Hallo, geel lichtje DPF vol.
Ik heb cfr de handleiding verschillende lange ritten gedaan en zelfs derde en vierde keer aan 3000 toeren met manueel in vierde.
Lichtje gaat niet uit. Maar ik heb ook niet het gevoel dat hij het proces opstart. Bij aankomst voel ik geen hitte onder de auto, … Moet ik ervanuit gaan dat gewone regeneratie niet meer voldoende is en ik zowieso naar de DPF specialist moet voor reiniging? En wat kost zoiets? Of kan ik zelf nog iets anders proberen?
Ik heb al heel wat gelezen erover maar vind niet meteen mijn antwoord.
Erik
DPF vol: doet geen regeneratie?
DPF vol: doet geen regeneratie?
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Ik las net op een Engels forum dat het mogelijk is (o.a. door de dealer, of met 'speciale' software) om een geforceerde regeneratie uit te voeren, waarna het probleem misschien is opgelost, anders dien je naar een (dealer of) specialist te gaan om het roetfilter schoon te laten maken of een nieuwe te monteren.
Kosten ????
Groet,
Erik
Kosten ????
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Schoonmaken kun je ook zelf. Het hele ding demonteren en in een oplossing gooien om de roet zoveel mogelijk op te lossen. Op Joetjoep staan 500 recepten, welke werkt heb ik nooit getest. Uitbranden is ook een optie, hangt er allemaal vanaf hoe de dpf eruit ziet en wat de vorm en openingen zijn.
Beter is het gewoon regelmatig de dpf goed warm te laten worden tijdens een flinke rit. Het is funest voor een moderne auto om alleen korte ritje te rijden.
Beter is het gewoon regelmatig de dpf goed warm te laten worden tijdens een flinke rit. Het is funest voor een moderne auto om alleen korte ritje te rijden.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Edward schreef:Beter is het gewoon regelmatig de dpf goed warm te laten worden tijdens een flinke rit.
En dan is er een vrolijke paradox: Als ie dan al lekker warm-gereden is daar net voorbij Luik (als je tenminste niet in Zuid-Limburg woont) dan wordt ie het warmst van het in de hoogst mogelijke de helling van Tilff op te rijden (gooi er genoeg bagage in zodat je met volgas niet al te hard rijdt), na deze eerste helling komen er nog een paar.
Die paradox zit erin dat een lagere versnelling en dus meer toeren meer lucht door het motorblok jaagt, dat werkt koelend.
Helling + snelheid + gewicht bepaalt het benodigde vermogen -- behoudens extreme toerentallen staat dit vermogen voor een ± gelijke restwarmte-productie ... en die warmte moet je dan niet mengen met extra buitenlucht: minder toeren bij hetzelfde vermogen geeft een hogere uitlaatgas-temperatuur
Nog een paradox: Extreem steil is die helling ook niet, maar het is de combinatie van een langere helling en de mogelijkheid om die helling met 120 km/u (legaal) omhoog te rijden.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Edward schreef:Uitbranden is ook een optie, hangt er allemaal vanaf hoe de dpf eruit ziet en wat de vorm en openingen zijn.
Naar ik meen wordt bij zo'n 'specialist' het roetfilter in een oven tot een bepaalde temperatuur verhit zodat het roet verbrand. Er blijft dan as over en als je pech hebt dan zit het roetfilter vol met as en zie die as er maar eens uit te krijgen. Ook tijdens regeneratie ontstaat as, dus langzaamaan gaan de kanaaltjes in zo'n ding dan ook vol met as zitten. Vervangen voor een 'schone' (nieuwe) is dan de juiste oplossing.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Erik Peters schreef:Edward schreef:Uitbranden is ook een optie, hangt er allemaal vanaf hoe de dpf eruit ziet en wat de vorm en openingen zijn.
Naar ik meen wordt bij zo'n 'specialist' het roetfilter in een oven tot een bepaalde temperatuur verhit zodat het roet verbrand. Er blijft dan as over en als je pech hebt dan zit het roetfilter vol met as en zie die as er maar eens uit te krijgen. Ook tijdens regeneratie ontstaat as, dus langzaamaan gaan de kanaaltjes in zo'n ding dan ook vol met as zitten. Vervangen voor een 'schone' (nieuwe) is dan de juiste oplossing.
Als het goed is blijft er weinig en losse as over bij het verbranden van roet.
Zit er veel troep in dan is er natuurlijk de kans dat de as versintert.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Misschien ver gezocht, maar als de uitlaatgasdruk sensor niet deugt, kan het zijn dat dat het lijkt alsof de uitlaatgasdruk te hoog is (verstopt roetfilter) waardoor het lampje op het dashboard aan gaat (en aan blijft)??
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Erik Peters schreef:Misschien ver gezocht, maar als de uitlaatgasdruk sensor niet deugt, kan het zijn dat dat het lijkt alsof de uitlaatgasdruk te hoog is (verstopt roetfilter) waardoor het lampje op het dashboard aan gaat (en aan blijft)??
Zo ver is dit niet gezocht: bij iedere foutmelding moet je je afvragen of er een serieus probleem is dan wel de sensor/opnemer niet deugt.
Natuurlijk is het wel verstandig om te beginnen de foutmelding serieus te nemen, dit soort van meldingen hebben immers het doel je te beschermen tegen ernstiger schade.
Groeten MarcS
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Bedankt voor de goeie tips! Ofwel haalt hij niet de juiste omstandigheden om het proces op te starten, ofwel zit hij helemaal vol, ofwel is het de sensor. Ik ga momenteel van het eerste uit en ga JBL dpf cleaner bij de diesel doen. Dan zou bij lagere themperatuur de regeneratie kunnen plaatsvinden. Dpf reinigingsbedrijven schrijven dat op hun website om dat eerst te proberen en dan pas bij hen voor reiniging te komen. Heb gezien 250 eur vaste prijs voor complete reiniging en dat is niet uitbranden. Als het additief blijkt te werken, ga ik dat op regelmatige basis toevoegen. Zo wordt ook geadviseerd.
Ik laat zeker de uitkomst weten. Zolang ik maar niet aan een nieuwe dpf toe ben, zie ik het nog zitten.
Groeten erik
Ik laat zeker de uitkomst weten. Zolang ik maar niet aan een nieuwe dpf toe ben, zie ik het nog zitten.
Groeten erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: DPF vol: doet geen regeneratie?
Voor het reinigen van een dpf wordt met een drukbeker een speciale vloeistof in het verstopte roetfilter verneveld (door het gat van de verwijderde druksensor duitstalig artikeltje). En een engelstalige beschrijving
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten