Weke motor is dit?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JorritV

Weke motor is dit?

Berichtdoor JorritV » 19 Feb 2022, 15:15

Hi allen,

Ter project(je) heb ik een 110 uit '83 gekocht met een V8.
Zit wat werk aan, onder andere fixen van de motor. Maar om m'n opties te verkennen probeer ik te achterhalen wat exact als motor/type/jaar in zit. Nog niet bekend of het origineel is, of ergens in het verleden vervangen.

Ik heb flink lopen boenen op de ruimte tussen cilinder 3 en 5, net naast de peilstok.
Maar daar is vrijwel niets zinnigs van te maken qua nummers. Het enige wat in de buurt komt van een 'echte' aanwijzing is ERC2159 op het inlaat-spruitstuk. En dat zou een spruitstuk voor een V8 3.5 zijn, maar lijkt voor al die motoren inzetbaar te zijn en is geen type duiding.

IMG_20220212_175526.jpg

Ter indruk: het is dit blok:
V8_2.jpg

V8_1.jpg

Ik las dat het ook af te lazen zou moeten zijn, als de kop er af is, maar daar waag ik mij niet aan :geek:
Iemand nog 'n hint wat dit is of hoe ik het ook zou kunnen achterhalen?
Vast bedankt.
SIII 109 6-cil. 1977

dyngo

Re: Weke motor is dit?

Berichtdoor dyngo » 19 Feb 2022, 21:02

Typisch een begin 80er 3,5 V8 qua opbouw met strohmberg, lange waterpomp en dynamo rechts.
Maar als het motornummer niet leesbaar is, weet je niet exact welk blok.
Zou ingeslagen moeten zijn op de alu nok stuurzijde (LHD) blok, meestal wel leesbaar.
Uiteindelijk lijken die allemaal op elkaar (behalve de hele vroege; andere kop met korte bougies)
Alles om het blok heen doet vermoeden dat het een 3,5 is, maar de verdichting weet je dan niet.
Overigens blijft het mogelijk een blok te wisselen voor iets anders (3,9 bijv) zonder dat je het ziet.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 20 Feb 2022, 10:56

en was het dan ook niet zo dat de series v8 minder pk had dan de defender 83-84, maar weer hetzelfde blok, 3,5, was.
ik denk zonder motor nr is het zeer moeilijk om iets te bepalen.
en dat er al eens een hardtransplantatie heeft plaats gevonden is gezien de leeftijd heel groot.

JorritV

Berichtdoor JorritV » 20 Feb 2022, 11:48

Oké, bedankt voor de reacties!
Ik ga eens kijken waar ze de motor nog tot leven kunnen brengen.

En anders een Tesla motor er in :lol:
SIII 109 6-cil. 1977

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 20 Feb 2022, 17:44

Afgaand op een parts manual: motornummer begint typisch met 14G, 15G, 20G, 21G of 24G. Kijkende naar de foto's verwacht ik 14G of 20G, omdat ik geen systeem om warme lucht van het rechterspruitstuk bij de inlaat te mengen zie, dus dit is een "non detoxed" motor. 14G heeft typisch geen stuurbekrachtiging en een vaste ventilator, de 20G een visco fan die ik hier denk te zien op de foto's.

Maar er is sowieso wat aan geknutseld. Zijn dat LPG verdampers die ertussen getaped zijn (met een stukje PVC schuifmof om de inlaatelleboogjes weer aan te laten sluiten)? En dan nog een paar meter buis om naar een snorkel te gaan. Die inlaatelleboogjes hebben wel de aansluitingen voor pulsair (inlaatlucht in de kop bij de uitlaatkleppen om onverbrande meuk in de uitlaten na te laten verbranden) en zie ik daar bij het uitlaatspruitstuk ook bouten in de kop gedraaid zitten waar ooit pulsair aangesloten hoort te zitten? Dan wordt het erg lastig om het te determineren, oudere spruitstukken en een non-detoxed inlaattraject passen ook op nieuwere blokken. En met al dat geknutsel kan er zomaar een v8 uit een range rover in liggen.

Misschien met een ets vloeistof of stift proberen het motornummer naar voren te halen?

pulsair.png

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Feb 2022, 19:22

Joep Weijers schreef:En met al dat geknutsel kan er zomaar een v8 uit een range rover in liggen.

En dan misschien een 17G.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”