Allereerst even voorstellen: Mijn naam is Robert, en woon sinds 2 jaar in de Dordogne!
Ze hebben hier prachtige 'green laning' wegen, maar ook iets geavanceerdere routes. We zitten meerdere uren per week met onze huidige r51 Pathfinder deze wegen te verkennen maar dit heeft een paar nadelen.. Hij is veel te groot, het zicht is behoorlijk beperkt en hij is simpelweg lelijk vergeleken bij een Series 3
In de toekomst (Volgend jaar ergens) willen we als het werk rustiger is, de auto gaan verhuren aan toeristen. Verzekering is een issue hier in Frankrijk, echter in Nederland is dit veel eenvoudiger voor een lager bedrag. Zodoende is mijn eis: Ouder dan 40 jaar en NL kenteken. APK laten we dan elke 2 jaar in Barcelona doen (ja dat kan!) tot 50+.
Mijn zoektocht naar een fatsoenlijke series 3 begon in Spanje (om te importeren in NL). Daar zijn echter de meeste advertenties behoorlijk misleidend. En een 'technische perfecte auto' blijkt meestal een volledig uitgeleefd exemplaar. De auto's die ook daadwerkelijk opgeknapt zijn hebben dezelfde prijs als auto's in NL.
In Frankrijk is het aanbod nogal mager en de Prijs relatief hoog.
Duitsland lijken de prijzen min of meer gelijk te liggen.. en dan met de moeite van het importeren heb ik besloten in NL te kopen!
Nu staan er relatief veel te koop in mijn budget: max 15.000. Echter objectief kiezen blijkt lastig. Mijn eisen zijn:
- Minimaal 6 persoons (88 of 109 is dus beide prima, maar geen pick-up)
- Benzine of diesel maakt niet veel uit, hoewel mijn voorkeur gaat naar benzine omdat deze wat minder kabaal maken
- Ombouw naar Daihatsu/Nieuwere defender/xxx merk motor maakt me in principe niet uit zoland de versnellingsbak hierop is aangpast/vervangen zover nodig.
- Liever NIET in originele staat (Want wellicht goedkoper
- Geen series 1 of 2; want duurder en geen syncro in elke versnelling zover ik dat begrijp.
1. Er staat een V6(LPG) te koop in limburg die schijnbaar 'volledig gerestaureerd' is. Foto's allemaal aanwezig, echter wel duidelijk budgetaire keuzes gemaakt (pvc buizen voor het interieur verwarming systeem). En de V6 schijnt niet top te zijn: koeling problemen en afstellen kleppen schijnt een crime te zijn: Kunnen jullie hier wat over vertellen? Is het echt zoveel werk en is hij echt zo onbetrouwbaar?
2. 'Men' verteld mij dat onderhoud aan een series 3 relatief goedkoop is aangezien onderdelen makkelijk te verkrijgen zijn. Daarnaast is het makkelijk om aan te werken; zodoende heb ik een budget bedacht tussen de 2K en 4K per jaar (240 uur per jaar stapvoets off road). Ligt dit enigzins in de lijn der werkelijkheid? Mijn doel met het onderhoud is hem elk jaar een tikkeltje beter te maken dus echt alles aan te pakken wat nodig is!
3. Ik zoek een series 3 die in zodanige staat is dat ik er direct 1100 km naar de Dordogne kan rijden en direct aan het werk kan zetten; wellicht is er iemand van het forum die er een te koop heeft staan?
Ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden!
Bij voorbaat hartelijk dank voor de tijd