Tyreextinction

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Tyreextinction

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2022, 00:08

Als het niet zo triest was dan was de domheid nog een soort van humor ...

LET OP - benzineslurper .jpg

't Is me gister niet gelukt de band met de fietspomp op te pompen .... omdat de buurman graag zijn compressor wilde gebruiken.
Ik was al wel begonnen ... het is begonnen werk ... met wat geduld kom je er wel. Eerst denk je dat het nooit wat wordt, maar met wat geduld zie je ineens de band weer z'n oorspronkelijke vorm aannemen en dan begint de druk ook op te lopen.

Vandaag bleek er nog een tweede slachtoffer, een Mazda CX-5, ik kreeg al weer geen kans, dezelfde buurman met dezelfde compressor.

Overigens ook heel triest om met zo'n Mazda in de zelfde "hoek" te worden ingedeeld ... die Mazda gaat overigens morgen terug naar de lease-maatschappij, die Mazda heeft vast en zeker meer CO2 uitgehoest.   Iedereen alhier kent mijn auto als de auto die meestal stilstaat (en hij is niet eens stuk) ... op de fiets kom je heel ver, en anders rijdt ik ook graag elektrisch (met de trein).

Groeten MarcS

PS   Een inktjet-printer gebruiken met het huidige "klimaat" is net zo dom als de vlag op z'n kop* en/of een zakdoek aan de spiegel (ik weet wel een beter gebruik voor die zakdoek).      *  Als ze de vlag van Sleeswijk-Holstein nu op z'n kop hadden gehangen ... . :lol:

Edward

Re: Tyreextinction

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2022, 00:27

Het is niet alleen stompzinnig maar ook van een ongekende arrogantie. Mijn "SUV" is zoals de meesten hier weten altijd gereedschap geweest voor de zaak. Net zoals bussie nu is. Ja, die rijdt en reed ik ook privé maar vda lijkt me minder erg dan er nóg weer een auto naast te zetten.

Jouwe staat idd vooral stil behalve vakantie en een enkele rit. Laatst bij het station dezelfde actie. Bussie onaangeraakt net als een BMW 5 serie. Maar de suv achtigen hadden 1 of meer lege banden. Ook een Fiat 500X oid en een C3 picasso of hoe het heet. Beide wegen waarschijnlijk minder dan die 5 serie. :shock: :shock:

Gelukkig heb ik in bussie een compressor staan en een extra accu......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston

Berichtdoor Houston » 01 Okt 2022, 11:28

Ojee, moeten we nu maar een compressor in de auto meenemen dus...

Blijkbaar een internationale beweging:
https://tyreextinguishers.com

Wat is de volgende stap; sabotage / vernieling?

Tja, ik keur het voor eigen rechter spelen (meestal) af maar wat er in dat briefje staat klopt natuurlijk wel...
Ik vind het ook best een dilemma maar principes hebben gaat niet zonder opoffering...
Leesvoer:
https://decorrespondent.nl/13649/wat-be ... 0-ba581698

Op zich ben ik best voor een persoonlijk budget, qua vervuiling. (daarover kun je ook artikelen lezen op de Correspondent. Of leden van de LRCH dat willen is natuurlijk maar de vraag... :P )

Jammer dat die tyreextinguishers het alleen niet per auto/eigenaar kunnen bekijken en zo onderscheid zouden maken...
Ik gebruik mijn 'SUV' ook maar weinig, eigenlijk alleen als camper en rij minder dan 10000km per jaar. (Of gaan ze straks ook de banden van alle campers leeg laten lopen?)
En wat is nou duurzamer; blijven rijden in een oude auto of om de 3 jaar (of minder) een nieuwe leaseauto? Ook al is die hybride of elektrisch?

Of die mensen die boodschappen doen en/of hun kinderen naar school brengen, die een paar kilometer van hun huis staat, in de Range Rover?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2022, 11:29

Edward schreef:Gelukkig heb ik .. een compressor .. en een extra accu ......

