Wipac 12V 144 - Welk onderdeel is dit?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Wipac 12V 144 - Welk onderdeel is dit?

Berichtdoor jbladel » 06 Sep 2022, 00:14

Als ik de parkeerverlichting aanzet in mijn defender td5 (dus hendel helemaal naar voren, contact uit), hoor ik een zoemend geluid achter de linker koplamp.
Ik vermoed dat dat geluid er ook is als de koplampen aan staan, maar als de motor draait hoor je dat natuurlijk niet :lol: Geintje natuurlijk, het zoemen is er altijd als de verlichting aan staat.

Heb eens even rondgekeken en heb het sterke vermoeden dat onderstaand onderdeel (relais?) de boosdoener is.

Afbeelding

Afbeelding

Gezien de locatie (linksonder op foto 2 is het ruitensproeier reservoir) gaat het ofwel te maken hebben met de koplamp, ofwel met de knipperlichten. Heeft dit te maken met de motor die de hoogte van de koplampen instelt?

Onder het motto, alles 1 keer uit elkaar en de juiste onderdelen in huis. Wie weet wat dit is, of dit idd kan zoemen, en waar ik een vervanging vandaan kan halen? M'n Haynes manual in de wagen laten liggen, maar wou graag bestellen voordat ik dit weekend weer aan de slag ga.. :lol:

PS: en iemand enig idee waar die twee losse pluggen (onder de 'winch special cable') voor zijn?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

otto64

Re: Wipac 12V 144 - Welk onderdeel is dit?

Berichtdoor otto64 » 06 Sep 2022, 15:59

Die 144 is idd je koplamp verstelling

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Sep 2022, 16:04

otto64 schreef:Die 144 is idd je koplamp verstelling

Wel vreemd dat die koplampverstelling altijd zoemt.
Misschien eens luisteren als je de koplampen verstelt (en dat dan zonder draaide Td5).

Groeten MarcS

PS   Die losse pluggen zijn wellicht voor dagrijverlichting ?  Misschien kan je eens meten of er stroom op staat, en zo ja wanneer.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 06 Sep 2022, 16:10

otto64 schreef:Die 144 is idd je koplamp verstelling

Zitten er verschillen tussen de motor? Kon online alleen iets vinden over de 'series 166'
https://forums.lr4x4.com/topic/91087-wi ... vel-motor/

Maar als ik op zoek ga naar dit onderdeel, lijkt het redelijk universeel te zijn? Nog een winkel die je aanraad voor dit soort onderdelen?

Landmarcs schreef:Wel vreemd dat die koplampverstelling altijd zoemt.
Misschien eens luisteren als je de koplampen verstelt (en dat dan zonder draaide Td5).

Idd bijzonder, maar je voelt hem echt trillen als je hem vast pakt (met de lampen aan / tijdens het zoemen).
Slechte aarde door de parkeerlichten die de stroom door die motor terugsturen? Lijkt me onwaarschijnlijk/vergezocht?

Mogelijkheid dat de koplamp verstelling aan gaat als je de lampen aan zet (ook zonder contact), en dat de 'feedback' die er voor zorgt dat de motor stopt met bewegen niet meer werkt, waardoor die altijd blijft lopen?

Die laatste lijkt me een mogelijke verklaring, maar is dat dan een defecte motor, of zou dat op een andere manier moeten/kunnen werken? Repareren is natuurlijk mooier dan 150 euro tegen zo'n motor aangooien in de hoop dat het dan werkt.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Sep 2022, 17:48

Waarschijnlijk is een van die losse stekkers voor het extra ruitensproeiermotortje dat gemonteerd zit voor het sproeien van de achterruit van o.a. mijn 5 deurs Stawag.
Rechts zit ook zo'n hoogteverstelling en die functioneert wel goed?
Ik had ooit eens zo'n stekker niet helemaal goed in elkaar gedrukt, met gevolg dat de hoogteverstelling aan die kant niks deed. Dat vond de APK keurmeester niet goed, maar nadat ik de stekkers beter in elkaar had gedrukt werkte het wel weer. Toch weer APK goedgekeurd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 06 Sep 2022, 19:30

Erik Peters schreef:Waarschijnlijk is een van die losse stekkers voor het extra ruitensproeiermotortje dat gemonteerd zit voor het sproeien van de achterruit van o.a. mijn 5 deurs Stawag.
Rechts zit ook zo'n hoogteverstelling en die functioneert wel goed?
Ik had ooit eens zo'n stekker niet helemaal goed in elkaar gedrukt, met gevolg dat de hoogteverstelling aan die kant niks deed. Dat vond de APK keurmeester niet goed, maar nadat ik de stekkers beter in elkaar had gedrukt werkte het wel weer. Toch weer APK goedgekeurd.

Groet,

Erik.

Rechts zit die idd ook, heb de functionaliteit wel getest toen ik hem kocht (toen deden ze het beiden) maar niet meer recentelijk. Rechts zoemt die in ieder geval niet. Zal het hele verhaal komend weekend eens uit elkaar halen om te kijken of ik een defect kan vinden.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 12 Sep 2022, 10:37

Rechts doet ie het, links inderdaad niet.

Onderdeel lijkt me vrij kostbaar (143 euro) voor wat het is?

otto64

Berichtdoor otto64 » 12 Sep 2022, 13:02

Als je de schakelaar uit het dashbord haalt,en de stekkers bij de koplampen los, dan zit het er niet op, en hoeft het ook niet te werken bij de apk.
Ik gebruik het nooit bij de 130, en bij de 110 waar het niet op zit mis ik het dus ook niet.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Sep 2022, 16:28

otto64 schreef:Ik gebruik het nooit bij de 130, en bij de 110 waar het niet op zit mis ik het dus ook niet.

Tja, ik gebruik het wel - 't zat al op mijn 1999 Td5 110.
Ik gebruik vooral stand 1 en 2 en dan met name op licht heuvelende wegen omdat je met stand 2 de tegenliggers iets minder hindert daar waar je over de top schijnt, de dan onderin ook weer terug naar 1 om toch iets verder weg te schijnen.
Verder is stand 2 ook handig in een extreem duistere wereld om met ongedimd grootlicht iets meer licht kort voor de auto te hebben.
Dagrij-verlichting zou dan ook kunnen helpen om dat groot-licht-gat kort voor de auto wat in te vullen.

Als je frisse veren hebt en geen zware ladingen dan zakt een 110 beslist niet erg ver achterover.
Overigens is het natuurlijk het mooist als er achter een hoogtesensor zit waarmee de lichtbundel permanent bijgesteld wordt (dat hadden ze 40 jaar geleden al op de Renault 30 - bij een moderne auto met rondom luchtveren en hoogte-correctie is het natuurlijk ook goed opgelost).

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2022, 09:55

Misschien toch even terug naar het probleem.

De koplampverstelling werkt niet ... en hij zoemt.

Mij lijkt dat je wellicht het beste eens kijkt of de verstelling zelf "serviceable" is.

Binnen het universum aan mogelijkheden kan je bijv. denken aan:
Misschien draait het motortje wel en zit er gewoon iets los, dus geen verstelling, dus wordt de bedoelde eindstand nooit gehaald.
Misschien is er een afschakel-contactje stuk (maar dan moet er meer mis zijn omdat het motortje lijkt te draaien - dwz het zoemt).
En misschien zoemt het motortje juist omdat het niet tot draaien komt (niet ieder motortje gaat direct in rook op) ....

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”