Vervangen schokbrekerrubbers Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Vervangen schokbrekerrubbers Defender

Berichtdoor Gerard4t » 01 Feb 2022, 07:49

De schokbrekerrubbers moesten vervangen worden. Een simpel klusje als je sommige filmpjes op YouTube ziet. Het viel een beetje veel tegen.
Omdat ik het vervangen niet op een brug wilde doen en het ook niet zag zitten om met een flinke krik te werken, besloot ik de schokbrekers aan de voorkant via de doppen in de binnenspatborden te demonteren. Later bleek die keuze zo gek nog niet...
Rechts is het vrij simpel, er zit alleen de nood-stop van de brandstofpomp in de weg, die is er zo af en dan heb je nog een schroefje of 6 (8?) en de kunststof dop is er af. Links is het een ander verhaal, daar kan je pas bij de schroefjes van de dop als je eerst wat slangen van de luchtinlaat losmaakt en opzij legt. Dan kan je bij de meeste schroefjes, behalve de onderste, daar zit maar ongeveer twee centimeter. Facom maakt een erg mooi rateltje waar de 1/4" bitjes zo inpassen. Het is de R.180 J31. Die dop is er dan ook af.
De moeren aan de as-kant zijn met moeite los te krijgen, maar ze komen los, gelukkig. Dan de turrets, ik heb ze heksenmutsen genoemd, losgeschroefd en je tilt met die mutsen de schokbrekers er uit.
Dan moeten de moeren bovenop die mutsen los.... Zo, die zitten vast! Geroest dus. Freeze & Release gebruikt, Imal en WD40, niet allemaal tegelijk, maar als het echt vastgeroest zit... leuke spuitbussen, maar helaas. Toen maar de vlam er op en warempel, er kwam beweging in, Engelse sleutel (waarom heet dat ding zo, de echte werden toch in Zweden gemaakt?) op de vlakjes van het eind van de schokbreker dat door de moer steekt en krachtzetten maar. Tja, dan verdwijnen die vlakjes waar de Engelse sleutel houvast vindt in de moer en kom je niet verder. Toen maar de ijzerzaag gepakt en het eind en een beetje van de moer ingezaagd. Schroevendraaier in de bankschroef, eind er tegenaan en onder flink drukken tegen het ander eind van de schokbreker, de moer er verder afgedraaid.
Toen nog de andere. Ik had inmiddels een andere truc bedacht: de moer met een vlak op een aambeeld leggen en dan een flinke klap er op, in totaal drie vlakken bemeppen en je bent rond geweest. Dit werk minstens zo goed als verhitten.
Nummer twee dus ook los gekregen. De bovenkant van die heksenmutsen is zo gemaakt dat er gemakkelijk water in blijft staan en de boel zo goed aangespoord wordt om te gaan roesten. Van enig vet was geen spoor te vinden. De heksenmutsen waren ook flink geroest, dus ik heb alles ontroest en met roestwerende verf gespuitbusd. Bij montage flink kopervet gebruikt en achteraf nog een extra bescherming van mijn favoriete anti-roestmiddel er overheen. Ben benieuwd of het er weer 22 jaar tegen kan.
Laatst gewijzigd door Gerard4t op 01 Feb 2022, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Re: Vervangen schokbrekerrubbers Defender

Berichtdoor Erik Peters » 01 Feb 2022, 09:01

Ik neem aan dat je niet alleen de schokbrekerrubbers vervangen hebt, maar ook de schokbrekers (die hadden het ook al 22 jaar gedaan).

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 01 Feb 2022, 09:46

later deze keuze.
voor de roest, zou toch denk ik gewoon op de brug, schokbr los. as zakken, veer weg pakken.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 01 Feb 2022, 09:51

Erik:
Schokbrekers braken nog prima schok, dus die mogen nog even. Voordeel is dat ze misschien over en paar jaar mee ophouden, het moet dan weer los en zo krijgt het weinig kans op vastroesten.

Pascal:
Veer wegpakken geeft de schokbreker nog niet vrij, die goed vastgeroeste moer moet los, dus alsnog de heksenmutsen er af.

Terug naar “Techniek”