Momenteel bouw ik mijn Defender om tot een Overland camper.
Ik zocht een goede plek voor mijn tweede huishoudaccu (de eerste huishoudaccu zit onder de bestuurdersstoel) en dit is wat ik heb gebouwd.
Het compartiment is gemaakt van 12 mm multiplex, een stuk tapijt voor de afwerking en het handvat is gemaakt van sjorband.
De laatste foto is hoe het het was.
Omdat ik hier niet ben voor de views, maar misschien vind je het leuk om de bouw te zien,
"verstop" ik hier de link naar de video (Engelstalig, maar Nederlandse ondertitels beschikbaar).
Defender 110 Overland Compartiment
-
Erik Nauta
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
- Locatie: GRONINGEN
-
Frank110V8
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14 Mar 2013, 09:33
- Locatie: Schiedam
Re: Defender 110 Overland Compartiment
Netjes hoor
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper
Nu Defender110 TD5 camper
-
Erik Nauta
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
- Locatie: GRONINGEN
Re: Defender 110 Overland Compartiment
Frank110V8 schreef:Netjes hoor
Dank!
Re: Defender 110 Overland Compartiment
Helemaal mee eens!
Even uit nieuwsgierigheid, waar heb je dat tapijt vandaan, en wat voor triplex heb je gebruikt.
Moesten er nog dwarslatjes onder die box, of is 12mm genoeg om dat te overbruggen?
Ik vond dit wel goede inspiratie om zelf ook maar eens aan de slag te gaan
Even uit nieuwsgierigheid, waar heb je dat tapijt vandaan, en wat voor triplex heb je gebruikt.
Moesten er nog dwarslatjes onder die box, of is 12mm genoeg om dat te overbruggen?
Ik vond dit wel goede inspiratie om zelf ook maar eens aan de slag te gaan
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 Overland Compartiment
Het zijn geen aan mij gerichte vragen maar ik kan wel mijn keuzen noemen:
Voor het bekledings-tapijt gebruik en gebruikte ik het allergoedkoopste en heel dunne rib-tapijtje van de Kwantumhallen/Leen Bakker.
Er zit een dunne schuimige rubberlaag onder, een laagje dat gelukkig geheel oplost in de "rubberlijm" die je ook niet te duur bij bovengenoemde bedrijven koopt. Het tapijt is zo goedkoop dat de kosten voor de lijm die van het tapijt overstijgen. Voor het keurig rimpelloos beplakken van moeilijker oppervlakken - zoals een plafond - heb je minstens 2 paar handen nodig. En, die oppervlakken zoals een plafond waar condens een probleem kan zijn beplak ik eerst met alu-belletjes-plastic - het lijkt misschien fragiel maar het blijft probleemloos vele jaren zitten en doorstaat zowel grote hitte als serieuze koude.
Qua duurzaamheid en/of veroudering scoort het spul geweldig, althans voor die plekken die een dunne vriendelijke afwerking vragen, voor intensief belopen of vergelijkbaar gebruik ik het niet !
Voor het multiplex kan ik populieren-multiplex aanbevelen: Het is licht in gewicht en kleur, en populierenhout is "stil" dwz er zit weinig eigen klank in en dat is prettig in een rammelende auto. Ik lak het populierenmultiplex met parketlak: het hout neemt de lak goed op, daarmee wordt het oppervlak wat steviger en neemt het minder vuil op: het zorgt ook voor een zekere "watervastheid". Mijn eenvoudige inrichting houdt het al 20 jaar uit (wel 18 mm, dus een aardige overkill). O ja, populierenmultiplex is ook niet te duur, het is alleen niet altijd even makkelijk te bewerken: wil je een holte voor een greepje uitsteken dan het je een echt vlijmscherpe beitel nodig (overigens verder dus een prima eigenschap, zacht en toch taai.
Qua overbrugging: populierenmultiplex in 18 mm dik en 30 cm breed overbrugt 60 cm in een vrije oplegging zonder veel doorbuigen onder ± 100 kilo belasting,
Groeten MarcS
Voor het bekledings-tapijt gebruik en gebruikte ik het allergoedkoopste en heel dunne rib-tapijtje van de Kwantumhallen/Leen Bakker.
Er zit een dunne schuimige rubberlaag onder, een laagje dat gelukkig geheel oplost in de "rubberlijm" die je ook niet te duur bij bovengenoemde bedrijven koopt. Het tapijt is zo goedkoop dat de kosten voor de lijm die van het tapijt overstijgen. Voor het keurig rimpelloos beplakken van moeilijker oppervlakken - zoals een plafond - heb je minstens 2 paar handen nodig. En, die oppervlakken zoals een plafond waar condens een probleem kan zijn beplak ik eerst met alu-belletjes-plastic - het lijkt misschien fragiel maar het blijft probleemloos vele jaren zitten en doorstaat zowel grote hitte als serieuze koude.
