Hallo,
Recentelijk hebben mijn zoon en ik de Landrover Series III 2.25 Diesel weer aan de gang. Eigenlijk is alles nieuw: nieuwe zuigers, klepgeleiders, gereviseerde injectoren en inspuitpomp. Hij loopt erg netjes. en alleen koud bij flink gas geven een pufje rook.
Alleen het starten is een probleem. Ik verdenk de heaterplugs. Eén was er defect en de voorschakelweerstand was slecht. Nu doet alles het, dat wil zeggen over alle gloeispiralen staat spanning: Ze staan in dit model in serie.In eerste instantie zat in de gloeispiraal van de 1e cilinder sluiting naar aarde, waardoor over de laatste gloeispiraal geen spanning stond. Dat is opgelost. Het lampje over de voorschakelweerstand geeft een beetje licht, maar niet veel, suggererend dat er niet heel veel stroom loopt.
Ik heb nog niet de individuele spanning over elke gloeispiraal gemeten, om te zien of er wellicht één is waar alle spanning over valt en zo de stroom drukt.
Wat doen jullie in de regel? Alle gloeispiralen vervangen? Ik zie dat er ook andere gloeispiralen zijn, die er meer uitzien als stiften. DIe staan parallel geschakeld zo lijkt het. Als ik ze toch vervang, zijn die laatste beter? Of moeten de serie dingen het ook gewoon goed kunnen doen.
-- Paul
Landrover Series III moeite met starten
-
PaulUitWijchen
- Erik Peters
Re: Landrover Series III moeite met starten
PaulUitWijchen schreef:Wat doen jullie in de regel?
Lang gloeien.
Kijk ook hier even: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=13423
En hier: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=13386
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
PaulUitWijchen
Ik wil toch nog even een beroep doen op jullie kennis.
Ik krijg de auto gewoon niet aan de gang. Ik doe 30 secondes voortvloeien. Er staat zo'n 7 volt over de gloeispiralen (in serie). De voorschakel weerstand wordt ook rood. Vandaag sloeg hij even aan, en direct weer af en verder niets. De accu is prima, want hij draait flink rond.
Moet die voorschakel weerstand zo gloeien?
Hebben de meeste van jullie de nieuwere gloeistiften?
Als hij eenmaal loopt, dan loopt hij geweldig. Als..
Tips?
-- Paul
Ik krijg de auto gewoon niet aan de gang. Ik doe 30 secondes voortvloeien. Er staat zo'n 7 volt over de gloeispiralen (in serie). De voorschakel weerstand wordt ook rood. Vandaag sloeg hij even aan, en direct weer af en verder niets. De accu is prima, want hij draait flink rond.
Moet die voorschakel weerstand zo gloeien?
Hebben de meeste van jullie de nieuwere gloeistiften?
Als hij eenmaal loopt, dan loopt hij geweldig. Als..
Tips?
-- Paul
- Erik Peters
PaulUitWijchen schreef:Ik krijg de auto gewoon niet aan de gang. Ik doe 30 secondes voorgloeien.
Tja, dat is dan niet lang genoeg. Er zijn hier oude indirect ingespoten diesel tractoren (60 jaar oud). Die starten koud ook niet na 30 seconden gloeien, we houden doorgaans het dubbele aan en 's winters als het vriest nog langer...en als de motor aan slaat helpt nagloeien ook nog om hem aan de gang te houden en het roken te verminderen. Bij die tractoren zit een startknop, die half uitgetrokken zorgt voor gloeien en verder uitgetrokken wordt er gestart.
Bij één trekker zitten gloeistiften (en geen voorschakelweerstand) die parellel geschakeld werken op 11,5 V.
De andere oude tractoren hebben wel een voorschakelweerstand en ja die wordt roodgloeiend!
De 109 series 3 die ik gehad heb gloeide ik ook lang voor en dan gloeide ik ook nog na (dus met draaiende motor gloeien) en dit gewoon met gloeispiralen in serie. Bij mijn 300 Tdi gebeurt voorgloeien en nagloeien volautomatisch. Maar als het -20°C is dan zet ik nadat (automatisch) gegloeid is de auto opnieuw op contact om de 2e keer te gloeien, zodat de motor daarna direct aanslaat. De 300 Tdi heeft gloeistiften.
De motor (van de 109, 2.25 D) was ook helemaal gereviseerd (cilinders uitgeboord/gehoond en overmaat zuigers, geslepen krukas en overmaat lagers, inspuitpomp gereviseerd en nieuwe verstuiver nozzles). Het enigste dat ik niet gedaan had is het plaatsen van nieuwe voorkamers in de cilinderkop (bij die trekkers overigens ook niet). Nu zit er vaak in zo'n voorkamer een 'hotspot' en die zou 'weggebrand' kunnen zijn in de loop der jaren. Zo'n hotspot helpt bij het verdampen/ontsteken van de diesel.
De verbranding moet in de voorkamer beginnen.
PaulUitWijchen schreef:Wat doen jullie in de regel? Alle gloeispiralen vervangen? Ik zie dat er ook andere gloeispiralen zijn, die er meer uitzien als stiften. DIe staan parallel geschakeld zo lijkt het. Als ik ze toch vervang, zijn die laatste beter? Of moeten de serie dingen het ook gewoon goed kunnen doen.
Ik heb het altijd (10 jaar) gedaan met de ouderwetse gloeispiralen in serie. Enigste nadeel van die dingen is dat als er eentje kapot is er helemaal niet gegloeid wordt (en je dan alleen kunt starten door dom door te starten en hopen dat die aanslaat, voordat de accu het begeeft). Ik had altijd 2 gloeispiralen in de auto liggen om ter plaatse eentje te kunnen vervangen, maar ik heb in die 10 jaar meen ik zo'n 3 x een gloeispiraal hoeven wisselen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
PaulUitWijchen
Even terug melden: Ik heb het lek boven... Beetje sullig. Bij de aansluiting van de brandstofleiding op de tank zat een lekje, waardoor er redelijk wat lucht meegezogen werd. Als de motor stil had gestaan verzamelde dit zich in de pomp en kreeg de inspuitpomp geen brandstof. Probleem zat dus helemaal niet in de gloei gedeelte.
Ben er wel achter dat ik de oliepomp had moeten vervangen. Bij enigszins warme motor en een stationair toerental, komt de oliedruk nauwelijks boven de 1 bar. Dus van de zomer met een flink warme motor hou ik geen oliedruk over. Bij 1500-2000 toeren zit ik netjes aan de 4. Toch maar even een verse pomp erin.
-- Paul
Ben er wel achter dat ik de oliepomp had moeten vervangen. Bij enigszins warme motor en een stationair toerental, komt de oliedruk nauwelijks boven de 1 bar. Dus van de zomer met een flink warme motor hou ik geen oliedruk over. Bij 1500-2000 toeren zit ik netjes aan de 4. Toch maar even een verse pomp erin.
-- Paul
- Erik Peters
PaulUitWijchen schreef:Bij enigszins warme motor en een stationair toerental, komt de oliedruk nauwelijks boven de 1 bar. Dus van de zomer met een flink warme motor hou ik geen oliedruk over. Bij 1500-2000 toeren zit ik netjes aan de 4.
Als het oliedruklampje maar niet aan gaat/flikkert bij stationair toerental en warme olie (en warme motor). En met 1 bar blijft het lampje wel uit.
4 bar bij 2000 motortoeren per minuut met warme motor is uitstekend. Oliedruk mag dan zelfs 2,5 bar zijn volgens het werkplaatshandboek.
Ik liet die oliepomp gewoon zitten. Het is nog maar de vraag of een nieuwe veel verschil gaat maken.
Groet,
Erik.
een euveltje van de 300tdi, wellicht hier ook aan de hand, als je net de olie hebt gewisseld met een nieuwe filter en je komt van de snelweg, laat hem dan stationear draaien, komt het soms wel eens voor dat het olie lampje gaat branden, cq flikkeren, als je dan een andere filter erop zet is het ok. dus licht het in aan het overdrukventieltje in het filter.
- Erik Peters
Eh, bij een Series 2.25 l diesel zit geen opschroeffilter, maar een binnenfilter (in een stalen pot). Het overdrukventiel zit in de filterhouder.
Overigens heb ik met mijn 300 Tdi (ook) gehad dat het oliedruklampje begon te flikkeren met stationair draaiende hete motor.
Bleek niks aan de hand alleen een overleden oliedrukschakelaartje (het ding lekte ook olie).
Groet,
Erik.
Overigens heb ik met mijn 300 Tdi (ook) gehad dat het oliedruklampje begon te flikkeren met stationair draaiende hete motor.
Bleek niks aan de hand alleen een overleden oliedrukschakelaartje (het ding lekte ook olie).
Groet,
Erik.
-
PaulUitWijchen
Ik wilde nog even terug melden. Misschien moet ik hier een aparte post van maken, omdat het niet meer met het startprobleem van de titel te maken heeft.
Maar ik heb de oliepomp vervangen. Simpelweg door de olie eruit te laten lopen, carter eraf gehaald, en de oude pomp eraf en nieuwe erop.
Dat maakt wel een groot verschil. Nu heb ik 6 bar met een koude motor. Met flink toeren kom ik aan 7. Wellicht zelfs aan de hoge kant.
Maar het maakt wel veel verschil met de oude pomp. Ik zie inderdaad dat in het filterhouder een overdruk ventiel zit. Die zal ik eens bekijken.
(en een nieuwe post maken).
Hij loopt wel super mooi. 8 seconden gloeien en hup. Beetje een pufje uit de uitlaat, maar na een paar slagen is het helder. Heerlijk geluidje.
-- Paul
Maar ik heb de oliepomp vervangen. Simpelweg door de olie eruit te laten lopen, carter eraf gehaald, en de oude pomp eraf en nieuwe erop.
Dat maakt wel een groot verschil. Nu heb ik 6 bar met een koude motor. Met flink toeren kom ik aan 7. Wellicht zelfs aan de hoge kant.
Maar het maakt wel veel verschil met de oude pomp. Ik zie inderdaad dat in het filterhouder een overdruk ventiel zit. Die zal ik eens bekijken.
(en een nieuwe post maken).
Hij loopt wel super mooi. 8 seconden gloeien en hup. Beetje een pufje uit de uitlaat, maar na een paar slagen is het helder. Heerlijk geluidje.
-- Paul