Hallo.
Mijn 2.7 heeft rond 70 km/u een fluctueren toerental. 2000 km geleden, toen ik hem kocht, voelde ik dat enkel bij cruise control op 70 maar dan slechts lichtjes. Nu is het verergerd. Er staan 278.000 km op de klok.
Moest er een probleem in het dieselsysteem zitten, zou ik dit toch niet enkel op deze snelheid hebben, lijkt me.
Iemand raad voor mij??
Merci!
Erik
Disco 4 fluctueren toerental 70 km/u
Disco 4 fluctueren toerental 70 km/u
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
- Erik Peters
Re: Disco 4 fluctueren toerental 70 km/u
Misschien een probleempje met de transmissie dan wel de 'lockup' van de vloeistofkoppeling?
Het schijnt vaker voor te komen dat schommelen in toerental (ook bij benzine auto's).
Groet,
Erik.
Het schijnt vaker voor te komen dat schommelen in toerental (ook bij benzine auto's).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Daar heb ik geen ervaring mee Erik. Kan je nader verklaren? En hoe verhelp je zoiets?
Bedankt alvast voor uw reactie.
Bedankt alvast voor uw reactie.
- Erik Peters
Het is goed mogelijk dat bij 70 km/u de lockup in en weer uit schakelt en dit blijft herhalen.
Bij inschakelen wordt de vloeistofkoppeling 'omzeild' en zakt het motortoerental iets (rechtstreekse verbinding), waarna er weer ontkoppelt wordt en door de slip van de vloeistofkoppeling stijgt het motortoerental weer.
En wat je daar aan zou moeten doen kan ik je niet vertellen, misschien de transmissie reviseren (maar dat is prijzig).
Groet,
Erik
Bij inschakelen wordt de vloeistofkoppeling 'omzeild' en zakt het motortoerental iets (rechtstreekse verbinding), waarna er weer ontkoppelt wordt en door de slip van de vloeistofkoppeling stijgt het motortoerental weer.
En wat je daar aan zou moeten doen kan ik je niet vertellen, misschien de transmissie reviseren (maar dat is prijzig).
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Mijn D2 deed dat bij 80km/u. Dat was precies de snelheid dat de lock-up vd automaat erin kwam. Dan verdwijnt de slip op de omvormer en daalt het toerental wat. Bij de eerste de beste bult van 15mm ging de bak weer uit lock-up en steeg het toerental een haar.
Oplossing: op alle 80km wegen 85-90km/u rijden.
(zachter zou ook kunnen maar dat is uiteraard geen optie
)
Oplossing: op alle 80km wegen 85-90km/u rijden.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ik heb mij ondertussen al wat verdiept in de lock-up. Maar ik vind het niet logisch dat dit enkel op 70 km/u is. Ik zou dan denken dat er iets electronisch in de fout gaat en niet mechanisch. Ik zal eens proberen of ik in manueel enkele versnellingen lager rijd of dat dat dan ook zo is. Dan zou het gewoon de snelheid zijn die het triggert. En dat kan ik moeilijk geloven.
Of gebeurt de lock-up pas vanaf 70 en is dat het punt dat hij twijfelt…
Ik bestudeer het verder.
Erik
Of gebeurt de lock-up pas vanaf 70 en is dat het punt dat hij twijfelt…
Ik bestudeer het verder.
Erik
- Erik Peters
Wat ik er over gelezen had was, dat als je manueel een versnelling koos dit niet gebeurde.
Ik denk dat de lock-up normaal (automatisch schakelend) zo rond de 70 km/u wordt ingeschakeld (en weer uit).
Groet,
Erik.
Ik denk dat de lock-up normaal (automatisch schakelend) zo rond de 70 km/u wordt ingeschakeld (en weer uit).
Groet,
Erik.