Voorstellen: Jan (nog) geen Landrover
-
General Grabber
Voorstellen: Jan (nog) geen Landrover
Beste mensen van LRCH, mijn naam is Jan, kom uit Nijmegen. petrol-head, auto, motor, road, offroad. Houd van kamperen, buiten zijn en een beetje prutsen. We zijn pas voor 2e keer bij 4x4 vakantiebeurs geweest en ook een aantal LRCH leden gesproken. Heel vroeger met vrienden wel (Landrover) offroad gereden. Zelf wel enkele 4x4’s gehad (geen Landrovers) en die voornamelijk op kampeervakanties beperkt offroad gebruikt. En nu er door geboorte van een zoontje en eentje op komst minder tijd is om offroad motor te rijden dacht ik dat dit een leuke (gezins) hobby kan zijn. Vooral na het lezen van het clubmagazine werden ik en mijn vrouw enthousiast! We wilden vandaag even naar Overloon rijden om de sfeer te proeven maar weet niet of we welkom zijn(op de parkeerplaats natuurlijk) met een 2WD kampeerbus (op General Grabbers, dat wel). Misschien rijden we we straks wel even heen op de bonnefooi. Welke Landrover aan te schaffen, daarvoor zal ik me eerst in het forum verdiepen ipv het gelijk in de (verkeerde) groep te gooien. Om topicvervuiling te voorkomen. Hopelijk tot ziens! Met groet, Jan
-
Landmarcs
Re: Voorstellen: Jan (nog) geen Landrover
General Grabber schreef:.... Zelf wel enkele 4x4’s gehad (geen Landrovers) en die voornamelijk op kampeervakanties beperkt offroad gebruikt. .... Welke Landrover aan te schaffen, daarvoor zal ik me eerst in het forum verdiepen .....
Welkom.
De vraag "Welke LandRover" is waarschijnlijk net zo breed als de vraag hoe je denkt te gaan kamperen.
De een rust zijn auto uit voor de meest woeste Overland tochten - en rijdt dan naar een luxe camping.
De ander gooit net iets meer als dat wat in de rugzak past achterin en rijdt naar de andere kant van de wereld.
De meesten zitten hier min of meer tussen in hoewel ik denk dat je de eerste invulling vaker ziet.
Groeten MarcS
-
General Grabber
Hoi Marc, dank voor je aardige reactie. Even voor de goede orde, ben niet perse op zoek naar een LR om mee te kamperen, daarvoor heb ik een buscamper of op de motor met een tentje. Ik herken overigens je inschrijving van het type reiziger met een enorm uitgeruste LR en dan op een camping kamperen. Een beetje zoals de BMW GS rijders met dure alu koffers en veel lampen die nog nooit een zandkorrel hebben gezien. Maar goed, ieder moet doen wat hij/zij leuk vindt. Wat ik zoek (maar ga het forum nog doorspitten) is een LR waarmee LRCH evenementen/kampeerweekenden/trials/green laning etc kan worden deelgenomen. Verder naar de bouwmarkt, de stort, Lidl, schoonouders, kinderopvang en naar het tankstation… Mijn vrouw heeft een verantwoorde electrokar, de buscamper is soort van mijn dagelijkse auto. De LR zou dan erbij komen. Heb mezelf ernstig voorgenomen eerst mijn BMW E30 circuit auto+autoambulance te verkopen. Maar ben
wat snel afgeleid….
wat snel afgeleid….
Als je een BMW GS hebt is er ook geen reden om zandkorrels te zien want daarvoor is zo'n tank veel te lomp, groot, zwaar en duur. Wannabee gereedschap idd.
Verder kan ik je qua keuze voor een LaRo ook niet helpen. Maat van me rijdt al 4 jaar de wereld rond in een volledig standaard Range Rover van de vorige generatie. (de L405) Heeft ie meegenomen toen z'n Defender weer eens kapot was en hij is nooit terug gekomen om die volledig geprepareerde Td5 met alles er op en eraan op te halen. Dus die heb ik voor hem verkocht.
Als erbij auto is alles leuk. Van een Freelander via Series naar Defenders, Range Rovers en Discovery's. Hangt vooral van je eigen voorkeur, budget en mogelijkheden af. Een Serie in goede staat is zeldzaam en duur. Net zoals een Disco of Range Rover Classic. Opknappers zijn er zat en ook dan hangt het weer af van je eigen handigheid, bereidheid tot sleutelen en vooral: budget.
Succes!