Een kleine maar redelijk adequate (Lidl) compressor staat hier ook in de auto en de accu heb ik ook maar weer eens op peil gebracht (ook dankzij Lidl).

Maar goed - of eigenlijk fout - de te grote Volvo's, de oude BMW 5, of de loodzware Tesla bleven onaangeroerd.
Over die Tesla's zei mij een keurige kennis met groene wortels en werkzaam bij RWS nog maar kort geleden: De best e-auto's zijn die met een kleine accu (en dus actieradius). Met een grote accu is de terugverdientijd - hij doelde op de milieu-terugverdientijd - gauw 7 a 8 jaar.
Da's dus nogal paradoxaal want van die kleine e-auto's kan je je direct afvragen wat sowieso het rendement is, wie voor z'n werk alleen maar op kantoor zit, vergadert etc. en wie max 30-40 km moet reizen neemt beter de trein, bus of e-bike ... als zo iemand dan thuis een oude "SUV" oid heeft staan voor z'n vakantie en/of voor het geval dat ie z'n schoonmoeder moet verhuizen dan is daar niks mis mee (nu ja, financieel is het huren van een auto wellicht nog aantrekkelijker).

Wie de NRC van vandaag leest vindt in die NRC een interessante kijk op de bedenkelijke kanten van de (te grote) e-auto's, en ook een "recensie" van een werkelijk gevaarlijke, benzine-slurpende Porsche.
O ja, bijna nooit hoor je mbt die e-auto's over de subsidies waarmee die auto's rondrijden, een bevriende Tesla-rijder vertelde mij met een grijns van oor tot oor dat die auto hem heel weinig kostte en dat hij zich schaamde omdat ik en al die anderen zijn auto dus betaalden ... ik mocht dus gratis meerijden.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2022, 11:45

Houston schreef:.... maar wat er in dat briefje staat klopt natuurlijk wel...

Op zich ben ik best voor een persoonlijk budget, qua vervuiling. (daarover kun je ook artikelen lezen op de Correspondent. Of leden van de LRCH dat willen is natuurlijk maar de vraag... :P )

Jammer dat die tyreextinguishers het alleen niet per auto/eigenaar kunnen bekijken en zo onderscheid zouden maken...

Tja, wat er in het briefje staat klopt per definitie niet ... want je moet daarvoor allerlei zaken meerekenen.
Zoals ik hierboven al noem: een e-auto heeft een serieuze milieu-terugverdientijd (zelfs een e-bike heeft bedenkelijke kanten).

Verder is het natuurlijk onzinnig om de CO2 uitstoot (en andere milieu-schade) van het vliegen te bagatelliseren.
Het gedachtegoed van de tyreextinction-types volgend zouden ze het best op de parkeerplaats van Schiphol alle banden leeg laten lopen ... dan zorgt dat voor wat compenserende frisse lucht aldaar (ik heb op ruime afstand maar toch onder de rook van Schiphol gewoond, en dat niet alleen, ook onder de route van de Bijlmer-Boeing).

Ik ben een groot voorstander van een persoonlijk budget, een persoonlijke strippenkaart ... maar dan wel graag een echt eerlijk systeem.
Waarschijnlijk komen we er niet zo makkelijk uit wat dan eerlijk is:   Ik zeg graag - wat plagerig - dat ik recht heb op extra milieuruimte want geen kinderen (en dat niet alleen: mijn 4 grootouders hebben niet meer dan 3 kleinkinderen en ook niet meer dan 3 achterkleinkinderen op deze aarde achtergelaten - nu ja daar hadden zij zelf maar beperkt zeggenschap in).
Anyway, met mij eindigt tzt weer een vervuilingsstroom, of te wel: ik laat tzt ruimte voor anderen.

