Net te lang op hoog toerental gereden omdat ik dieselcleaner additief van JLM bij de diesel gedaan had. Bovendien moest de DPF regenereren. Ik rook het onderweg al. Thuisgekomen: druppels op de oprit en tot achter onder de rode olie. Nu zie ik vanuit rechtervoorwiel dat de olielek heel hoog zit, vlakbij aansluiting aan motor, op basis van waar het al vettig is. Ik heb door op te hoge toeren te blijven rijden veel hitte / druk op de automaat gezet. Mogelijk is er een koelleiding lek geslagen? Ik kan er echter niet beter bij. Iemand ervaring of weet waar info hierover te vinden?
Groeten Erik.
Disco 4: automaat olie lek
Disco 4: automaat olie lek
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Re: Disco 4: automaat olie lek
Kan iemand me opweg helpen hoe ik bij de automaat kan? Ik vermoed via het interieur?
Verdorie. Dit wordt een lastige herstelling lijkt me…
Verdorie. Dit wordt een lastige herstelling lijkt me…
Van een D4 weet ik weinig naders dan hoe ze rijden. Qua werk heb ik alleen de ophanging gedaan. Maar het simpelst is, hoe bewerkelijk het ook lijkt, om de body met een 2 kolommer te liften.
Daar is het ding op ontworpen en de body is met een paar uur werk los van het chassis. Via het interieur kom je waarschijnlijk nergens want behalve een paar gaten voor elektra en kabels is de vloer waarschijnlijk gewoon een dichte stalen plaat.
Daar is het ding op ontworpen en de body is met een paar uur werk los van het chassis. Via het interieur kom je waarschijnlijk nergens want behalve een paar gaten voor elektra en kabels is de vloer waarschijnlijk gewoon een dichte stalen plaat.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Dutchhills
Ik ben toch wel benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Want je moet een berg foutmeldingen hebben gekregen als er iets mis is met de automaat of als hij oververhit raakt.
Zaak is om zo exact mogelijk proberen uit te zoeken waar het lekt. Dus auto op de brug of omhoog krikken en op as steunen zetten en bodemplaten verwijderen. Dan kun je al een hoop zien. Goed schoonmaken en kijken. Hoop voor je dat het meevalt, body off zoals Edward zegt is niet moeilijk maar maar weinig garages wagen zich er aan omdat het voor een lange tijd een brug in beslag neemt, en dat kost geld.
Mocht het overigens nodig zijn om voor dit probleem de body te liften maak dan gelijk een lijstje van dingen die je dan ook wilt aanpakken indien nodig. Zoals de remleidingen controleren, gloeipluggen vervangen, riemen voor en achter, draagarmen voor en achter etc. Die klusjes zijn met de body eraf zoveel makkelijker.
Als ik je een tip mag geven, wordt lid van het https://www.disco3.co.uk forum. De kennis op het LRCH forum van de modernere Landrovers is beperkt. In Engeland daarentegen is de kennis enorm en net zoals hier is iedereen enorm behulpzaam. En je kunt daar ook alle workshop manuals van de D4 downloaden. Die geven je een enorm inzicht in de techniek van deze auto's.
Zaak is om zo exact mogelijk proberen uit te zoeken waar het lekt. Dus auto op de brug of omhoog krikken en op as steunen zetten en bodemplaten verwijderen. Dan kun je al een hoop zien. Goed schoonmaken en kijken. Hoop voor je dat het meevalt, body off zoals Edward zegt is niet moeilijk maar maar weinig garages wagen zich er aan omdat het voor een lange tijd een brug in beslag neemt, en dat kost geld.
Mocht het overigens nodig zijn om voor dit probleem de body te liften maak dan gelijk een lijstje van dingen die je dan ook wilt aanpakken indien nodig. Zoals de remleidingen controleren, gloeipluggen vervangen, riemen voor en achter, draagarmen voor en achter etc. Die klusjes zijn met de body eraf zoveel makkelijker.
