Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
RoverTech

Even voorstellen

Berichtdoor RoverTech » 20 Mar 2022, 16:53

Hallo allemaal,
Hierbij wil ik me even voorstellen.
Mijn naam is Arjan en ik rijdt sinds 1991 een LR88 serie3 uit 1974 die ik bij restauratie toendertijd direct heb voorzien van een zelf gereviseerde 2,5TD. Nu 600.000km verder is motor en versnellingsbak op en staat mijn geliefde LR alweer 3 jaar stil in mijn werkplaats.
Begin vorig jaar een LR109 serie 3 militair gekocht. Geheel uit elkaar en op een nieuw chassis gezet voorzien van een Disco 200(T)di icm de series bak.
Ondertussen lijkt de bak niet zo goed als gedacht en ben ik ah kijken naar een R380 met een LT230. Alle info op dat gebied is dus welkom :)
Vriendelijke groet,
Arjan

Landmarcs

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mar 2022, 22:08

Welkom Arjan,
Wellicht vertel ik je niks nieuws, maar waar het Series LandRovers betreft en daarbij ook nog eens de meer creatieve ombouw zou je ook op de LaroPrik kunnen kijken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mar 2022, 08:32

Tja, een LT230 heeft een middendifferentieel en dat gaat niet samen met de kruisjes in de fusees van de Series vooras.
In het begin is er, naar ik vernomen heb, een versie gebouwd zonder middendifferentieel. Dus met inschakelbare voorwielaandrijving middels een klauwkoppeling (vergelijkbaar met de Series tussenbak). Maar het zal wel onmogelijk zijn om zo'n exemplaar te vinden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Mar 2022, 09:22

Er gaan veel fabels over de permanente 4 wielaandrijving versus de inschakelbare van een Serie. Verdomde weinig uit eigen ervaring als ik het vaak lees.

Het verschil in techniek is evident: een Serie heeft gewoon kruisjes in de vooras. Dezelfde als in de cardanassen. Voor permanent 4wd is idealiter een homokineet nodig zoals in de Defender zit.

Echter: zolang je het ding niet als dagelijks vervoermiddel gebruikt en de turbo niet vol aanspreekt dan gaat het gewoon goed. Kennis rijdt er al 20 jaar mee en heeft ongeveer een interval van 5 jaar voor de steekassen.

Verder is er bij Ashcroft een modificatie set beschikbaar om van een 230 een tussenbak met inschakelbare 4wd te maken.

De laatste en slechtste optie is om andere assen te monteren. Maar die zijn of te breed en verkloten heel de auto of van een verkeerd merk en dus te duur. (als je ze al vind)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mar 2022, 09:26

Erik Peters schreef:Tja, een LT230 heeft een middendifferentieel en dat gaat niet samen met de kruisjes in de fusees van de Series vooras.

Ashcroft heeft/had een ombouw-set, en anders zijn er de Stage I voorassen (zeldzaam en duur), of de optie om een Series as om te bouwen, danwel een latere bredere as om te bouwen / te versmallen (om de optie van de "te brede" assen onder de Series te voorkomen).
En, ja, de eerste 110 was ook verkrijgbaar met een inschakelbare 4x4 ... waarom is een raadsel, dwz denkelijk weer een voorbeeld van behoudende ontwerpstijl bij LandRover gedurende de eerste 60 jaar. Het speciaal voor de 90 & 110 bouwen van trommelrem-assen is ook zo'n voorbeeldje.

Groeten MarcS

PS   De 2CV had om te beginnen (ook) geen homokineten, nu heeft een oude 2CV ook geen grote paardenstal onder de motorkap, toch was het "gebrek" aan homokineten merkbaar in het toch al bijzondere rijgedrag.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Mar 2022, 18:13

Edward schreef:Echter: zolang je het ding niet als dagelijks vervoermiddel gebruikt en de turbo niet vol aanspreekt dan gaat het gewoon goed. Kennis rijdt er al 20 jaar mee en heeft ongeveer een interval van 5 jaar voor de steekassen.

Als je alleen maar rechtuit rijdt is er niks aan de hand. De probleempjes komen in de bochten.
Zet de Series maar eens in de lage gearing en draai eens wat bochten op een verharde ondergrond, dan merk je wel dat het stuur heen en weer slaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Mar 2022, 18:35

Je hoeft mij de werking van een cardankruisje niet uit te leggen. Echter: ooit met een hooischudder, opraapwagen of wat dan ook achter een trekker gereden met de aftakas aan?? :shock: :shock:

Geloof het of niet, daar kun je gewoon mee door een bocht. Zolang je niet te scherp draait kun je prima af zonder groothoekkoppeling. :roll: :roll:

De vooras van een Serie is exact dezelfde boerentechniek.... En zoals gezegd: we doen het pas 10 jaar op de boodschappen Serie.......
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mar 2022, 19:59

Tja ... het voorgaande lijkt mij toch vooral een voorbeeld van twee kanten van dezelfde werkelijkheid.

Zonder homokineten gaat het ... maar 5 jaar steekassen-levensduur zegt wel iets (hoewel, ik weet nog van vroeger dat bij de voorwiel-aangedreven Renault's van mijn vader ook de homokineten stuk gingen).
Zoals ik al schreef: met de oude 2CV - die die nog zonder homokineten - kon je best rijden, maar het vroeg wel aandacht (zonder aandacht ging het ook, op straffe van bijzondere stuur-effecten).

Uiteindelijk is het dus een keuze ... het mooist is een bij de Series passende homokineten-vooras.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Mar 2022, 23:09

Eens, maar ook de duurste oplossing. Meeste Series komen niet aan de 5K per jaar en dan is het een afweging. Overigens zijn de steekassen nog prima, alleen de kruisjes moeten even vernieuwd. Met een extra setje steekassen waarbij je dat op voorhand doet is wisselen een klusje van een uur of zo.

Kruisjes vervangen is misschien ook een uurtje en met eengewone bankschroef of C-klem prima te doen zonder speciaal gereedschap of zelfs een werkplaats.

Persoonlijk snap ik die vervang blokken al niet want ik vind de 2.25 juist de charme van een Series. Wil ik een dikke diesel of V8 koop ik wel een Def of RRC :shock: :shock:
Laatst gewijzigd door Edward op 25 Mar 2022, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Mar 2022, 08:11

Edward schreef:Echter: ooit met een hooischudder, opraapwagen of wat dan ook achter een trekker gereden met de aftakas aan?? :shock: :shock:

Ja hoor gister nog, met een meststrooiertje en dat geeft een hoop lawaai/geklapper in de bochten. :D
En dat gaat al 45 jaar zo, maar die meststrooier wordt af en toe eens gebruikt hooguit een halve dag (laden en lossen).

Arjan heeft in ieder geval wat meer informatie.

Groet,

Erik.

Terug naar “Nieuw op het forum”