Td5 word te warm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
mvankan@hotmail.com

Td5 word te warm

Berichtdoor mvankan@hotmail.com » 12 Nov 2022, 14:30

Hallo,

Ik hoop dat mijn bericht zo mag, anders hoor ik graag hoe ik het anders moet doen.

Wie kan me helpen met het volgende;

Heb een defender 110 td5 gekocht 3/4jaar geleden, toen heb ik de thermostaat vervangen omdat de auto niet warm werd, bleek dat er niks meer in de thermostaat zat en er alleen (roest) water in het koel systeem zat, deze toen gespoeld en een nieuwe thermostaat erin gestopt. Nu werd mijn defender een paar weken geleden veel te warm op de autobaan en heb de thermostaat uitgebouwd en deze gaat niet open (deze zelf leeggehaald) en teruggeplaatst voor nood. Maar de defender word nog steeds te warm en duwt het koelvloeistof via de dop van het expansievat eruit.
Alle leidingen doorgespoeld radiator is open, waterpomp werkt. En ik meet geen uitlaatgassen bij de koelvloeistof en geen olie bij de koelvloeistof.
Kan het dan toch de koppaking zijn?
Ik lees ook ergens dat bij de oliekoeler ook een thermostaat kan zitten, is dat het geval bij een td5?

Erik Peters

Re: Td5 word te warm

Berichtdoor Erik Peters » 12 Nov 2022, 19:32

Zo'n thermostaat heeft 3 aansluitingen, als de thermostaat open gaat, wordt een ander kanaal dicht gedrukt.
Haal je alles eruit dan staat alles open en zoekt het water de weg van de minste weerstand.....
Dus eerst een goed functionerende thermostaat plaatsen.

Groet,

Erik. (dan weet je met wie je te maken hebt).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

otto64

Berichtdoor otto64 » 12 Nov 2022, 22:48

EGR koeler lek? indien het een 15p is en de koeler zit er nog op?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2022, 13:05

Nog even een stapje terug.
Het expansievat in de Td5 (en in de "Puma") ziet er heel fraai uit maar deugt niet. Het expansievat is (denk ik) gewoon veel te klein.
Gooi je zoveel koelvloeistof in het koelsysteem dat het koud netjes op het "max" niveau staat dan weet je zeker dat de auto koelvloeistof gaat verliezen.   Er is een veel lager niveau waarbij een en ander in evenwicht is, zolang je de auto niet echt heet rijdt ligt dat evenwichtsniveau overigens hoger, dus kan je heel lang denken dat je goed zit en dus bij die eerste rit waarbij het allemaal extra heet wordt het gevoel krijgen dat het helemaal fout gaat.   Het voelt niet prettig, zo'n laag niveau, het geeft het idee dat er geen enkele reserve is ... maar het is niet anders (dwz. het is niet anders totdat iemand met een goed passend alternatief expansiereservoir op de proppen komt - ik hoorde wel eens Mercedes noemen, maar welk en of dat dan goed werkt en goed past?).

Daarnaast ben ik het met Erik eens:
Heb je een goed werkende thermostaat dan moet het daarmee goed werken, zo niet dan moet je verder zoeken.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 14 Nov 2022, 12:19

Naast een goede thermostaat monteren, check je het expansievat op scheurtjes en vervang je de dop.
Ik vraag me af of het systeem goed op druk komt.
Ik vind het handig om met een ir thermometer de temperatuur te checken.

groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Nov 2022, 23:38

Waarom zou het plaatselijk (achter) in het motorblok geen 120° C kunnen worden door een matige circulatie van de koelvloeistof nu?
Dan komt het ook bij de dop er wel uit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 15 Nov 2022, 10:17

je schrijft. Maar de defender word nog steeds te warm.
wat betekend dit , alleen de bovenste slang, onderste niet, of ook onderste.
bij eerste heb je ergens een verstopping, bij de tweede, koelt hij niet genoeg en of kan de radiateur ook ged, verstopt zijn.
roest water, is al een teken van , ik doe altijd longlife met alleen al als rede als hij ergens lekt zie je dit roze worden.
en ja er zitten meerdere radiateuren, olie,kachel, diesel,
en wat doet je kachel dan, na start met zoals nu 5gr, moet hij na 5 km warmte geven, na 10a15km badwatertemp hebben, dit is dan bij def warm. duurt dit 20 a 25 km is de term, stuk.
en een td5 of 300tdi, moet je kunnen rijden met afgedekte radiateur en kachel geheel op warm, dus op de kachel. zo niet is er echt iets niet goed.
td5 heeft ook nog probl met metertje dat als warm wordt deze via ecu, vroege type, deze te laat of niet de juiste waarde aangeeft.
voorkomend probleem, o ring brandstofkoeller, maar ja je zei lekt nergens.
nou hoop dat je nu iets stof hebt om na te denken.
maar denk goed spoelen en testen, bijv druktest. moet het goed komen.

conny

Berichtdoor conny » 16 Nov 2022, 11:16

Hoe meet je de temperatuur?

Landmarcs

Re: Td5 wordt te warm

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2022, 10:54

conny schreef:Hoe meet je de temperatuur?

Een heel goede start-vraag.

In de verschillende antwoorden wordt er vanuit gegaan dat ie werkelijk te warm wordt ... wellicht is er sprake van een foute interpretatie van de bij de Td5 gebruikelijke toestand: Normaal is dat de Td5 koelmiddel gaat uithoesten wanneer het koelmiddelniveau tot de op het expansievat aangegeven nastrevenswaardige niveaus wordt aangehouden.
Kies je daarentegen een niveau een stuk lager (bij een gezonde motor het niveau dat ie zelf aangeeft) dan gaat het jarenlang goed zonder "te warm" te worden. Het enige nadeel is dat bij dit niveau er 1º weinig reserve is in geval van een lekkage, en 2º de "kachel" gemakkelijk minder goed werkt omdat een luchtbel in het kachelcircuit de circulatie daar langere tijd kan plagen.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 17 Nov 2022, 18:02

Een luchtbel in het circuit is vaak het probleem.
Eén van mijn autos had daar last van, meestal als de auto kort gelopen had.
Overlopend water voelde dan ook niet echt heet.
Een extra retourleiding op een hoog punt (LPG verdamper) was de oplossing.
Hoort niet (mijn andere autos kennen het probleem niet), maar het helpt ...

Terug naar “Techniek”