Hallo,
Wij denken erover om onze 110 (2003) op ons vakantieadres neer te zetten. De weg ernaar toe is er wel een met LR onvriendelijke obstakels. Het zandpad, de hobbels, bobbels en hellingen natuurlijk niet, maar de haarspeldbochten met tegenliggers wel. Misschien. Een ander model, de 90 bijvb of Series 2-3?
Wie weet wat de standaard draaicirkels zijn van een 90-110, SWB Series 2 of Series 3?
Bij voorbaat dank
Draaicirkel
-
Pauldevoijs
Draaicirkel
110 Td5 2003
Harley Davidson Fatboy 2003
Volvo V90CC 2020
Harley Davidson Fatboy 2003
Volvo V90CC 2020
Re: Draaicirkel
https://www.autoweek.nl/auto/38918/land ... on-x-tech/
Zit een verschil in van 0,5meter, zal dus het verschil niet maken.
Misschien spoorverbreders plaatsen?
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Nou…
Een halve meter vind ik nogal wat als t op decimeters, en helemaal centimeters, aankomt.
Aan de andere kant; wie koopt er een auto omdat ie moeilijker op 1 plek kan komen?!
En waar je met een 90 in 1x draaien komt, kom je met een 110 ook wel. Maar moet je misschien ff steken?
Lijkt me geen dealbreaker toch?
Een halve meter vind ik nogal wat als t op decimeters, en helemaal centimeters, aankomt.
Aan de andere kant; wie koopt er een auto omdat ie moeilijker op 1 plek kan komen?!
En waar je met een 90 in 1x draaien komt, kom je met een 110 ook wel. Maar moet je misschien ff steken?
Lijkt me geen dealbreaker toch?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
-
Landmarcs
Ron63 schreef:https://www.autoweek.nl/auto/38918/land-rover-defender-90-td5-station-wagon-x-tech/
Bij een 90 met standaard stalen velgen en "kruiwagenwieltjes", dwz 205x16 banden kan de draaicirkel dalen tot 11,7 m.
Kies je de normale 7.5x16 op standaard staal (of 235/85x16 op 6,5 inch brede Heavy-Duty = Wolf) dan wordt het 12,3 m.
Rijdt je met diezelfde 90 op "standaard" lichtmetaal dan wordt het nog meer ...
Een 110 op standaard staal en 7.5x16 (of 235/85x16 op HD velgen) moet in 12,8 m tussen de stoepranden kunnen draaien.
Een 110 op "standaard" lichtmetaal ruimschoots heeft meer nodig.
Monteer je nooit sneeuwkettingen dan kan je de stuur-uitslag-aanslag nog wat krapper afstellen ... en wellicht is ie sowieso wat ruim afgesteld (of was de auto eerder afgesteld op dikkere banden en/of lichtmetalen velgen). Ik heb zelf nooit gekeken wat de af-fabriek afstelling was ... het zou me niets verbazen als 't slechts een natte-vinger-afstelling was. Wat ik wel weet is dat sneeuwkettingen niet aanlopen.
Ik pakte even een recentere (oude) folder erbij en met "standaard" lichtmetaal en 235/85x16 zijn de respectievelijke draaicirkels 13,3 en 14,4 m ... dus met een 90 op modieus lichtmetaal ben je een halve meter slechter uit als met een 110 op standaard of HD staal en bijpassende banden. Met een 110 op modieuze velgen ben je helemaal de sjaak.
Monteer je 285/70x16 op HD of lichtmetaal dan komt die band nog weer een inch naar binnen dus heb je nog weer minder stuuruitslag (kaal zal het nog wel gaan, maar er is dan 0,0 ruimte voor sneeuwkettingen).
Ik ben overigens met mijn 110 op standaard of HD staal maar heel zelden haarspeldbochten tegengekomen die niet in een keer te doen waren, althans als het om de geasfalteerde wegen gaat. Misschien ligt het aan mijn buitenland-bestemmingen: in Frankrijk bijv. waren de oude Peugeot's veelal "maatgevend" en die oude Peugeot's hadden een grote draaicirkel.
Ik vind dat steken overigens geen probleem, je moet het even weten, en als je het ziet aankomen de bocht ruim genoeg nemen. Een echt scherp gevouwen haarspeld op een smal en krap bospad moet je tegen-intuïtief ruim nemen, bij het steken kom je anders ruimte in de binnenbocht tekort.
Groeten MarcS
PS Over spoorverbreders zou ik pas gaan denken als alle andere opties niet tot voldoende verbetering leiden.
PS2 Bij een Series pakt het denkelijk nog beroerder uit, nog afgezien van het gemis aan stuurbekrachtiging op de gewone Series.
- Erik Peters
Och als de draaicirkel het probleem is, gewoon een VW T3 aanschaffen. Heeft een zeer kleine draaicirkel (bijna de helft van mijn 110).
Je loopt hooguit tegen het probleem aan dat het achterwiel in de binnenbocht doorslipt (en in dat geval blijf je staan, zo kan ik uit ervaring mededelen).
Terug laten zakken en de bocht iets wijder nemen, toen lukte het net, maar ik had toen graag mijn 110 gehad met permanent 4x4.
Groet,
Erik
Je loopt hooguit tegen het probleem aan dat het achterwiel in de binnenbocht doorslipt (en in dat geval blijf je staan, zo kan ik uit ervaring mededelen).
Terug laten zakken en de bocht iets wijder nemen, toen lukte het net, maar ik had toen graag mijn 110 gehad met permanent 4x4.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Och als de draaicirkel het probleem is, gewoon een VW T3 aanschaffen. Heeft een zeer kleine draaicirkel (bijna de helft van mijn 110).
Ik moet zeggen dat permanent 4x4 + LowGear dé oplossing is voor moeilijke, krappe haarspeldbochten. Met name helling op is het een ontspannen "probleempje", gewoon steken tot je er bent. Helling af is dan iets meer opletten omdat je de sturende wielen niet "over het randje" wilt laten rollen.
Groeten MarcS
PS De draaicirkel van een VW T3 is - zo zei mij een T3-site - 10,7 m over de (voor) bumper. De bumper steekt vóór nogal ver uit dus daar moet je rekening mee houden. Overigens heeft de T3 Synchro een draaicirkel van 10,9 m.
Zelfs met de 130 ben ik zelden een bocht tegengekomen die met 1x steken niet door kwam. Ik heb wel ooit een 90 bijna voorover zien flikkeren die achteloos achter de 130 aan reed over heuveltjes op Mammut (dacht ik , kan ook Fürstenau zijn geweest).......
Juist de wat langere wielbasis maakt dat je heerlijk ontspannen rijdt en zelf ook houthakkers paden en andere kleine bergpasjes etc was de 130 zelden te groot. Dus een 110 is helemaal ideaal.
Juist de wat langere wielbasis maakt dat je heerlijk ontspannen rijdt en zelf ook houthakkers paden en andere kleine bergpasjes etc was de 130 zelden te groot. Dus een 110 is helemaal ideaal.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Zelfs met de 130 ben ik zelden een bocht tegengekomen die met 1x steken niet door kwam. Ik heb wel ooit een 90 bijna voorover zien flikkeren die achteloos achter de 130 aan reed over heuveltjes op Mammut (dacht ik , kan ook Fürstenau zijn geweest).......
Wat betreft die (wat) langere wielbasis ben ik het helemaal eens met Edward.
Bij een echt krappe haarspeld denk ik dan aan een tegen de helling aan geplakte V-turn, een bocht met een straal kleiner als de breedte van het pad - een pad waar je niemand tegen wil komen. In zo'n V-turn voelt een 110 al als een slagschip, tegelijkertijd ben je dan blij met wat extra lengte omdat je daarmee helling-op tractie houdt op de sturende voorwielen. Natuurlijk krijg je een 130 om de bocht, dwz zolang die 130 overdwars nog een klein beetje ruimte heeft ... je moet er dan wel rekening mee houden dat de achterwielen bij het decimeter-steken vrijwel niet van hun plek komen en je dus ruimte moet hebben om de neus een ruime zwaai te laten maken.
Groeten MarcS
Neem je een triumph spitfire.
Die heeft genoeg aan 7 meter.
Alleen dan weer problemen met hobbels, bobbels en hellingen ..
(hoewel ik heel frankrijk en half spanje daarmee gedaan heb - gewoon weten waar het ophoud)
Heb nu het probleem dat mijn nieuwe hond niet vrijwillig in de spitfire gaat.
Die heeft genoeg aan 7 meter.
Alleen dan weer problemen met hobbels, bobbels en hellingen ..
(hoewel ik heel frankrijk en half spanje daarmee gedaan heb - gewoon weten waar het ophoud)
Heb nu het probleem dat mijn nieuwe hond niet vrijwillig in de spitfire gaat.
just my 2 cents ... als er veel gestuurd moet worden met lage snelheid? zorg voor goede stuurbekrachtiging.
Als je weinig manouvreerruimte hebt, is een series 3 een baggerbak om de hoek om te krijgen (pas na de nodige kilometers begint de stuurbekrachtiging in je armen zich te ontwikkelen tot bruikbaar
) . Een schroefgeveerde landrover met netjes werkende stuurbekrachtiging is een verademing 
Fenna
Als je weinig manouvreerruimte hebt, is een series 3 een baggerbak om de hoek om te krijgen (pas na de nodige kilometers begint de stuurbekrachtiging in je armen zich te ontwikkelen tot bruikbaar
Fenna