Range rover p38 2,5 td

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Kevin3012

Range rover p38 2,5 td

Berichtdoor Kevin3012 » 01 Mei 2022, 18:03

Goedemiddag

Ik ben Kevin de vries 26 jaar en sinds 3 week eigenaar van een p38 die afgelopen 6 jaar stil gestaan heeft. Dus al druk bezig met het rij klaar maken en de ombouw naar grijs kenteken.
Zit met een probleem, de enige sleutel bij de rr herkend ie niet meer en m’n Eka code werkt op geen enkele manier, dus mijn vraag is weet iemand die de sleutelcode kan uitschrijven uit de ecu of een andere manier heeft om m te starten want ben behoorlijk benieuwd hoe de moter loopt en dan kan ik ook verder met t project..

Mvg kevin

Onderwerp verplaatst ivm duidelijkheid.
Chris / Forumbeheer

pascal110

Re: Range rover p38 2,5 td

Berichtdoor pascal110 » 02 Mei 2022, 10:22

weet dat het bij def td5 om iets aan ecu alarm te doen , mag hij niet op contact staan, voor alle andere dingen moet hij op contact staan.
maar de grote vraag is , als we hier, aan jouw vraag, mee werken is dit een mee werking aan diefstal.
maar op onze grote vriend goog is veel te vinden.
p38 95 hoeft geen eka kode te hebben.
probleem met micro schakelaar van deur.
bepaalde manier van contactsleutel draaien om eka kode, in te voeren.
eka code opvragen engeland.
bart van dessel doet veel in range.zal vast wel meer weten.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 02 Mei 2022, 10:27

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Mei 2022, 10:33

De P38 heeft een aparte ecu voor het alarm. Bij de mijne kreeg de dealert de nieuwe sleutels (die op vin besteld waren) niet aangemeld en de enige oplossing die zij hadden was een nieuwe ecu voor de vergrendeling bestellen met sloten en sleutels. Die kun je dan koppelen aan de hoofd ecu.

Ik zou op de sloop een complete set proberen te scoren maar het alarm uitzetten is geen optie op een p38.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Kevin3012

Berichtdoor Kevin3012 » 06 Mei 2022, 23:26

Dankjewel voor de reacties,

En snap dat t over komt als diefstal haha maar gelukkig staat ie eerlijk op m’n naam en heb van de dealer de Eka code gekregen want hij is van 96’ alleen die invoeren via t deurslot werkt niet en via het contact ook niet.. heb nu iemand gevonden die de ecu ews vrij kan maken en dan moet ik alleen zelf nog even de start onderbreker door verbinden dan moet ik m als t goed is kunnen starten en kijken hoe de moter t doet. Als ik weet hoe de moter d’r aan toe is ga ik pas verder met t opknappen want als moter niet best is en complete revisie moet hebben word t me te gek dan kom je van t een in t ander. Alleen nu kn ik nergens op internet vinden waar t kastje zit voor t alarm en de start onderbreker. Weet iemand dat?

Groetjes Kevin de vries

Kevin3012

Berichtdoor Kevin3012 » 06 Mei 2022, 23:56

Oja en zit sinds vandaag met nog een probleem m’n achterklep wil niet meer openen terwijl er een volle nieuwe accu in de auto staat. Iemand enig idee hoe ik m handmatig open kan krijgen?

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 07 Mei 2022, 10:00

zo te zien onder de rechter stoel.
en als je dit doet verlies je een aantal dingen.
pas op vanaf dus na 96 zou je het alarm ecu niet meer kunnen los koppelen. startonderbreker en alarmregeling in de motorelektronica.

While this information is out there in a variety of threads on different boards, I thought I would provide a write up on what I did with my '95 DI today when the Lucas 17VT Alarm ECU began acting up.

What was happening with the Alarm ECU is, suddenly, it would not allow the truck to turn over. It would just crank.

This led to a bit of research about bypassing the Alarm ECU on 14CUX 3.9L/4.2L 1994 and 1995 DI's/RRC's. I know all about bypassing the green Lucas 10AS alarm ECU in GEMS trucks. I did that to get through last winter with a '96 DI beater but this was an entirely different ECU. A quick read of Discoweb turned up one particular thread where PT Schram mentioned an easy way to bypass the Lucas 17VT Alarm ECU. Essentially, unplug everything and the truck will still work fine. Well, that turned out to be a little too optimistic. Another comment indicated that you needed to ground the #1 pin on the white multi pin connector that goes into the Alarm ECU. With that, the neutral safety switch on the transmission is grounded and the truck will turn over. You lose the central locking and the horn but the truck will run.

The #1 pin has a Black/Orange wire running into it. At least that's the case on my '95 DI. I installed a plug into the #1 connector and routed that wire to the outer passenger footwell where there is already a ground. With the neutral safety switch properly grounded, the truck fired up on first crank. Overall time to do the bypass was well under an hour and I no longer have to worry about the truck not started because of a 21 year old alarm box. The next step is to examine what needs to be done to restore the central locking and the horn. I short time with the '95 DI ETM should provide the necessary infor to help with restoring those features.

In the end, this is yet another reason why my favorite DI's are these '94's and '95's. Their simplicity makes problem solving electrical issues such as this one a breeze compared to later Discovery models. I'm just sorry that winters have taken their toll on these trucks here in the northeast and it's getting harder and harder to find models that aren't rusting away.

Terug naar “Techniek”