fout code: (21.6) Problems detected with driver demand (logged)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Nils

fout code: (21.6) Problems detected with driver demand (logged)

Berichtdoor Nils » 23 Okt 2022, 12:02

Beste forumleden.

Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen met mijn probleem.
Ik rij en Defender 90 TD5 uit 2001.
Sinds enkele maanden heb ik een probleem wat soms ineens de kop op steekt.
Ik heb het nu 3x gehad dat ineens het motormanagement lampje gaat branden en de motor in de noodloop gaat.
De 1e keer ben in afgesleept, de 2e en de 3e keer was het gelukkig dicht bij huis en kon ik na een paar keer herstarten terug naar huis komen.
Elke keer kwam de storing naar boven kort na dat ik onderweg was. Ik denk binnen 10 minuten en 5 km.
Ik kan mij herinneren dat bij de 1e keer het hard had geregend en de 3e keer het in de ochtend zeer vochtig was buiten.
Ik heb thuis mijn Nanocom eraan gehangen en deze af de code: (21.6) Problems detected with driver demand (logged)
In de handleiding en online kwam ik tegen dat het mogelijk een probleem was het het gaspedaal.
Deze heb ik onlangs vervangen en het probleem leek opgelost. Tot dat de storing afgelopen dinsdag weer terug kwam.

Hopelijk is er hier iemand die dit probleem al eens heeft opgelost.

pascal110

Re: fout code: (21.6) Problems detected with driver demand (logged)

Berichtdoor pascal110 » 24 Okt 2022, 06:17

tja hoop dat je hier iets aan hebt.
wel eens gehad. maar wel dan lang gezocht, eerst test weerstanden min aansluitpunten. 1 gevonden maar de vreugde was snel voorbij want dit was het niet. een real time volt test van de potmeter (gaspendaal) nul last half en vol, heeft bepaalde waarde. deze was ok,zelfs kabel tot aan comp ok. uit eindelijk comp opnieuw laten programmeeren, toen was het over. kabel ivm olie vervangen, ook niks. hoop dat jij meer geluk hebt. heeft best lang geduurd voor ik het opgelost had.
gr pascal

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Okt 2022, 09:22

Bij mijn Disco verdacht ik ook eerst het gaspedaal. Maar daar kwam braaf 5 volt en de potmeter deed ook wat ie moest doen. Toen gewoon een andere ecu vd sloop erin gedrukt en weer vrolijk verder gereden.

Heb al vaker meegemaakt dat de ecu stuk gaat en het is een simpele test: 1 schroef en twee stekkers en even een cu lenen. Veel simpeler kan een onderzoekje niet worden. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Nils

Berichtdoor Nils » 27 Okt 2022, 08:04

Beste Pascal en Edward,

Bedankt voor jullie reactie.
In beide gevallen dus de ECU.

Nu ben ik echt een leek wat ECU's betreft.
Maar kan je gewoon ongestraft een ECU wisselen?
Ivm kilometerstand, alarm en startonderbreker, en motor mapping?

Want dann ga ik dus maar even opzoek naar een andere ECU om dit te proberen.

Terug naar “Techniek”