Als ik je een tip mag geven, wordt lid van het https://www.disco3.co.uk forum. De kennis op het LRCH forum van de modernere Landrovers is beperkt. In Engeland daarentegen is de kennis enorm en net zoals hier is iedereen enorm behulpzaam. En je kunt daar ook alle workshop manuals van de D4 downloaden. Die geven je een enorm inzicht in de techniek van deze auto's.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
Even update. Ik heb er twee weken niet naar gekeken tijdens mijn vakantie. Ik wou wammende niet te druk ik maken. Wat niet goed lukte uiteraard. Vandaag de moed bijeen geraapt en bodemplaten eraf. Alles mooi proper gemaakt. Tijdje gaan rijden. En de geur van verbrande transmissieolie was er terug. Ik trok motorkap open en zag de rook uit de hoek komen van de breathers. Daaronder zit de kronkel van de uitlaat waarop het moet lekken. Want daar komt de rook vanaf. De rest van de automaat is lekvrij zo bleek.
Nu vraag ik mij af in welke omstandigheden de breathers druk/olie aflaten. Bij verhitting lijkt me. Ik had dit veroorzaakt door lange tijd op hoog toerental te rijden. Ik vierde met 120. Rond 3000 toeren voor JLM dieselreinigingsadditief goed te laten werken.
Maar nu word hij ook dus te heet en komt de olie er langs daar uit. Met draaiende motor eronder gelegen, maar dan lekt het niet. Er zal koppel moeten gemaakt worden waarschijnlijk? Ik ga me nu verdiepen in de gevolgen / oorzaken van hete transmissie en breathers…
Probeer nog niet naar de dealer te gaan.
En ik ga op het forum dat je me linkte eens aanmelden straks! Bedankt voor de tip!
Erik
Nu vraag ik mij af in welke omstandigheden de breathers druk/olie aflaten. Bij verhitting lijkt me. Ik had dit veroorzaakt door lange tijd op hoog toerental te rijden. Ik vierde met 120. Rond 3000 toeren voor JLM dieselreinigingsadditief goed te laten werken.
Maar nu word hij ook dus te heet en komt de olie er langs daar uit. Met draaiende motor eronder gelegen, maar dan lekt het niet. Er zal koppel moeten gemaakt worden waarschijnlijk? Ik ga me nu verdiepen in de gevolgen / oorzaken van hete transmissie en breathers…
Probeer nog niet naar de dealer te gaan.
En ik ga op het forum dat je me linkte eens aanmelden straks! Bedankt voor de tip!
Erik
Ik heb ondertussen ook de Haynes workshop manual gekocht. Daar staat nergens iets ik over de body liften om transmissie er onderuit te halen. Dus dat valt alvast mee, relatief gezien…
Erik
Erik
Lezen is ook een kunst. Ik schrijf nergens dat de body eraf móet voor wat dan ook. Als jij het simpeler vind om heel de automaat te verwijderen voor een mogelijk lek, go for it.
Het enige dat ik schrijf is dat als je niet weet waar het zit de body relatief eenvoudig omhoog kan om alles te controleren.......
Wellicht vind ik dat vooral omdat ik een 2 kolommer in de schuur heb staan en dus geen gezeur heb zoals hierboven staat over lang op de brug etc....
Het enige dat ik schrijf is dat als je niet weet waar het zit de body relatief eenvoudig omhoog kan om alles te controleren.......
Wellicht vind ik dat vooral omdat ik een 2 kolommer in de schuur heb staan en dus geen gezeur heb zoals hierboven staat over lang op de brug etc....
Edward van Vugt
Ja. Begrijp ik hoor Edward. Goed dat je dit aangaf, de mogelijkheid om body te liften. Het was voor mij vooral een geruststelling dat het niet persé nodig was.
Ik leg ondertussen mijn oor te luister in de UK.
Keep you posted! Erik
Ik leg ondertussen mijn oor te luister in de UK.
Keep you posted! Erik
-
Dutchhills
Hoi Erik, heb je geen foto van de plek waar je iets ziet? Ik zou voorzichtig zijn met rijden of tenminste de bak bijvullen voor je gaat rijden. Gebruik de juiste transmissie olie (Minimaal specificatie Shell M1375.4). Zo zit de bak in de auto, waar vermoedt jij het lek?

2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
-
Landmarcs
Dutchhills schreef:Hoi Erik, heb je geen foto van de plek waar je iets ziet? Ik zou voorzichtig zijn met rijden of tenminste de bak bijvullen voor je gaat rijden. Gebruik de juiste transmissie olie (Minimaal specificatie Shell M1375.4). Zo zit de bak in de auto, waar vermoedt jij het lek?
Bedenk dat de bak de olie er waarschijnlijk ook uitgooit wanneer ie te vol is.
Groeten MarcS