Hi beste forumleden,
Ik ben nieuw hier (of beter gezegd wij) dus het is wel zo netjes om mij voor te stellen. Ik ben RangeR, bijna afgestudeerde student en ik heb samen met 3 vrienden een Range Rover td6 gekocht.
menig lezer zal zich afvragen wat in godsnaam 4 studenten met een Range Rover moeten, en terecht. We hebben de wagen gekocht om te gaan reizen door de wereld voordat we ons volwassen leven gaan verzegelen en we niet meer de kans krijgen om dit nog te doen.
Enfin, wij hebben al maanden zitten kijken naar verschillende auto's maar ons oog kwam op een mooie Range Rover Td6 met 280k op de teller. In onze zoektocht waren eigenlijk maar vrij weinig eisen, hij moest namelijk technisch goed zijn voor zover je het van een auto van dat bouwjaar mag verwachten. deukje, krasje etc maakte ons helemaal niet uit.
We hebben de auto vorige week opgehaald bij een vriendelijk eigenaar waar we nog mee in contact staan. Het probleem is echter dat de auto tijdens het terug rijden al een storing aangaf van check coolant level. Na even speurwerk blijkt dit een bekend probleem te zijn en dus geen reden tot paniek. Gewoon even wat vaker handmatig de koelvloeistof checken tijdens de reis, denken we.
Een probleem waar wij ons meer zorgen om maken is dat de auto in zijn eerste versnellingen tijdens het optrekken enorm 'blaast' (of zuigt). Het lijkt wel alsof een gigantische stofzuiger aan gaat en komt zelfs over de radio heen. Los van dat het vervelend is klinkt het ook niet heel gezond, maar het kan wellicht erger klinken dan dat het is. Wanneer de auto op touren is, is het geluid weg. soms is het geluid even helemaal weg maar waardoor je alleen de motor hoort en je ook gelijk denkt 'ja zo hoort die te kinken'.
Na een kleine zoektocht op het internet konden we niets vinden wat nou echt overkwam met onze probleem. een lekkende turbo(slang)? lekkende luchtinlaat? gierende versnellingen van de automaat?
heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of weten wellicht een van de landrover veteranen op deze site weet of het een bekend kwaaltje is?
Ik hoor het graag van jullie alvast bedankt voor het meedenken!
Studenten hebben een Range gekocht
-
RangeR1997
Re: Studenten hebben een Range gekocht
De koelfan?
Lastig om iets van te zeggen, zo vanachter een schermpje.
Inderdaad misschien een lekke of losse slang ofzo.
Hoe zit met het luchtfilter? (wanneer is die voor t laatst vervangen, bijvoorbeeld)
Tja, afhankelijk van het geluid kan het van alles zijn. Maar ff de klep open en luisteren...
Lastig om iets van te zeggen, zo vanachter een schermpje.
Inderdaad misschien een lekke of losse slang ofzo.
Hoe zit met het luchtfilter? (wanneer is die voor t laatst vervangen, bijvoorbeeld)
Tja, afhankelijk van het geluid kan het van alles zijn. Maar ff de klep open en luisteren...
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Da's nie makkelijk nee. De meeste blaasdingen gaan niet weg na een tijdje. Koelfan, turboslangen, etc gaan niet minder blazen. Kop onder de kap en luisteren.
4 man dus 1 rijden, 2 onder de kap, 1 links en 1 rechts en 1 in de achterbak om naar de uitlaat te luisteren.

4 man dus 1 rijden, 2 onder de kap, 1 links en 1 rechts en 1 in de achterbak om naar de uitlaat te luisteren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
RangeR1997
Haha alvast bedankt voor het meedenken. Ik snap dat dit een beetje warrig overkomt inderdaad. Ik heb even op youtube 4 filmpjes geupload waar je het geluid kan aanhoren. Op de filmpjes zijn op het moment wanneer het 'blaas/zuig geluid' zich voordoet. Het geluid is zo hard dat je eigenlijk de motor niet meer hoort maar alleen nog het blazen. Het lijkt net alsof die ergens heel hard lucht uit ontsnapt.
Ik heb ook een filmpje toegevoegd waar het blazen weg is, tijdens het wegrijden hoor je dan alleen nog maar de motor. Hoe het waarschijnlijk hoort.
Het zou wellicht de koelfan kunnen zijn. Zou het eventueel ook aan de automaat kunnen liggen denken jullie? dat het gewoon lagers of iets zijn die je hoort gieren. of vinden jullie het geluid ook vooral een soort blazend geluid?
Ik hoor graag jullie expertise!
de filmpjes;
https://youtu.be/UnhVMh9q0PE
https://youtube.com/shorts/pUC-Teaa2eQ
https://youtube.com/shorts/WPEYtMb09f0
https://youtube.com/shorts/Ibmmw_gG2XQ
als het geluid niet duidelijk is kan ik altijd nog een ander filmpje maken!
Ik heb ook een filmpje toegevoegd waar het blazen weg is, tijdens het wegrijden hoor je dan alleen nog maar de motor. Hoe het waarschijnlijk hoort.
Het zou wellicht de koelfan kunnen zijn. Zou het eventueel ook aan de automaat kunnen liggen denken jullie? dat het gewoon lagers of iets zijn die je hoort gieren. of vinden jullie het geluid ook vooral een soort blazend geluid?
Ik hoor graag jullie expertise!
de filmpjes;
https://youtu.be/UnhVMh9q0PE
https://youtube.com/shorts/pUC-Teaa2eQ
https://youtube.com/shorts/WPEYtMb09f0
https://youtube.com/shorts/Ibmmw_gG2XQ
als het geluid niet duidelijk is kan ik altijd nog een ander filmpje maken!
