevaarlijk. Kan niet normaal zijn.
Ik dacht, misschien is het een veelvoorkomend probleem ?

Grtjs

Jannes

Berichtdoor Jannes » 27 Dec 2022, 07:56

Niemand?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2022, 11:07

Jannes schreef:Hoe test ik het? Als ik bvb in 4e versnelling 80km/h rij op een vrije baan, en ik geef een "dot" gas om dan direct te lossen, dan blijft hij langer gas geven dan ik dat doe.... Vreeeeeselijk vervelend en in mijn opinie gevaarlijk. Kan niet normaal zijn.
Ik dacht, misschien is het een veelvoorkomend probleem ?

Tja, misschien is het "nomaal", misschien heb je een net iets gevoeliger auto, of ben je zelf "gevoeliger".
Van mijn 2010 "Puma" weet ik dat er na aflevering minstens éénmaal verbeterde software is geladen, wellicht zit daar ook nog iets in.

Anyway, ik denk dat de "test" niet de meest zorgelijke resultaten geeft: Het lijkt op mijn steeds mislukkende pogingen om op een besneeuwde gladde/vlakke weg wielslib te forceren - ook dan geef ik bij een rustig rijdende auto een dot gas, en ook dan merk ik een vertraagde respons (en dus ook het wat langer aanhouden van het extra gas).
In de alledaagse praktijk moet je wellicht even wennen aan het fly-by-wire gaspedaal (dat van de Td5 is duidelijk meer gewenningsbehoeftig).   In de alledaagse praktijk ervaar ik geen problemen: je kan er heel goed mee manoeuvreren etc.   Gewoon geen dot gas geven, bij het manoeuvreren zelfs gewoon weinig gas.   Ik heb er nooit goed op gelet maar ik denk dat de wat vertraagde respons op een onvriendelijk hobbelend pad ervoor zorgt dat het gas "gladgestreken" wordt.

De enige manier om uitsluitsel te krijgen is het vergelijken van verschillende "Puma's".   Of anders eens navraag doen bij iemand die alles weet van het motormanagement: wellicht is er een parameter die aangepast kan worden (ik zou daar voorzichtig mee zijn: een te hoekige respons op het gas is denk ik gevaarlijker als een wat vertraagde).

Groeten MarcS

PS  Ik ben niet niemand ... hoogstens ben ik "niemand" in de Alice-in-Wonderland betekenis.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2022, 15:56

Je kunt een multimeter aan het gaspedaal hangen om te meten of de vertraging in de potmeter aldaar zit of dat het de ECU is. Ook kun je controleren of het juiste ingangsvoltage aanwezig is. Wat die waarden moeten zijn zul je ergens in een werkplaatshandpdf moeten vinden. Boeken doen ze al jaren niet meer aan. :(
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2022, 17:09

Edward schreef:Je kunt een multimeter aan het gaspedaal hangen om te meten of de vertraging in de potmeter aldaar zit of dat het de ECU is.

Een vertraging in de potmeter lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk, alleen als een of andere demper in de terugloop zit kan de potmeter een vertraging vertonen.  
Een geprogrammeerde demping is verreweg het meest aannemelijke al was het maar omdat er ook een high-low, een anti-stall en een soft-shift regeling op het gas zit, dit nog afgezien van de basis-regeling waarbij voor de hoeveelheid ingespoten diesel naast gasstand ook rekening gehouden wordt met de hoeveelheid lucht etc.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 27 Dec 2022, 19:27

Met de tussenbak in lage gearing heeft het gaspedaal een andere karakteristiek en lijkt het inderdaad of het gas iets blijft hangen.
Controleer de schakelaar op de tussenbak. Of misschien is er een probleem met de bekabeling.
Ik weet niet meer of bij lage gearing het contact open of juist gesloten is.

Het kan ook zijn dat de koppelingsschakelaar stuk is.
Dat is denk ik nog waarschijnlijker.
De toeren vallen met ingetrapte koppeling sneller terug dan wanneer de koppeling niet ingetrapt wordt.
Dat is gedaan om de motor rustiger te laten reageren op gaspedaal variaties.
Een kapotte koppelingsschakelaar rijdt ook heel vervelend vooral tijdens het schakelen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2022, 19:34

JoostKenya schreef:Met de tussenbak in lage gearing heeft het gaspedaal een andere karakteristiek en lijkt het inderdaad of het gas iets blijft hangen.
Controleer de schakelaar op de tussenbak. Of misschien is er een probleem met de bekabeling.
Ik weet niet meer of bij lage gearing het contact open of juist gesloten is.

Dat moet je dan ook eenvoudig kunnen checken aan de hand van het stationair toerental.
In "High" is stationair bij een stilstaande auto 750 rpm en dit wordt verhoogd naar 900 rpm zodra de auto rijdt/rolt.
In "Low" is stationair bij een stilstaande auto 900 rpm en zodra de auto rijdt/rolt zakt het stationair naar 750 rpm.
Daarnaast heb je in "Low" een tragere respons op het gaspedaal, je moet het (op z'n minst naar mijn gevoel) ook dieper intrappen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2022, 20:01

Landmarcs schreef: "lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk"
Groeten MarcS

Daarom moet je ook gewoon gaan meten. Er is iets ongebruikelijks aan de want hij reageert anders dan ie eerst deed. Dat de lage gearing ingeschakeld lijkt voor de computer klinkt aannemelijk al zou ik dat idd wel direct herkennen aan de andere verschijnselen die dat oplevert.

Maar ook dat ontdek je alleen door te meten bij de schakelaar op de bak. Gewoon meten, meten, meten dus.... :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”