Verder kan ik je qua keuze voor een LaRo ook niet helpen. Maat van me rijdt al 4 jaar de wereld rond in een volledig standaard Range Rover van de vorige generatie. (de L405) Heeft ie meegenomen toen z'n Defender weer eens kapot was en hij is nooit terug gekomen om die volledig geprepareerde Td5 met alles er op en eraan op te halen. Dus die heb ik voor hem verkocht.
Als erbij auto is alles leuk. Van een Freelander via Series naar Defenders, Range Rovers en Discovery's. Hangt vooral van je eigen voorkeur, budget en mogelijkheden af. Een Serie in goede staat is zeldzaam en duur. Net zoals een Disco of Range Rover Classic. Opknappers zijn er zat en ook dan hangt het weer af van je eigen handigheid, bereidheid tot sleutelen en vooral: budget.
Succes!
Laatst gewijzigd door Edward op 21 Nov 2022, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
General Grabber
Beste Edward, dank voor je uitgebreide reactie! Heb wel een soort verlanglijstje, maar nog niet (recent) gereden met genoemde auto’s. Erg verschillend allemaal. Budget tussen 10-20 k. Kan wel dingen losdraaien en vastdraaien, beetje slijpen en lassen, maar dat is geen hobby. Zeker geen volleerd monteur. Zoek ook geen ding met gelijk veel werk. Zoiets als mijn camper: vakantie klaar gekocht en daarna regelmatig wat aan veranderd/verbeterd. Groet, Jan
-
Landmarcs
General Grabber schreef:.... ben niet perse op zoek naar een LR om mee te kamperen ... .
Da's jammer (of misschien ook niet, als iedereen van met de 4x4 "wild" kamperen hield dan was dat al lang verboden).
Goed iedereen z'n ding, voor mij was juist de combinatie van net groot genoeg als rudimentaire camper, klein genoeg om nog "overal" door te komen (waarmee je moet opletten omdat je als je vast zou komen te zitten de hulp waarschijnlijk van ver moet komen).
Niet iedereen is het met mij eens maar mijns inziens is een wat recentere Defender comfortabel genoeg om ook naar verre bestemmingen te rijden. Als het zo'n Defender moet worden dan moet je goed zoeken want ze zijn ongelooflijk duur. Een Discovery is (in aanschaf) goedkoper.
Zoals Edward schrijft:
Er is een waaier aan mogelijkheden, het hangt vooral af van de gewichten die je aan je randvoorwaarden hangt ... het wordt namelijk altijd een compromis waarbij je die randvoorwaarden dus niet te hard kan hanteren.
Groeten MarcS
vallen mij toch een aantal dingen op.
zoals edward , waarom zou je dat willen hebben, al kreeg ik hem voor niks, vindt er niks aan, gelukkig hebben we verschillende smaken qanders hadden we allemaal het zelfde.
r r gaat net zo goed stuk als een td5. is dezelfde engelse ???. is ook altijd ziek maar overlijd nooit.
en mark, recentere Defender comfortabel, de nieuwe. of alles wat defender heet, dan vindt ik techniek vanaf 200tdi, en echt niet de puma met al zijn elekt. die niet thuis hoort op zo n auto. en als je kijkt naar comfort, hou daar maar over op.
defender is en blijft nostalgie, zou goed moeten na denken welke liever de nieuwe of bijv vol gerest. bijv van one ten 300 tdi of td5 cwa prijs het zelfde , denk dat ik voor de 300 ga, of een engelse disco van 500 om te spelen, daar zit een groot verschil in.
gr pascal
zoals edward , waarom zou je dat willen hebben, al kreeg ik hem voor niks, vindt er niks aan, gelukkig hebben we verschillende smaken qanders hadden we allemaal het zelfde.
r r gaat net zo goed stuk als een td5. is dezelfde engelse ???. is ook altijd ziek maar overlijd nooit.
en mark, recentere Defender comfortabel, de nieuwe. of alles wat defender heet, dan vindt ik techniek vanaf 200tdi, en echt niet de puma met al zijn elekt. die niet thuis hoort op zo n auto. en als je kijkt naar comfort, hou daar maar over op.
defender is en blijft nostalgie, zou goed moeten na denken welke liever de nieuwe of bijv vol gerest. bijv van one ten 300 tdi of td5 cwa prijs het zelfde , denk dat ik voor de 300 ga, of een engelse disco van 500 om te spelen, daar zit een groot verschil in.
gr pascal
-
Landmarcs
pascal110 schreef:.... recentere Defender comfortabel, de nieuwe. of alles wat defender heet, dan vindt ik techniek vanaf 200tdi, en echt niet de puma met al zijn elekt. die niet thuis hoort op zo n auto. en als je kijkt naar comfort, hou daar maar over op.
defender is en blijft nostalgie, zou goed moeten na denken welke liever de nieuwe of bijv vol gerest. bijv van one ten 300 tdi of td5 cwa prijs het zelfde , denk dat ik voor de 300 ga, ....
