Hallo, na lang zoekwerk ben ik er nog niet helemaal uit. Voorste diff moet nieuwe vloeistof. Ik lees 75w/90 of (R). Maar ik lees overal bij de oliespecs dat het is voor diff zonder sper. Zou toch moeten met sper? Of daar niet naar kijken?
En is vooraan ook de exacte hoeveelheid vullen zoals voorgeschreven en hoeveel? Of is het tot aan de vuldop?
Merci voor de hulp!!
Erik
LR4: differentieel olie welke
LR4: differentieel olie welke
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: LR4: differentieel olie welke
ErikDisco schreef:Hallo, na lang zoekwerk ben ik er nog niet helemaal uit. Voorste diff moet nieuwe vloeistof. Ik lees 75w/90 of (R). Maar ik lees overal bij de oliespecs dat het is voor diff zonder sper. Zou toch moeten met sper? Of daar niet naar kijken?
En is vooraan ook de exacte hoeveelheid vullen zoals voorgeschreven en hoeveel? Of is het tot aan de vuldop?
Ik weet niet zo veel van de Disco 3/4 maar ik dacht dat die standaard geen sper in de as-differentieels hadden.
Verder denk ik dat het instructieboekje misschien wel de beste info-bron is (zeker bij een recentere auto zoals deze - bij een oudere kan het instructieboekje achterlopen op de laatste inzichten). Vroeger kon je ook goed terugvallen op de LRCH kennisbank, maar die is langdurig in het ongerede (en wordt sowieso al lang niet bijgewerkt).
Groeten MarcS
Re: LR4: differentieel olie welke
Bedankt Marc! Dat helpt me al goed vooruit. Idd kennisbank niet op orde.
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Re: LR4: differentieel olie welke
De filler en drain plug zijn die enkel in de UK te krijgen? Of ook bij dealer waarschijnlijk. Nergens te vinden op het continent.
Iemand idee hoeveel er exact in moet in voorste diff? In owners manual staat het niet in. Verdorie wat een lange zoektocht al…
Erik
Iemand idee hoeveel er exact in moet in voorste diff? In owners manual staat het niet in. Verdorie wat een lange zoektocht al…
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR4: differentieel olie welke
Er zou een elektronisch koppelgestuurd achterdifferentieel in kunnen zitten.
En dan hangt het van het bouwjaar af hoeveel olie erin gaat: (2009-2011) 1,5 liter en (2012-2014) 1,76 liter
Een 'gewoon' achterdifferentieel: (2009-2011) 1,1 liter en (2012-2014) 1,25 liter.
In het voordifferentieel gaat 0,61 liter (2009-2014).
En ik denk dat ik een synthetische GL-5 (cardan)olie 75W-90 zou gebruiken in het voordifferentieel (en in het 'gewone' achterdiff.).
Groet,
Erik.
p.s. zijn die aftap- en vulpluggen niet te hergebruiken (eventueel met een nieuwe afdichtingsring of zijn ze conisch?).
En dan hangt het van het bouwjaar af hoeveel olie erin gaat: (2009-2011) 1,5 liter en (2012-2014) 1,76 liter
Een 'gewoon' achterdifferentieel: (2009-2011) 1,1 liter en (2012-2014) 1,25 liter.
In het voordifferentieel gaat 0,61 liter (2009-2014).
En ik denk dat ik een synthetische GL-5 (cardan)olie 75W-90 zou gebruiken in het voordifferentieel (en in het 'gewone' achterdiff.).
Groet,
Erik.
p.s. zijn die aftap- en vulpluggen niet te hergebruiken (eventueel met een nieuwe afdichtingsring of zijn ze conisch?).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: LR4: differentieel olie welke
Hey bedankt Erik. Perfect de info die ik nodig had.
De vulplug is recht en alleen draad, zonder kop, daarmee. Daar zit een teflon laag rond de draad. Zou dat niet met een speciaal dichtingsmiddel kunnen ingesmeerd worden als oplossing ?
Ik voel wat stroefheid en frictie in mijn stuur / voortrein. Rollementen waren prima, dus achterstallig onderhoud net als met mijn transmissie. Die had ook nog altijd de eerste olie! Dus ik twijfel er al bijna niet aan dat het daaraan ligt.
Erik
De vulplug is recht en alleen draad, zonder kop, daarmee. Daar zit een teflon laag rond de draad. Zou dat niet met een speciaal dichtingsmiddel kunnen ingesmeerd worden als oplossing ?
Ik voel wat stroefheid en frictie in mijn stuur / voortrein. Rollementen waren prima, dus achterstallig onderhoud net als met mijn transmissie. Die had ook nog altijd de eerste olie! Dus ik twijfel er al bijna niet aan dat het daaraan ligt.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR4: differentieel olie welke
Het spul dat nieuw op de schroefdraad zit, hecht goed op die plug en blijft eraan zitten tijdens inschroeven (en dicht dan af).
