pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 06 Sep 2022, 18:34

mijn Disco schiet in overboostmode zodra ik plotseling veel gas geef.
in geval van bijv. kickdown zakt het toerental in van zo rond de 3500 naar 3000 en weer beetje omhoog en zakt weer in.
als een jojo.

MAP, LMM, turbo en waste gate modulator zijn nieuw, evenals de FPR recent vervangen.
rode stekker is schoon (reinig hem zeer regelmatig).

woon nu in Malaga Spanje en heb geen Nanocom ter beschikking.

iemand ervaring mee?

aanpak is nu maar alle genoemde sensoren loskoppelen, inclusief vacuumslang naar waste gate en proberen het fenomeen te herproduceren.
een voor een alles weer aankoppelen en iedere keer weer testen.
dan zou het toch moeten lukken om de boosdoener te vinden of zie ik wat over net hoofd?

thx
Roger
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Landmarcs » 06 Sep 2022, 19:32

Roger schreef:.... .
in geval van bijv. kickdown zakt het toerental in van zo rond de 3500 naar 3000 en weer beetje omhoog en zakt weer in.
als een jojo.
....

Is het wellicht de automaat die inwendig vervuild is en vertraagd reageert op de kick-down ?
Zo ja dan kan je heel lang alle sensoren etc checken, vervangen etc.

Groeten MarcS

PS   Zijn er in de omgeving van Malaga geen LandRover-liefhebbers met een Nanocom ?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Edward » 06 Sep 2022, 22:13

Heeft meestal niks met de automaat te maken. Is bijna altijd de wastegate modulator. Als die nieuw is zit waarschijnlijk de klep op je turbo gewoon vastgerot.

Controleer je accuspanning want als die te laag is vind de automaat ecu da nie leuk nie. Maar dat merk je meestal bij manoeuvreren, dan wordt ie bokkig.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 06 Sep 2022, 23:01

de wastegate controleer en smeer ik regelmatig en beweegt ok.
ik denk niet dat het de automaat is want ook zonder kickdown heeft het blok problemen als ik plotseling vol gas geef met de pook in 3 manual. als ik langzaam naar de 3500 toeren ga gaat alles goed. maar als ik wat sneller wil jojoot ie.
als ik rustig rij onder de 3250 heb ik uberhaupt geen probleem.
kijk morgen weer even verder zonder sensoren. ;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 07 Sep 2022, 08:57

on wat beter te begrijpen, welke sensor geeft uberhaupt het signaal af dat er een overboostmode situatie is, de MAP neem ik aan?

en gaat dan vervolgens de wastegate open, of sluit de brandstof (deels) af?

kan het ook zijn dat de voorspanning op de wastegateklep te laag is en dat de turbo zelf de klep open drukt? (turbo is ook nieuw en ik nam aan dat ik hieraan niets hoefde te regelen)

als laatste, kan het zijn dat de FPR hapert of de brandstofpomp simpelweg te weinig debiet heeft als er ineens veel vermogen wordt gevraagd ?

:shock: :shock:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Edward » 07 Sep 2022, 09:49

De MAP max air pressure meet idd de druk in het spruitstuk.

Of er wat afgesteld moet worden aan turbo weet ik nie. Mijn groene heb ik gehad tot 370K en nooit meer daan gedaan dan olie wisselen of aanbouw slijtage delen als pompen, dynamo, etc.

Maar daar zit het iig ergens, de automaat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan moet je echt de data hebben om te weten wat de map moet zijn, bij hoeveel druk moet de wastegate openen en dat testen etc. :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 07 Sep 2022, 10:59

ik ben zo dom geweest om mijn turbo te vervangen omdat het gegier daar vandaan leek te komen en ik dacht dat er te veel speling op het asje zat en aanloopsporen zag.
gegier bleek achteraf van krom spruitstuk te komen en de speling op asje bleek normaal.
typisch gevalletje van domme actie door het te weinig kennis van zaken in dit geval.

heb vanochtend de stekker van wastegate modulator maar eens losgetrokken om te zien wat er dan gebeurt.
is natuurlijk een beveiliging en niet slim om te doen, maar ga kijken of dan nog steeds de motor jojoot.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Edward » 07 Sep 2022, 12:07

Roger schreef:heb vanochtend de stekker van wastegate modulator maar eens losgetrokken om te zien wat er dan gebeurt.
is natuurlijk een beveiliging en niet slim om te doen, maar ga kijken of dan nog steeds de motor jojoot.


Dat kan helemaal geen kwaad. Ik heb het ooit gedaan en vervolgens vergeten. Het is me alleen opgevallen omdat het brandstofverbruikgemiddelde ineens een stuk hoger lag.

Maar met deze brandstofprijzen is dat nie zo heul erg nie. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 07 Sep 2022, 12:13

:D :D :D

ok.

wat raar dat daardoor brandstofverbruik omhoog gaat.
ga het wel meemaken.
als ik daarmee het probleem kan omzeilen, doe ik het er maar even mee, totdat ik ergens ben waar ik hem kan laten uitlezen om te zien wat er nou echt mis is.
:lol: :x
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Edward » 07 Sep 2022, 12:43

Dat uitlezen stelt wel bijzonder weinig voor bij een Td5. Don't get your hopes up :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten