LR Series IIA zero emission

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Casper the Ghost

LR Series IIA zero emission

Berichtdoor Casper the Ghost » 10 Dec 2022, 19:42

Ja het kan echt... een LR Series IIA met uiteindelijk nul % uitstoot :D :D

https://www.youtube.com/watch?v=0DXyEN_t9mw

:lol: :roll:

Landmarcs

Re: LR Series IIA zero emission

Berichtdoor Landmarcs » 11 Dec 2022, 10:46

Casper the Ghost schreef:Ja het kan echt... een LR Series IIA met uiteindelijk nul % uitstoot ....

Het kan echt niet die nul uitstoot.  
Zelfs als je nu stopt met leven is je uitstoot nog niet nul (pas uiteindelijk als het "ashes to ashes, dust to dust" voltooid is ben je terug bij nul).

Een goeie eerste stap is een stop van de ongebreidelde groei (al was het maar omdat die ongebreidelde groei tzt toch gebreideld wordt, en dan als je daar op wilt wachten dan is het beslist niet gezellig meer).

Ik had de afgelopen twee jaar hoop dat we (althans sommigen) iets geleerd hadden van de Covid-pandemie, nee niet van het virus zelf maar van de rekenmodellen, en met name van het belang van die (vereenvoudigde) R-waarde.   Jammer genoeg hebben we er weinig van geleerd, 50 jaar geleden het Rapport van de Club van Rome, nu een pandemie -- de boodschap was hetzelfde: groei is geen nastrevenswaardig doel.   Toch blijven de economen die het uiteindelijk overal voor het zeggen hebben, geloven in groei. Dat niet alleen, die economen maken ons wijs dat we groei ons een betere toekomst geeft. Een grote leugen, een complot: economen willen ons laten geloven dat jaarlijks 2% groei nastrevenswaardig is (dat halen we bij lange na niet als je over langere tijd kijkt). Zet je die groei af tegen de bevolkingsgroei ... die zit als je naar de totale bevolking kijkt al geruime tijd boven de 1% dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat we ons arm groeien, de aarde uitwonen. Dit nog afgezien van het lastige feit dat we op een bol wonen (was de aarde plat geweest dan was die hetzij oneindig dan wel zat er een rand aan waar je een overschot overheen kan duwen).

Een schrale troost: het gaat al mis voordat we met z'n allen drie lagen dik het aardoppervlak bewonen, dus het risico op vertrapping is beperkt.

Een belangrijke les: Streef naar een R onder de 1. Leg een knoop in je reproductie-apparaat, is het te laat (kinderen kan je niet terugstoppen) draag dan uit dat je niet op kleinkinderen en/of achterkleinkinderen zit te wachten.   De Covid-pandemie heeft ons geleerd dat een R heel weinig boven de 1 ons veel ellende bracht en dat we met een R onder de 1 slechts een trage afname zien .... de afname neemt veel tijd, een veelvoud van de tijd die de groei nam (de gruwelverhalen dat krimp niet kan zijn dus onzin, ingegeven door gemakzuchtig en zelfzuchtig na ons de zondvloed denken).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2022, 14:27

Jij mag niks zeggen Marc! Jij kunt prima door het leven met een kleine 108, Up! of wat dan ook. Dus als jij zo'n grote dieselguzler naast je huis hebt stilstaan ben je al gediskwalificeerd. :lol: :lol:

Maar je hebt gelijk! Nul bestaat niet. Zeker niet voor een hobbyauto. Maar als we zo gaan denken kunnen, mogen en willen we niks meer want alles wat we doen is op een of andere manier slecht.

Jaren terug heb ik al een slogan bedacht toen hier een Greenpies joch aan de deur stond met een petitie: "Save the planet, Kill yourself". Maar da vond ie geen goed idee. :roll:

Levert ook weer emissie op trouwens....

Maar Casper: ik heb er naar gekeken voor mijn eigen Serie II. Maar dat is met alle NL regeltjes zó duur dat je er echt hobby in moet hebben. Ik vond en vind de 2.25 veel te leuk
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Dec 2022, 16:53

Edward schreef:Jij mag niks zeggen Marc! Jij kunt prima door het leven met een kleine 108, Up! of wat dan ook. Dus als jij zo'n grote dieselguzler naast je huis hebt stilstaan ben je al gediskwalificeerd.

Zolang ie stilstaat loopt het wel los.  
Een wat grotere e-auto heeft een terugverdientijd (qua milieu-impact dan) van 7 a 8 jaar en dan moet je er ook nog "genoeg" mee rijden, zo niet dan loopt dat aantal jaren nog verder op.

Als variant op het greenpies verhaaltje beantwoord ik mijn vrienden die politiek correct zeggen "Straks rijden we allemaal elektrisch." met "Ik rijd al heel mijn leven elektrisch, ik moet er wel even voor naar het station."

Overigens kan ik bogen op een interessante familie-geschiedenis (waar ik zelf maar een klein steentje aan heb bijgedragen):
Mijn 4 grootouders hadden tesamen 3 kinderen, 3 kleinkinderen en uiteindelijk ook nog eens 3 achter-kleinkinderen (bij mijn weten zijn er nog geen achter-achter-kleinkinderen te verwachten) -- da's dus meer dan een eeuw geen groei.

Groeten MarcS

PS   Ik kan prima door het leven met een fiets, ik ging ook geruime tijd zo door het leven, ik had ook lang geen rijbewijs.
PS2  Als ik aan een andere auto denk dan denk ik aan hetzij een Dacia danwel een antieke smeerpijp.
PS3  Ik schreef al eens: Een groene collega was heel trots op zijn uiterst zuinige auto. Ik zei dat de mijne minder verbruikte. Hij keek verbaasd en betrapt tegelijk: Hij reed meer dan 40.000 km per jaar, goeddeels woonwerk-verkeer, hij vloog daarnaast ook nog eens naar verre bestemmingen.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2022, 18:27

Toen ik de 130 nog reed kreeg ik vaak commentaar op ding. Meestal positief maar bij 1 vriend op feestjes steevast milieugerelateerd. Waarop ik ze altijd alleen maar hoefde te wijzen op duur van hun leasecontract. Dat maakte dat zij aan de 3e wagen bezig waren in de tijd dat ik de 130 had.

Mijn vrouw doet ook zoveel als ze kan met de trein. Niet uit principe, ze heeft gewoon geen lol in autorijden. Niet dat ons dat dus een auto scheelt want vaak zat staat er ergens ver weg 1 op het station om vandaar bij het kantoor waar ze moet zijn te komen. :oops:

Het elkaar de maat nemen qua impact is ook gewoon treurig. Mijn ma komt uit een gezin van 11 kinderen, m'n schoonpa kwam uit een gezin van 14 kinderen. Dus hoewel ik geen kinderen heb dragen wij flink bij aan de groei. En meeste zijn ook nog boer :lol: :lol:

Dus logischerwijs roep ik; "leven en laten leven" :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”