Series 3 meters en kachelventilator functioneert niet correct

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Marcel van B

Series 3 meters en kachelventilator functioneert niet correct

Berichtdoor Marcel van B » 16 Apr 2022, 07:35

Hallo,

Sinds 1 maand zijn mijn vriendin en ik trotse eigenaars van een Series 3 88 uit 1973. Nu zijn er enkele probleempjes die ik graag even wil voorleggen. Wellicht weet iemand binnen dit forum raad:

1. De temperatuurmeter schiet al na enkele minuten rijden volledig door in ‘t rood, dit terwijl er genoeg koelvloeistof aanwezig is.
2. De benzinemeter blijft heel lang op maximaal vol staan, terwijl de tank dat zeker niet meer is. Pas op ‘t eind van een tank begint ie te zakken. Voordat de meter op de helft staat moet er getankt worden, anders sta je zonder benzine.
3. Toen ik de auto van de vorige eigenaar overnam werkte de kachelventilator nog naar behoren, dus 3 standen: uit, zacht, hard blazen. Sinds kort echter werkt de middelste stand (zacht blazen) niet meer. Dan doet de ventilator dus niks. Alleen in stand 3 (hard blazen) doet de ventilator het nu nog.

Heeft iemand een idee, tips of adviezen? Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Marcel

Erik Peters

Re: Series 3 meters en kachelventilator functioneert niet correct

Berichtdoor Erik Peters » 16 Apr 2022, 19:28

Ten aanzien van de brandstof- en temperatuurmeter. Ik meen dat er een voorschakel weerstand hoort te zitten die de spanning op het dashboard terug brengt naar 9 of 10 Volt. Met 12 Volt, of met draaiende motor zelfs nog meer, dan slaan de meters te ver uit.
Of er zit ergens een slechte aarde/massa.

En als de kachelventilator alleen op vol wil draaien is daar (ook) een weerstand kapot/doorgebrand.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 16 Apr 2022, 19:42

Wat betreft die metertjes....
Lastig... Te veel variabelen om het te krijgen zoals je wil.
De mijn geeft altijd hoog in de temperatuur aan maar loopt normaal in de temperatuur. Dus het is wat het is.
Belangrijkste is dat je motor op de juiste temperatuur loopt.

Benzine idem dito.
De mijne staat nooit op vol, maar kan langer door dan leeg.
Heb heel veel gelezen hierover, maar het is dus een combinatie van factoren en je bent dus wel even zoet om jouw combinatie uit te vinden...
Ik rij gewoon op de dagteller: 62 liter x 7 km....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 16 Apr 2022, 19:45

Marcel van B schreef:dit terwijl er genoeg koelvloeistof aanwezig is.

Hoe is je technische kennis, want de hoeveelheid Koelvloeistof is niet echt een graadmeter.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2022, 19:58

Erik Peters schreef:Ten aanzien van de brandstof- en temperatuurmeter. Ik meen dat er een voorschakel weerstand hoort te zitten die de spanning op het dashboard terug brengt naar 9 of 10 Volt. Met 12 Volt, of met draaiende motor zelfs nog meer, dan slaan de meters te ver uit.
Of er zit ergens een slechte aarde/massa.

Ik heb begrepen dat het een soort spanningsstabilisator betreft (ik meen dat het om 10 Volt gaat) ... ik las meermaals dat je zo'n stabilisator het beste kan vervangen door een halfgeleider-variant.
En als de kachelventilator alleen op vol wil draaien is daar (ook) een weerstand kapot/doorgebrand.

Ook voor de kachelventilator kan je (eventueel) kiezen om een halfgeleider-regelaar te gebruiken, alleen moet dat dan wel een regelaar zijn die de serieuze stroomsterkten van de ventilator aan kan.

Groeten MarcS

PaulUitWijchen

Berichtdoor PaulUitWijchen » 16 Apr 2022, 20:26

Hallo Marcel,

Ik heb toevallig recentelijk ook aan een Series III zitten steutelen.
Het klopt dat er een spanningsstabilisator vóór de temperatuur meter en de brandstof hoeveelheid meter.
Ik heb daar ook wat problemen mee gehad. Bij mij was het de aarding van het dashboard metaal, waar ook de spanningsstabilisator op geaard zit.
Ik had dezelfde problemen. Ik had de aarding beter vast gezet en daarmee het probleem opgelost.

Het kachel probleem staat er naar mijn mening los van.

Heb je een schemaatje? Dat helpt!.

-- Paul

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Apr 2022, 08:56

Landmarcs schreef:(ik meen dat het om 10 Volt gaat) ... ik las meermaals dat je zo'n stabilisator het beste kan vervangen door een halfgeleider-variant.
Zoiets dan: https://www.conrad.nl/nl/p/stmicroelectronics-l78s10cv-spanningsregelaar-lineair-type-78-to-220ab-positief-vast-10-v-2-a-148296.html 2A lijkt mij meer dan genoeg voor de metertjes (misschien dat 150mA ook wel lukt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Marcel van B

Berichtdoor Marcel van B » 19 Apr 2022, 17:23

Hartelijk dank voor de reacties allemaal! Ik moet ‘t dus zeer waarschijnlijk gaan zoeken en de electro technische hoek… En idd, mijn huidige technische verstand van zaken laat soms nog wel wat te wensen over. Maar wellicht is ‘t bezit van en rijden in een Series een prima gelegenheid om hieraan te gaan werken ;-))

Terug naar “Techniek”