Beste allen,
Ik ben mijn series II aan het ombouwen van rechts naar linksgestuurd en heb daarom de fusee-arm eraf moeten halen. Nu zat er tussen 1 een pakking en de andere vloeibare pakking. In het onderdelenboek staat de originele metalen pakking die ik graag weer wil monteren, maar die is in verschillende diktes te verkrijgen (zelfs het onderdelenboek schrijft hierover).
Hoe bepaal ik welke ik moet hebben? (En waarom?)
Groet,
Puck
shim dikte
shim dikte
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969
Land Rover Series IIa 1969
Re: shim dikte
De fusees moeten onder voorspnning gemonteerd worden. Dat meet je met een unster aan de stuurarm. De shimdikte wordt bepaald door de weerstand. Teveel een dikkere shim, te weinig een dunnere.
Kijk deze effe op JoeTjoepAcademy, tenslotte kan een Brit da veel beter uitleggen.
Kijk deze effe op JoeTjoepAcademy, tenslotte kan een Brit da veel beter uitleggen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: shim dikte
Je dient het spoorstangeind te nemen voor het bepalen van de voorspanning van de fusee's (dat zit aan beide kanten, in spiegelbeeld). Daar bevestig je met een touwtje een unster aan en trek je aan het unster (of kofferweegschaal) en de kracht nodig om de fusee gelijkmatig te doen draaien moet liggen tussen de 5,4 en 6,3 kg. Zoals Edward schrijft moet je wat shims weghalen als het te makkelijk draait (en toevoegen als het te zwaar draait).
Je hebt dus meerdere shims nodig van verschillende dikte.
Hoeveel er precies tussen moet is proefondervindelijk vaststellen (eerst bijvoorbeeld shim van 1 mm ertussen en dan meten).
Het kan best zijn dat er meerdere shims tussen moeten (bv. één van 1 mm en één van 0,2 mm)
Bij de onderste fuseepen zit een o-ring die moet zorgen voor de afdichting (dus geen vloeibare pakking, alhoewel dit vermoedelijk ook wel zorgt voor de afdichting).
Groet,
Erik.
P.s. Gegevens komen uit: Land-Rover 2-2A-3 The Green Bible (blz. 105, Railko bush type)
Je hebt dus meerdere shims nodig van verschillende dikte.
Hoeveel er precies tussen moet is proefondervindelijk vaststellen (eerst bijvoorbeeld shim van 1 mm ertussen en dan meten).
Het kan best zijn dat er meerdere shims tussen moeten (bv. één van 1 mm en één van 0,2 mm)
Bij de onderste fuseepen zit een o-ring die moet zorgen voor de afdichting (dus geen vloeibare pakking, alhoewel dit vermoedelijk ook wel zorgt voor de afdichting).
Groet,
Erik.
P.s. Gegevens komen uit: Land-Rover 2-2A-3 The Green Bible (blz. 105, Railko bush type)
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: shim dikte
Top! Ga ik mij daar eens in verdiepen!
Dankjewel!
Dankjewel!
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969
Land Rover Series IIa 1969
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten