Ophogen RRC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MVV

Ophogen RRC

Berichtdoor MVV » 28 Mar 2022, 14:31

Dag allemaal,

Ik heb een Range Rover classic die ik iets wil laten ophogen, eigenlijk puur om cosmetische redenen. De welbekende "2 inch lift". Het ontbreekt mij alleen aan tijd en kunde om het zelf te doen, weet er iemand een adres midden Nederland waar ze er ervaring mee hebben en waar ik het kan laten doen?

Dank vast! Ook even een foto, blijft het leukst natuurlijk!
Bijlagen
RRC.jpg

Landmarcs

Re: Ophogen RRC

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2022, 21:15

MVV schreef:Ik heb een Range Rover classic die ik iets wil laten ophogen, eigenlijk puur om cosmetische redenen. De welbekende "2 inch lift".

Maarten,

Misschien moet je eerst eens kijken of de huidige veren wellicht te veel zijn ingezakt.
Soms zijn nieuwe veren met de originele specificaties de beste keuze.
Rijd je met wisselende belastingen dan kan je ook nog hulpveren achter overwegen.

Wil je de auto werkelijk verhogen ten opzichte van de normale hoogte, houdt er dan rekening mee dat dit ten koste gaat van de wegligging.   En ... houd je verre van de "beruchte" extra stijve verhogingsveren: daarmee vermoord je zowel comfort als weggedrag.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 28 Mar 2022, 21:35

Aanrader maar niet geheel in het midden http://bartsautoservice.nl/Contact.php
Zeker de moeite waard om een stukje voor te rijden.

Ik vind het mooi en mijn geval ook functioneel. Vindt jij het mooi? Waar het tenslotte om gaat, gewoon laten doen dus :D
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 29 Mar 2022, 00:09

Bart heeft die van mij ook gedaan, prima adres, ook voor vlaaien 8-)
Maar welke verhoging heeft je RRC nu eigenlijk?
Hij is niet meer standaard zo te zien?
Dit is trouwens mijn RRC, volgens mij ook 2” verhoogd?
.
15CBCB0F-D3E8-4A20-931F-F16FB9543472.jpeg
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

MVV

Berichtdoor MVV » 29 Mar 2022, 11:41

Dank voor jullie antwoorden, ik zal eens contact met Bart opnemen. Die van mij is niet verhoogd. maar vindt het toch mooier als 'ie iets hoger op z'n pootjes staat.

Raro74, heb je een foto van jouw RRC? En hoeveel lift is dat?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2022, 12:18

MVV schreef:Dank voor jullie antwoorden, ik zal eens contact met Bart opnemen. Die van mij is niet verhoogd. maar vindt het toch mooier als 'ie iets hoger op z'n pootjes staat.

Tegen "mooier" in de zin van smaak is natuurlijk niks in te brengen.
Verder denk ik dat je bij Bart in ieder geval een verstandig antwoord krijgt.

Maar ... ik blij erbij dat je in gaat leveren op het vlak van rijgedrag. Een verhoging betekent - zonder ingrijpende maatregelen - dat het caster kleiner wordt, dus de naloop van de voorwielen, en dat maakt het stuur nerveuzer. Men zegt wel dat het tot 2" meevalt ... met andere woorden, meer dan 2" vraagt beslist om aanvullende maatregelen ... daaronder is er mee te leven. Ik ben liever een auto die van zichzelf rechtuit wil ipv nerveus in het stuur altijd om aandacht vraagt ... maar ook dat is een kwestie van smaak.
Overigens, als dan ook nog de veren achter wat vermoeid zijn dan krijg je met gewone nieuwe veren achter al een eerste caster vermindering.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mar 2022, 13:01

De originele achterveren heeft de RRC toch al niet meer.
Net als bij de 110 Stationwagon had de RRC vrij slappe achterveren en een automatische hoogteregeling in de vorm van een Boge Niveaumat.
Zo'n Boge Niveaumat is al 20 jaar niet meer leverbaar.

Henk Ter Horst in de Krim heeft zo'n 35 jaar geleden eens een set veren laten maken speciaal voor een RRC zonder Niveaumat (in de tijd toen hij nog racete met die auto's) en naar zijn zeggen waren die toen heel gewild. Die veren waren iets langer en gaven toen al een verhoging. Maar die zijn ook al geruime tijd uitverkocht.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2022, 14:49

Erik Peters schreef:De originele achterveren heeft de RRC toch al niet meer.
Net als bij de 110 Stationwagon had de RRC vrij slappe achterveren en een automatische hoogteregeling in de vorm van een Boge Niveaumat.

Als hier LandRover Coil Springs kijkt zie je dat er twee Disco-veren-opties zijn met tweetraps-veren: een lichte <NRC8044/8045 >en een zware <NTC8572>... dus even je knopen tellen: rijd je meestal licht of toch meest met een minimaal matige belading?   Met hulpveren kan je met name bij de lichte veren nog een compensatie voor een zwaar beladen vakantie, etc inbouwen.   De lichte tweetraps Disco-veren zijn overigens ook de Defender tweetraps-vóór-veren (die veren zijn aan de korte kant, achter ... een spacer kan dan helpen).

Bart heeft overigens (ook) ruimschoots genoeg kennis van Disco's.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 30 Mar 2022, 10:25

haha boge nivomat; die zaten ook onder de oude bmw r100rt. Jarenlang ellende van mogen hebben. :lol:

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 26 Jun 2022, 16:59

MVV schreef:Raro74, heb je een foto van jouw RRC? En hoeveel lift is dat?

Beetje late reactie :lol: :lol: :lol:

2"

Afbeelding
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Terug naar “Techniek”