Aardig is het verhaal waarbij een Natuurmonumenten-man trots zijn nieuwe uiterst zuinige auto showde.   Ik zei dat mijn Defender minder verbruikte, hij keek verbaasd.   Hij reed 45.000 km per jaar, en aangezien hij geen 1:30 haalde was het sommetje eenvoudig (nog afgezien van alle andere life-cycle-aspecten).   Daarnaast vloog hij ook nog eens naar allerlei verre bestemmingen.   Ik heb in mijn hele leven nog maar 2x gevlogen, de tweede maal mocht ik ook sturen (de buurman bij een verhuizing geholpen en de buurman vloog voor z'n plezier).  
O ja leuk detail: ik bestuurde een vliegtuig voordat ik een auto bestuurde.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2022, 14:05

Een persoonlijk budget qua uitstoot wordt lastig zo niet onmogelijk om dat eerlijk te doen. Dat wordt niks in mijn optiek. Zeker met de 130 kreeg ik heel veel commentaar van zogenaamde "groenen". Meestal idd leaeauto rijders die aan hun 3e leaseauto bezig waren toen ik de 130 wegdeed.

En inderdaad zijn de grootste schreeuwers degenen die uitsluitend hun eigen reet vervoeren in een auto van 2 ton die dan zogenaamd groen is. Ik neem als ik niks (nie meer dan 25-30kg of domme afmetingen) mee hoef te zeulen de motor. Daarmee ga ik ook gewoon inmeten bij klanten etc. Levert alleen leuke gesprekken op. Ondanks dat het 22 jaar oude ding ook niet écht groen te noemen is. 750cc voor 1 persoon is nog steeds heerlijke luxe.

Een alom bekend verhuurder schreeuwt heel Fb vol over hoe geweldig z'n Tesla is maar hij loopt incidenteel ook naar z'n zaak............. Dan neem ik je op geen enkele manier serieus. Een elektrische scooter kost een paar duizend euri, is volledig aftrekbaar en 10000x duurzamer.

Maar ondernemers weten: als je schreeuwt dat je de goedkoopste/beste of wat ook bent gelooft 80% vd consumenten dat...
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2022, 20:42

Zo'n domme actie heeft overigens toch nog allerlei onbedoelde goede bijwerkingen.
Allereerst versterkt het het onderling "nabuurschap".

Verder heb ik nu ook de nieuwe acculader eens uitgeprobeerd (de 12V bandenpomp ligt al in de auto ... maar je wilt dan toch ook 12V hebben). Ik kocht een tijdje terug bij de Lidl een Ultimate Speed ULGD 10 A1 - ik had al een "slimme" 4 A (druppel)lader maar die was toch niet zo slim en ook met de 4 A ook niet al te potent.
De nieuwe lader heeft twee vermogenregimes 5 A & 10 A bij 12 V (en de helft hiervan bij 24 V), een winterstand (met een wat verhoogde laadspanning), en tenslotte ook nog een permanent 12 (en 24) V stand die je bijv bij een accu-wissel kan gebruiken om het radio-geheugen en klokje onder spanning te houden.
Als eerste resultaat kan ik melden dat deze Ultimate Speed ULGD 10 A1 (gewoon op de 5 A stand) de accu beter/verder doorlaadt. Het allerlaatste doorladen neemt (ruim) een halve dag, dat wel, maar dat kan niet anders -- na een kleine 24 uur is de accu-klemspanning nog 12,8 V (die laatste procenten lading, die voor deze bijna 13 V zorgen, zijn natuurlijk snel weer verdwenen - met de standaard dynamo- spanningsregelaar-oplossing haal je dit nooit).

Handig is dat er in de laad-kabel een stekker-koppeling zit en er twee aansluit-kabeltjes bij zitten: één met de gebruikelijke "knijpers" voor op de accu en één voor een meer vaste aansluiting.   Deze laatste heb ik omgebouwd met een sigaretten-aansteker-plug.   Aangezien mijn sigarettenaansteker permanent/ongeschakeld 12V heeft kan het (druppel)laden nu langs deze makkelijke route (die sigaretten-plug is ook handig voor de permanent 12 V bij een accu-wissel).
  < 't Is denkelijk beter die sigaretten-aansteker-route niet met 10 A te gebruiken. >

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Okt 2022, 08:35

Landmarcs schreef:O ja, bijna nooit hoor je mbt die e-auto's over de subsidies waarmee die auto's rondrijden, een bevriende Tesla-rijder vertelde mij met een grijns van oor tot oor dat die auto hem heel weinig kostte en dat hij zich schaamde omdat ik en al die anderen zijn auto dus betaalden ... ik mocht dus gratis meerijden.

Een kennis met een Tesla vertelde, toen ik wat kunststof plaatmateriaal vooronder weer vastzette, dat hij gratis kon 'tanken' bij de Tesla snellaadstations, omdat het chassisnummer van zijn auto binnen een bepaalde range chassisnummers viel en die Tesla's hadden 'levenslang' gratis tanken.
Hij reed ook voor niks.

Gelukkig heb ik van die tyreextinction actie's nog niks gemerkt.

Zo'n 4 maand geleden had mijn VW bus een platte achterband toen ik weer naar huis wilde, oorzaak was het ventiel dat niet meer deugde. Was nog een heel gedoe, want het reservewiel was eveneens niet goed op spanning. ANWB erbij en die heeft het reservewiel opgepompt. Die monteur had een compressor met verbrandingsmotor in zijn bus staan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2022, 09:47

Erik Peters schreef:... . ANWB erbij en die heeft het reservewiel opgepompt. Die monteur had een compressor met verbrandingsmotor in zijn bus staan.

Die ANWB-mannen gebruiken de compressor ook als luchtbron voor de pneumatische krik: dan heb je ruim lucht nodig.

Ik heb al lang een eenvoudig los 12 V compressortje in de auto liggen.   Daarmee een band weer oppompen duurt even*, maar het gaat - met een goede fietspomp gaat het ook, en dat is dan een leuke oefening (en ook een leuk gespreksonderwerp ... waardoor je genoeg rustpauzes krijgt).   De burenhulp is ook weer goed voor de sociale cohesie ... ik denk dat je als actievoerder extra moet uitkijken nadat de hele straat ervan weet ... ik bel mocht het voorkomen eerst de politie, of anderen ook deze volgorde hanteren weet ik niet.
    *  Dat was dus de directe aanleiding om de accu maar weer eens naar 100% te brengen, na het echt degelijk doorladen staat de accu nu al geruime tijd op 12,7 V, dit ondanks het "sluip"verbruik van adio-geheugen en het alarm.

Groeten MarcS

PS   Ik zei het wegenwacht-abonnement op toen ik mijn eerste Defender kocht (dat was vooral vanwege de eerste 3 jaar dealer-ondersteuning).   Sindsdien nooit de Wegenwacht nodig gehad.   Sinds een aantal jaar heb ik SARA (= Service Activated Roadside Assistance), wat overigens in de praktijk neerkomt op de ANWB. SARA heeft tot nu toe eenmaal de auto uitgelezen opdat de dealer er voor kon zorgen dat de volgende dag de juiste sensor klaar zou liggen (en dat weer omdat ik de auto de dag daarna voor 6 weken naar het winterse buitenland zou meenemen).   Een collega zei me dat hij hoopte dat hij voor zijn Japanner ook zulke slimme/goede service zou krijgen.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Okt 2022, 10:55

Als het op burenhulp aankomt bij een platteband thuis heb ik pech. Ik ben degene waar iedereen naartoe gaat als er wa is. :lol: :lol:

Gelukkig staat in de schuur een compressor waar ik 8 banden tegelijkertijd mee kan oppompen. Vroegah toenw e nog veel off road reden had ik standaard een stuk of wat duikflessen liggen (met dank aan VeeTee die vroeger ook bij de LRCH zat) die vol zaten. Die nam je mee naar buiten en dan kon je ook gewoon bij 8 bar druk een band oppompen.

Maar die zijn inmiddels wel erg ver door hun keuring heen........

Inmiddels lijkt de bus wel een beetje op een Anwb wagen: overal, compressor, jumpstartertje, extra accu, startkabels met stekker die zo in te pluggen is, gereedschap. Bij elkaar ook weer een 70 kg.......
Edward van Vugt

Terug naar “Kroeg”