Wat is het bouwjaar van het ding? De vroege versies hadden een automaat van GM en als die de 280K gehaald heeft zal ie wel eens ver versleten kunnen zijn.
Prima reviseerbaar overigens maar het blijft niet de beste automaat die ooit gebouwd is.
Geluid is zo eigenlijk niet thuis te brengen. Is er nog relatie merkbaar tussen geluid en vooruit komen? Ofwel: als je de stofzuiger zo hard hoort komt ie dan minder van z'n plek dan wanneer je wegrijdt en het niet hoort?
Prima reviseerbaar overigens maar het blijft niet de beste automaat die ooit gebouwd is.
Geluid is zo eigenlijk niet thuis te brengen. Is er nog relatie merkbaar tussen geluid en vooruit komen? Ofwel: als je de stofzuiger zo hard hoort komt ie dan minder van z'n plek dan wanneer je wegrijdt en het niet hoort?
Edward van Vugt
-
RangeR1997
Edward schreef:Wat is het bouwjaar van het ding? De vroege versies hadden een automaat van GM en als die de 280K gehaald heeft zal ie wel eens ver versleten kunnen zijn.
Hi Edward, het bouwjaar is 2002 inderdaad de vroege automaat van GM. Ik denk nu persoonlijk dat het weleens de turbo kan zijn en dat het gierende geluid komt van de lagers in de turbo die versleten zijn, de turbo fluit namelijk ook dus loopt wellicht al op zijn eind aan. Het geluid is namelijk als je gas geeft, ook wanneer je stil staat bijvoorbeeld.
We hebben contact gehad met de vorige eigenaar (die een stuk handiger is dan ons). Hij zei dat die het zelf ook niet kan plaatsen maar heeft aangeboden dat we volgende week even kunnen langsrijden dat die er zelf even naar kijkt wat het zou kunnen zijn.
Als het wel de automaat is dan is wellicht even een oliewissel al voldoende om ons door de tocht heen te brengen. Persoonlijk vind ik de automaat schokvrij rijden, ik denk dat als het de automaat was je het ook wel had gemerkt in wegrijden en tijdens het wisselen van versnellingen.
Ik hou iedereen wel op de hoogte wat volgende week eruit komt!
-
RangeR1997
Het duurde even, maar voor de mensen die nog een update wilden. het is uiteindelijk het mechanische deel van de koelfan. het mechanische deel wat bepaald of de koelfan aan of uit moet is kapot waardoor de koelfan blijft draaien. Dit kost veel energie en stroom, maar kan geen kwaad vertelde de garage los van dat het een vervelend geluid kan opleveren en je soms wat minder vermogen kan hebben. Het repareren zou ons 700,- kosten dus we nemen de gok
- Erik Peters
RangeR1997 schreef:Het duurde even, maar voor de mensen die nog een update wilden. het is uiteindelijk het mechanische deel van de koelfan. het mechanische deel wat bepaald of de koelfan aan of uit moet is kapot waardoor de koelfan blijft draaien. Dit kost veel energie en stroom, maar kan geen kwaad vertelde de garage los van dat het een vervelend geluid kan opleveren en je soms wat minder vermogen kan hebben. Het repareren zou ons 700,- kosten dus we nemen de gok
Wat je wilt, bij mijn Td5 zat de viscofan 'vast'. Die draaide dus altijd mee. Inmiddels een (volledig) elektrische fan gemonteerd. Nu haal ik gemiddeld 1:10, met vast zittende viscofan was dat 1:8,5. Nu rij ik dus anderhalve kilometer verder per liter (en met de huidige brandstofprijzen......).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Wat je wilt, bij mijn Td5 zat de viscofan 'vast'. Die draaide dus altijd mee. Inmiddels een (volledig) elektrische fan gemonteerd. Nu haal ik gemiddeld 1:10, met vast zittende viscofan was dat 1:8,5. Nu rij ik dus anderhalve kilometer verder per liter (en met de huidige brandstofprijzen......).
Groet,
Erik.
Dat, en een elektrische fan kost op de sloop 20 euri. Mag je zelf uitzoeken in welke wagen een passende zit. Samen met het monteren ben je geen halve dag bezig.
700 euri zal wel zijn voor een originele van JLR. Bovendien zal een andere van een sloop Range ook aanzienlijk minder kosten. Als je niet bereid bent te sleutelen is een 20 jaar oude wagen wellicht niet slim. L322 zijn redelijk kogelvrij maar dat wil niet zeggen dat er niet af en toe aan gewerkt dient te worden.
Edward van Vugt
Erik Peters schreef:RangeR1997 schreef:Het duurde even, maar voor de mensen die nog een update wilden. het is uiteindelijk het mechanische deel van de koelfan. het mechanische deel wat bepaald of de koelfan aan of uit moet is kapot waardoor de koelfan blijft draaien. Dit kost veel energie en stroom, maar kan geen kwaad vertelde de garage los van dat het een vervelend geluid kan opleveren en je soms wat minder vermogen kan hebben. Het repareren zou ons 700,- kosten dus we nemen de gok
Wat je wilt, bij mijn Td5 zat de viscofan 'vast'. Die draaide dus altijd mee. Inmiddels een (volledig) elektrische fan gemonteerd. Nu haal ik gemiddeld 1:10, met vast zittende viscofan was dat 1:8,5. Nu rij ik dus anderhalve kilometer verder per liter (en met de huidige brandstofprijzen......).
Groet,
Erik.
Even het topic gebruiken, excuses
Hoe zie je dat de viscofan vast zit ??
De mijne is al eens vervangen.
Maar ik heb nog nooit meer dan 1 op 8,5 gehaald............ook al rij ik rustig