Qua duurzaamheid en/of veroudering scoort het spul geweldig, althans voor die plekken die een dunne vriendelijke afwerking vragen, voor intensief belopen of vergelijkbaar gebruik ik het niet !
Voor het multiplex kan ik populieren-multiplex aanbevelen: Het is licht in gewicht en kleur, en populierenhout is "stil" dwz er zit weinig eigen klank in en dat is prettig in een rammelende auto. Ik lak het populierenmultiplex met parketlak: het hout neemt de lak goed op, daarmee wordt het oppervlak wat steviger en neemt het minder vuil op: het zorgt ook voor een zekere "watervastheid". Mijn eenvoudige inrichting houdt het al 20 jaar uit (wel 18 mm, dus een aardige overkill). O ja, populierenmultiplex is ook niet te duur, het is alleen niet altijd even makkelijk te bewerken: wil je een holte voor een greepje uitsteken dan het je een echt vlijmscherpe beitel nodig (overigens verder dus een prima eigenschap, zacht en toch taai.
Qua overbrugging: populierenmultiplex in 18 mm dik en 30 cm breed overbrugt 60 cm in een vrije oplegging zonder veel doorbuigen onder ± 100 kilo belasting,
Groeten MarcS
-
Erik Nauta
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
- Locatie: GRONINGEN
Re: Defender 110 Overland Compartiment
jbladel schreef:Helemaal mee eens!
Even uit nieuwsgierigheid, waar heb je dat tapijt vandaan, en wat voor triplex heb je gebruikt.
Moesten er nog dwarslatjes onder die box, of is 12mm genoeg om dat te overbruggen?
Ik vond dit wel goede inspiratie om zelf ook maar eens aan de slag te gaan
Dank!
Ik heb dit tapijt bij de Hornbach gehaald.
Tussen het grote en kleine compartiment heb ik een tussenschot zitten, in de video (link bovenaan) krijg je misschien een beter beeld.
Het is 12 mm multiplex. In mijn geval, buitenlagen: red hardwood. Binnenlagen: eucalyptus.
-
Erik Nauta
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
- Locatie: GRONINGEN
Re: Defender 110 Overland Compartiment
Landmarcs schreef:Het zijn geen aan mij gerichte vragen maar ik kan wel mijn keuzen noemen:
Voor het bekledings-tapijt gebruik en gebruikte ik het allergoedkoopste en heel dunne rib-tapijtje van de Kwantumhallen/Leen Bakker.
Er zit een dunne schuimige rubberlaag onder, een laagje dat gelukkig geheel oplost in de "rubberlijm" die je ook niet te duur bij bovengenoemde bedrijven koopt. Het tapijt is zo goedkoop dat de kosten voor de lijm die van het tapijt overstijgen. Voor het keurig rimpelloos beplakken van moeilijker oppervlakken - zoals een plafond - heb je minstens 2 paar handen nodig. En, die oppervlakken zoals een plafond waar condens een probleem kan zijn beplak ik eerst met alu-belletjes-plastic - het lijkt misschien fragiel maar het blijft probleemloos vele jaren zitten en doorstaat zowel grote hitte als serieuze koude.
Qua duurzaamheid en/of veroudering scoort het spul geweldig, althans voor die plekken die een dunne vriendelijke afwerking vragen, voor intensief belopen of vergelijkbaar gebruik ik het niet !
Voor het multiplex kan ik populieren-multiplex aanbevelen: Het is licht in gewicht en kleur, en populierenhout is "stil" dwz er zit weinig eigen klank in en dat is prettig in een rammelende auto. Ik lak het populierenmultiplex met parketlak: het hout neemt de lak goed op, daarmee wordt het oppervlak wat steviger en neemt het minder vuil op: het zorgt ook voor een zekere "watervastheid". Mijn eenvoudige inrichting houdt het al 20 jaar uit (wel 18 mm, dus een aardige overkill). O ja, populierenmultiplex is ook niet te duur, het is alleen niet altijd even makkelijk te bewerken: wil je een holte voor een greepje uitsteken dan het je een echt vlijmscherpe beitel nodig (overigens verder dus een prima eigenschap, zacht en toch taai.
Qua overbrugging: populierenmultiplex in 18 mm dik en 30 cm breed overbrugt 60 cm in een vrije oplegging zonder veel doorbuigen onder ± 100 kilo belasting,
Groeten MarcS
Een mooie aanvulling!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten