Witte rook - turbo gerelateerd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bass55

Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor Bass55 » 31 Mei 2022, 12:42

Goedemiddag,

Een tijd geleden heb ik van een vriend een D1 overgenomen, deze stond al weer bijna 5 jaar stil maar destijds wel met zorg weg gezet en tussendoor nog regelmatig mee gereden (verplaatst op eigen terrein). Betreft een '98 300 TDI automaat (SE). Hij is inmiddels weer een paar maanden in gebruik en op wat gedoe met de startonderbreker na redelijk probleemloos.

Vorige week leek het echter alsof ik eigenhandig de nieuwe Paus aankondigde, de witte rook was denk ik tot in het Vaticaan te zien. Motor uit gezet, opnieuw gestart en na een wit pluimpje kon ik weer 'normaal' verder. Eenmaal thuis wat getest en het lijkt er op dat het probleem zich voor doet nadat er wat meer vermogen is gevraagd. Dus vol gas > gas los > witte rook. Zowel bij warme als bij koude motor.

Bij rustig optrekken geen problemen en geen noemenswaardige rook uit de uitlaat. Om die reden verdenk ik de turbo, die bij vol gas flink aan het werk wordt gezet. Is dit een terechte verdenking of moet ik het toch bij de koppakking zoeken? Begreep dat die ook witte rook kan veroorzaken wanneer er koelvloeistof lekt of diesel niet volledig ver, maar moet hij dan niet altijd roken?

Daarnaast -geen idee of dit gerelateerd is, maar wellicht goed om te benoemen- heb ik bij constante snelheden regelmatig dat de motor terug valt naar stationair (soms met kort check engine lampje). Klein dotje gas en de boel leeft weer op. Het maakt daarbij niet veel uit of ik constant 50 of 90 rij.

Mijn technische kennis is wat beperkt dus wellicht dat iemand me de juiste richting in kan sturen. Alvast bedankt!

Landmarcs

Re: Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mei 2022, 14:27

Witte rook kan ook onverbrande diesel zijn, dan zou je een verstuiver moeten hebben die bij grotere hoeveelheden diesel slechter vernevelt.

Een lekke koppakking lijkt mij aannemelijker, daarvoor zijn er testjes: bepaal de CO in de koelvloeistof en je weet al meer.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mei 2022, 23:36

Witte rook is onverbrande diesel??? Nope, onverbrande diesel is zwart. Hele brigades die het er om doen door te rijk af te stellen waardoor de wagen zwarte rookpluimen geeft bij vollast. "rolling coal" noemen ze dat in de Usa. :roll:

Witte rook is bijna altijd koelvloeistof
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2022, 08:58

Edward schreef:Witte rook is onverbrande diesel??? Nope, onverbrande diesel is zwart. Hele brigades die het er om doen door te rijk af te stellen waardoor de wagen zwarte rookpluimen geeft bij vollast. "rolling coal" noemen ze dat in de Usa. :roll:

Witte rook is bijna altijd koelvloeistof

Onverbrande diesel, goed heet verneveld is een uiterst efficiënt middel op een prachtige witte nevel te maken.
Niet voor niks hebben ze bij het leger voorzieningen om diesel via de uitlaat te vernevelen.

Blijft staan dat een lekke koppakking misschien niet de erste keus is maar wel de eerste kanshebber.

Groeten MarcS

PS Deels verbrande diesel maakt die "prachtige" zwarte roetpluim.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Jun 2022, 13:08

Hoogst waarschijnlijk een lekke koppakking.
Wanneer het koelsysteem op druk komt (door warm worden van de koelvloeistof dan wel door de compressieslag van de lekke cilinder) kan er koelvloeistof in de verbrandingsruimte geperst worden die vervolgens voor de witte rook zorgt.

Even kijken wat voor koppakking er tussen zit (er zijn 3 verschillende diktes). En de cilinderkop mag in principe niet gevlakt worden bij de 300 Tdi, doe je dit wel dan kunnen de zuigers mogelijk de cilinderkop raken. Maar e.e.a. staat in het Overhaul Manual (LRL 0070) wel beschreven.

De 60 jaar oude trekker met voorkamer dieselmotor rookt ook wit/grijs tijdens het starten, zeker als er niet goed is voorgegloeid. Loopt de motor eenmaal dan komt er geen witte rook meer (tenzij de koppakking lekt en er koelwater op de cilinder staat). En moet het motortje hard werken dan komt er zwarte rook uit de uitlaatpijp.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 02 Jun 2022, 09:07

Bedankt voor de input allen, koppakking is dus hoofdverdachte. Zou dit dan alleen niet altijd wat witte rook moeten opleveren, het is bij mij echt alles of niets.

Gisteren nog c.a. 50 km gereden, zowel snelweg als binnendoor. heenweg probleemloos (wel overal rustig opgetrokken) maar op de terugweg bij het nemen van de afrit (dus gas los na een poos c.a. 110 te hebben gereden) wel weer enorme rookwolken. Nog uitrollend in neutraal de motor uit gezet en weer gestart, probleem meteen weer weg en rookloos door kunnen rijden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2022, 09:29

De verklaring voor niet steeds witte rook, dat lijkt mij eenvoudig: Op de heenweg heb je de motor warm gereden, druk opgebouwd en op het moment dat je gas los rijdt is er minder tegendruk en komt er koelvloeistof in de cilinders. Die druk in het koelsysteem kan deels komen van verbrandingsgassen tijden die delen van de rit waarbij de motor vermogen levert
Even de druk wat laten teruglopen, en daarna (rustig) weer vermogen vragen maakt dat er weer een nieuw evenwicht is en de lekkage naar de cilinder klein is.

Blijven rijden omdat het wel meevalt is geen goed idee: Gasbellen in het koelsysteem zorgen voor een lokale oververhitting van de kop ... dat kan je je kop kosten.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jun 2022, 18:04

Blijft de koelvloeistof strak op peil of moet je af en toe iets bijvullen?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2022, 18:59

Erik Peters schreef:Blijft de koelvloeistof strak op peil of moet je af en toe iets bijvullen?

Een andere check kan zijn het kijken of je gasbelletjes ziet als je de dop van het koelvloeistofreservoir draait (bij warme motor heel voorzichtig zijn, 't staat onder druk en is heet).
Een fijne neus kan soms ook helpen: verdampte/verbrande koelvloeistof geeft de uitlaatgassen een vieze geur

Geen enkele van deze huis-tuin en keuken checks geeft zekerheid, een chemische test van de koelvloeistof is betrouwbaarder.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2022, 08:40

Bass55 schreef:Daarnaast -geen idee of dit gerelateerd is, maar wellicht goed om te benoemen- heb ik bij constante snelheden regelmatig dat de motor terug valt naar stationair (soms met kort check engine lampje). Klein dotje gas en de boel leeft weer op. Het maakt daarbij niet veel uit of ik constant 50 of 90 rij.

Bass55 schreef:Gisteren nog c.a. 50 km gereden, zowel snelweg als binnendoor. heenweg probleemloos (wel overal rustig opgetrokken) maar op de terugweg bij het nemen van de afrit (dus gas los na een poos c.a. 110 te hebben gereden) wel weer enorme rookwolken. Nog uitrollend in neutraal de motor uit gezet en weer gestart, probleem meteen weer weg en rookloos door kunnen rijden.

Dat lijkt meer op problemen met de (regeling van de) inspuitpomp en naar ik eens gelezen heb heeft de Discovery 300 Tdi met automaat een deels elektronisch geregelde inspuitpomp.
Als de diesel te laat wordt ingespoten dan kan dit ook witgrijze rook opleveren.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”