Geschikte krik?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gareth

Geschikte krik?

Berichtdoor Gareth » 08 Mar 2022, 08:30

Beste allen. Ik kom uit Ierland, vandaar de rare naam. Ik ben nieuw hier omdat ik net lid ben geworden. Recentelijk heb ik een Discovery 4 gekocht en terwijl ik heel makkelijk een reservewiel kon regelen heb ik nog geen geschikte krik kunnen vinden. Mijn oude pot krikje redt het niet meer met die 18 inch wielen! Kan iemand een geschikte krik aanraden? Of waar ik een originele schaarkrik kopen kan? Op de LR site wordt ik niet wijzer. Ik ga voor het eerste meedoen met de tocht op 26 maart aanstaande. Misschien tot ziens? Ik hoor het graag van jullie. m.v.g. Gareth

Edward

Re: Geschikte krik?

Berichtdoor Edward » 08 Mar 2022, 11:22

Beste optie vind ik de originele potkrik uit een Discovery 2, Range Rover 38 etc. Die heeft twee cilinders die uitschuiven en heeft dus een flinke slag. Komt hoog genoeg om 22" onder een D4 vandaan te wisselen.

Beste is om ergens in de wagen een plankje van 250x250x40mm te hebben weggestoken waar ie op kan staan. In het reservewiel past een bv beste plank. Eventueel nog een blokje erbij voor extra hoogte. Op gewone grond of gras zakt iedere krik weg.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mar 2022, 13:43

En ... als het voor de thuis bandenwissel is dan kan je natuurlijk naar een wat betere "garage-krik" uitkijken.

Het jammere is dat er een veelheid aan goedkope garage-krikken is, allemaal ± hetzelfde en allemaal een beetje te klein in alle opzichten.

Ik zocht al eens naar iets leukers/beters en kwam bijv deze tegen:

https://www.gereedschap.online/nl/garag ... ga-28.html
min. hefhoogte 120 mm
max. hefhoogte 456 mm
gewicht: 31 kilo
€ 150
&
https://www.gereedschap.online/nl/garag ... gic-l.html
min. hefhoogte 85 mm
Max. hefhoogte: 500 mm
gewicht: 35,4 kilo
€ 190

Geen idee of deze willen deugen.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 08 Mar 2022, 18:44

Herkenbaar en mijn Chinees van 25 gulden die k nu bijna 35 jaar in gebruik heb werkt nog steeds uitstekend en destijds nieuw aangeschaft voor de Mini's.
Zelfs nu nog in gebruik voor de 2" gelifte LR's en om een wiel te verwijderen prima. Nutteloze informatie om te onthouden maar schijnbaar weet ik nog steeds dat deze krik 39 cm hoog komt.
Voor het hogere werk gaat er een Bankirai blok tussen. Daarna uiteraard direct assteunen er onder zoals het hoort.

Deze Chinees is nu zelfs nog steeds te koop,
Afbeelding

Mocht de 35 jarige ooit nog eens stuk gaan dan weet ik het wel :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mar 2022, 20:38

RaRo74 schreef:Herkenbaar en mijn Chinees van 25 gulden die k nu bijna 35 jaar in gebruik heb werkt nog steeds uitstekend en destijds nieuw aangeschaft voor de Mini's.
Zelfs nu nog in gebruik voor de 2" gelifte LR's en om een wiel te verwijderen prima.

Precies, ik behelp me ook nog steeds met een goedkope Kijkshop 2 tons krik (met daarop een blokje hout).
Voor het wielen wisselen is dat afdoende -- een verhoging maakt niet uit zolang je geen overmaat banden hebt gemonteerd (het gaat immers om de ashoogte).
Het blijft toch wat behelpen: de krik is in alle opzichten aan de kleine kant.
Om de achteras van de 110 omhoog te krijgen moet je toch echt op je knieën, en op je knokkels letten.

Groeten MarcS

PS Voor een Disco 3/4 moet je even weten of en zo ja waar je een krik onder de "as" mag zetten.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Mar 2022, 21:21

Heul, heul lang geleden heeft Rob dekker eens een presentatie gehouden over gereedschap en het gereedschap dat hij meenam in z'n 110 als ie op reis ging.

Rob raadde ook zo'n krikje aan, al noemde hij er 1 vd Aldi volgens mij. :lol: :lol:

In de werkplaats heb ik een 2.5 ton garagekrik van 90 euri oid, dat was inclusief 2 assteunen. Geen topkwaliteit maar meer dan prima voor de keer dat ik hem gebruik.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mar 2022, 12:17

Edward schreef:Heul, heul lang geleden heeft Rob dekker eens een presentatie gehouden over gereedschap en het gereedschap dat hij meenam in z'n 110 als ie op reis ging.

Rob raadde ook zo'n krikje aan, al noemde hij er 1 vd Aldi volgens mij. :lol:

Kennelijk zijn de meeste mensen tevreden met die goedkope Kijkshop/Aldi etc krikjes.
Ik behelp me er ook al een eeuwigheid mee, het werkt.
Ik hoopte op het spreekwoordelijke "Ei van Columbus", de niet te dure maar veel betere tegenhanger ...
... kennelijk is dat dan toch meer de spreekwoordelijke "Speld in een Hooiberg" of zo je wilt de "A in a Haystack".

Groeten MarcS

PS   Naar ik begreep nam Rob best veel mee als ie op reis ging. Hij nam ook een degelijke FarmJack mee, naar zijn zeggen ongeveer nooit gebruikt.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 15 Mar 2022, 20:40

Ik gebruik soms de standaard Range Rover potkrik, een prima ding moet ik zeggen.
.
406A39D2-42E9-4DF0-8719-7EA4CFDFA6C9.jpeg

.
Bij grotere klussen heb ik een 3 tons hefkrik met dubbele plunjer in gebruik waarvan ik het merk niet eens weet maar die de Range moeiteloos lift.
Voor de 3 tons had ik een Halfords Michelin 2 tons met enkele plunjer die de Range niet eens omhoog kreeg…
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Mar 2022, 23:14

Dat is de krik die ik bedoel idd. Perfect ding! Compact, niet te zwaar en til mal hoog. :D

In de werkplaats is een garagekrik gewoon handiger omdat je dan niet op je knieën het ding hoeft te positioneren.

Wij hebben ook nog een 2 koloms lift en een heftruck. Die laatste is niet alleen krik maar ook oa motortakel, transmissie lift, richtpers, uitdeukpers, trekpers en wielmotagehulp. :lol:

Een heftruck kan ik iedere sleutelaar van harte aanbevelen!
Edward van Vugt

Gareth

Berichtdoor Gareth » 21 Mar 2022, 10:12

Beste Allen. Bedankt voor de veelvoud aan informatie en tips! Ik ga op zoek naar een geschikte potkrik. m.v.g. Gareth

Terug naar “Kroeg”