Iets aan de plug smeren en dan erin schroeven, dat spul blijft misschien onvoldoende aan de schroefdraad zitten.
Schroefdraadborgmiddel gaat doorgaans wel met de schroefdraad mee en vult de ruimte op. Maar dan moet je de schroefdraden schoon/vetvrij hebben en dat zal met de aftapplug wel tegenvallen.
Teflon tape of teflon koord werkt het beste met conische schroefdraad en je hebt kans dat het er onvoldoende tussen komt zeker als je (veel) te veel aanbrengt.
Misschien is de oude plug na hernieuwd indraaien nog dicht??
Je kunt van alles proberen als je maar geregeld controleert (zeker in het begin) of het niet lekt!
Groet,
Erik.
p.s. De universele onderdelenleverancier waar ik de gegevens van de website heb gehaald kan ook geen nieuwe pluggen leveren.
Als ik kijk bij Albritt.de dan kost een nieuwe aftapplug zo'n € 4 en een (kleinere) vulplug ongeveer € 3,50 (origineel Land Rover). Dus misschien toch even naar de dealer.
Iets aan de plug smeren en dan erin schroeven, dat spul blijft misschien onvoldoende aan de schroefdraad zitten.
Schroefdraadborgmiddel gaat doorgaans wel met de schroefdraad mee en vult de ruimte op. Maar dan moet je de schroefdraden schoon/vetvrij hebben en dat zal met de aftapplug wel tegenvallen.
Teflon tape of teflon koord werkt het beste met conische schroefdraad en je hebt kans dat het er onvoldoende tussen komt zeker als je (veel) te veel aanbrengt.
Misschien is de oude plug na hernieuwd indraaien nog dicht??
Je kunt van alles proberen als je maar geregeld controleert (zeker in het begin) of het niet lekt!
Groet,
Erik.
p.s. De universele onderdelenleverancier waar ik de gegevens van de website heb gehaald kan ook geen nieuwe pluggen leveren.
Als ik kijk bij Albritt.de dan kost een nieuwe aftapplug zo'n € 4 en een (kleinere) vulplug ongeveer € 3,50 (origineel Land Rover). Dus misschien toch even naar de dealer.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: LR4: differentieel olie welke
Of het goed werkt bij een olie-aftapplug weet ik niet maar ik "kreeg" Loctite afdicht-koord mee toen ik een (warm)water-klusje onderin de keukenkastjes had.
Mij lijkt dat je als je hoogstens enkele windingen (en niet op de allereerste want de aftapplug moet goed "pakken") van dat koord toepast dat je - mocht je twijfelen - met dergelijk koord de afdichting nog wat kan verbeteren.
Vlgs het Technical Data Sheet is het koord ook geschikt als afdichter als het gaat om (petr)olie-producten.
Als het goed is staat er overigens nauwelijks druk op de olie dus qua afdichting zijn er geen hoge eisen, dicht is dicht.
Groeten MarcS
PS Een paar pluggen vlgs de prijzen die Erik P vond zijn goedkoper ... zo'n kleinverbruik klosje Loctite is waarschijnlijk pas lonend wanneer je het ook elders kan gebruiken. De ellende is dan dat je, als je het tzt elders nodig hebt,het klosje niet zo gauw weer terugvindt.
Mij lijkt dat je als je hoogstens enkele windingen (en niet op de allereerste want de aftapplug moet goed "pakken") van dat koord toepast dat je - mocht je twijfelen - met dergelijk koord de afdichting nog wat kan verbeteren.
Vlgs het Technical Data Sheet is het koord ook geschikt als afdichter als het gaat om (petr)olie-producten.
Als het goed is staat er overigens nauwelijks druk op de olie dus qua afdichting zijn er geen hoge eisen, dicht is dicht.
Groeten MarcS
PS Een paar pluggen vlgs de prijzen die Erik P vond zijn goedkoper ... zo'n kleinverbruik klosje Loctite is waarschijnlijk pas lonend wanneer je het ook elders kan gebruiken. De ellende is dan dat je, als je het tzt elders nodig hebt,het klosje niet zo gauw weer terugvindt.
Re: LR4: differentieel olie welke
Ik ga de oude pluggen opnieuw gebruiken. En nadien opvolgen. Ik wil daar asap andere olie in. Ik zie op filmpjes dat ze dikwijls gewoon hergebruikt worden ook.
Merci!
Merci!
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Re: LR4: differentieel olie welke
Loctite koord is meer dan perfect voor een plug en die kan prima gerecycled worden. Wel de koord kruislings over elkaar over de windingen draaien en met de schroefdraad mee zodat de draad in de winding gedrukt wordt bij indraaien en niet oprolt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten