Heb een 13000lbs Husar lier op de 130 gemonteerd. Die trekt volgens de specificaties tot 380 ampere.
De voedingskabel die er bij zit is, dacht ik, 1.5m lang, maar ik heb even verzaakt de (buiten)diameter op te meten. Kan online niet zo 1,2 vinden wat voor kabel dat is. (Staat alleen met koeienletters, winch special cable, 105 degrees Celsius, op de kabel) (bedenk net dat ik die dan misschien niet op het ruitensproeivloeistofreservoir moet laten rusten
En 50mm2 draad is iets minder dan 14mm in (buiten)diameter, en dat strookt wel met mijn beleving van die kabel.
Als ik dat in mijn rekenmachine gooi (50mm2 draad, 1.5m lang, 12V, 380 Ampere), kom ik op een spanningsverlies van 3.7% (0.5 volt), wat acceptabel is.
Die kabel moet ik alleen nog ff doortrekken tot onder de bestuurdersstoel (handig zo’n defender), en als je nog 1.5 meter 50mm2 draad aan de lier hangt, kom je op een spanningsverlies van 7.4% (0.9 volt). Wat toch niet ideaal is, zeker als je bedenkt dat dat er in praktijk nog wat verbindingen tussen zitten waar spanningsverlies op zal treden.
In praktijk word mijn aansluiting:
Accu>Verbinding>zekering>1.5m kabel>Onderbreker/schakelaar>1.5m kabel>lier
Dus, de hamvraag, welke kabel heb ik nodig om die voedingskabel te verlengen? 120mm2/90mm2 lijkt me overkill (en duur), maar de theorie zegt dat je wel heel veel spanningsverlies hebt met 50mm2.
De tweede vraag is, wat doen jullie met de aardedraad? De handleiding stelt voor om die direct naar de accu te trekken (wat natuurlijk niet onmogelijk is, die leg je gewoon naast de voedingskabel). Wat voor kabel moet dat zijn voor die 3 meter? Het lijkt me dat je je lier niet kan aarden op het chassis/de motor, of zie ik dat verkeerd?
De derde vraag, waar komen jullie de wagen in met dit soort draden? Ik zie naast de versnellingsbak een doorgang naar onder de bestuurdersstoel, maar dan word die kabel nog wel een half metertje langer. Heb ik ergens een doorgang over het hoofd gezien, of is dat toch de beste optie? Insteek is om zo min mogelijk gaten te boren.
Bij voorbaat dank!