Tja, hiermee is weer eens bewezen dat iedereen z'n eigen invulling geeft aan het compromis.
Ik bedoelde met het "comfort" te zeggen dat de recentere Defenders - ik denk dan met name aan de Td5 en "Puma" (een 300Tdi mag ook) - beter zijn op het punt van geluids-isolatie, en ook wat vriendelijker zijn in de bediening (lichtere koppeling bijv.).
Als ik nu een (grote) bom duiten vrijelijk te besteden had dan koos ik waarschijnlijk een volledig gerestaureerde Td5 met een aantal mijns inziens nuttige opties (ABS/ETC, voorruitverwarming, elektrisch bediende ramen, verbeterde kachel, overdrive).
En dan de electrickery: Zowel die van de Td5 als die van de "Puma" is geen probleem, het is eerder een voordeel. Het is niet zoals met een echt moderne auto waarbij alles met elkaar communiceert en dus ook alles mis gaat zodra er iets mis gaat. Zolang je geen onoverkomelijke problemen met de ECU of het alarm hebt - problemen die slechts heel zelden voorkomen - heb je gewoon een betrouwbare auto. Het feit dat je de auto kan uitlezen is vaak een voordeel, je hoeft alleen maar te vervangen wat ook echt stuk is in plaats van door trial-and-error de fout te vinden.
O ja, met een "Puma" (zeker met de laatste "Puma") heb je nog het voordeel dat je (nog) niet door milieuzones beperkt wordt.
Groeten MarcS
Nog een jaartje, dan mag ik met mn comfortabel gemaakte 83er 110 'diesel mrb-vrij alle milieuzones in. (bij ongewijzigd zwabberbeleid van de roverheid) 
-
Landmarcs
OttoVink schreef:Nog een jaartje, dan mag ik met mn comfortabel gemaakte 83er 110 'diesel mrb-vrij alle milieuzones in.
Als ik het goed begrepen heb is dat "alle" nog niet overal bevochten.
Zo lijkt het erop dat Frankrijk (de geest van) de EU regels aan zijn laars lapt: Alleen in Frankrijk als old-timer (= véhicule de collection) geïmmatriculeerde voertuigen zijn daar vrijgesteld van de milieu-zone beperkingen, een buiten Frankrijk geïmmatriculeerd voertuig valt niet onder de uitzonderingen (zie bijv ook de ANWB).
Hoe het in andere buitenlanden geregeld is weet ik even niet.
Je kan het er natuurlijk op aan laten komen en daarna een rechtzaak beginnen maar dat is in Frankrijk denkelijk geen pretje, thuis is zoiets al gedoe genoeg.
Je kan natuurlijk ook een fancy "Crit-ère" maken, zolang je de vormgeving, de kleur en de verdere tekst maar net genoeg van de echte "Crit-air" laat verschillen kan je niet op vervalsing nat gaan, hoogstens op het ontbreken van het vereiste vignet.
Zet je op het "Crit-ère" vignet ook nog duidelijk herkenbaar de tekst "véhicule de collection" het bouwjaar, en eventueel ook de tekst "old-timer" dan heb je een aardige kans dat een potentiële verbalisant denkt: O ja, er was iets met "véhicules de collection", laat ik maar geen misstap begaan en deze auto gewoon laten rijden .
Groeten MarcS
PS Als je zoals de TopicStarter aangeeft geen overdreven groot budget hebt, en ook (nog) geen uitvoerige sleutel ervaring dan hoort denk ik de bouwjaar 1983 route ook niet tot de reële mogelijkheden. Voor € 20.000 een goed onderhouden "Puma" kopen kan wel ... als je het geluk hebt om in Duitsland tegen een buitenkansje aan te lopen. Je moet denk ik heel wat jaren uitgespaarde MRB voorfinancieren wil je een goed rijdende 1983-ombouwer kunnen kopen.
PS2 Heb je een Old-Timer op LPG dan krijg je - als je het goed doet - wel een fraaie Franse "Crit-air" sticker. Het kan dus lonend zijn om de auto "multi-fuel" te maken waarbij ie dan minstens ook op "Gaz" moet kunnen rijden. In Frankrijk is E85 vaak nog weer een stuk interessanter, dat vraagt dus om een echte multi-fuel Petrol-motorisering.
Terug naar “Nieuw op het forum”