Hallo,
Mijn zoon en ik zijn bezig een Land Rover Santana Series 3 Diesel weer operationeel te maken. We schieten heel op. De motor is gereviseerd, met nieuwe zuigers, oliepomp, drijfstanglagers en hoofdlager. Ook hebben we alle keerringen vervangen en het blok een nieuw laagje verf gegeven. De injectoren zijn gereviseerd en afgesteld. Ook de injectiepomp is gereviseerd. De pomp hebben we weer in dezelfde stand gezet als toen hij eruit kwam. Toch weten we niet zeker of de timing vóór het demonteren goed stond. De motor start goed, heeft goede oliedruk, maar toch loopt hij niet helemaal mooi. Het probleem is dat hij nogal rookt. Echt zo'n stinkende diesel lucht. Beetje blauw grijs. Het is naar mijn mening geen olie lucht. Kan ook bijna niet: Alles is nieuw en ook de klepsteel seals zijn nieuw. We hebben de motor nog niet echt warm kunnen laten draaien, omdat de radiator lekt en eerst moet worden vervangen. Toch heb ik het idee dat het roken te erg is.
Ik heb eigenlijk niet zo veel ervaring met diesel. Ik heb 2 vragen:
Kan dit te maken hebben met timing. Ik las ergens dat te vroege inspuiting eerder een grijze rook levert.
Ten aanzien van timing. Hoe kan ik de timing goed zetten. Ik zie in het boek dat daar een tooltje voor is, maar die is nergens te krijgen. Hoe doen jullie dat?
-- Paul
Roken van een Series III diesel
-
PaulUitWijchen
- Erik Peters
Re: Roken van een Series III diesel
Dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met de timing en mogelijk met de gasklep in de inlaat die moet zorgdragen voor vacuüm nodig voor de rembekrachtiger.
De 109 series III die ik vroeger had rookte (zelfs na revisie) ook iets. En mijn inspuitpomp had ik op tijd gezet op aanwijzingen van de reviseur van de inspuitpomp (bij mij miste het merkteken op het pomphuis; oogje afgebroken).
Je zou kunnen proberen om de inspuiting iets vroeger te zetten (3 moertjes los, mm verdraaien, vastzetten en proberen). Te vroeg geeft zwarte rook, te laat grijze rook. Maar de uitlaatgassen van zo'n indirect ingespoten diesel hebben, zeker koud, een penetrante geur.
Groet,
Erik
p.s. Je zou misschien een vacuumpompje kunnen monteren van een hele vroege 110 (en dan de hele gasklep weglaten of open zetten), maar dan moet er wel een excenter op de nokkenas zitten achter het achterste dekseltje rechts van de motor.
De 109 series III die ik vroeger had rookte (zelfs na revisie) ook iets. En mijn inspuitpomp had ik op tijd gezet op aanwijzingen van de reviseur van de inspuitpomp (bij mij miste het merkteken op het pomphuis; oogje afgebroken).
Je zou kunnen proberen om de inspuiting iets vroeger te zetten (3 moertjes los, mm verdraaien, vastzetten en proberen). Te vroeg geeft zwarte rook, te laat grijze rook. Maar de uitlaatgassen van zo'n indirect ingespoten diesel hebben, zeker koud, een penetrante geur.
Groet,
Erik
p.s. Je zou misschien een vacuumpompje kunnen monteren van een hele vroege 110 (en dan de hele gasklep weglaten of open zetten), maar dan moet er wel een excenter op de nokkenas zitten achter het achterste dekseltje rechts van de motor.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:p.s. Je zou misschien een vacuumpompje kunnen monteren van een hele vroege 110 (en dan de hele gasklep weglaten of open zetten), maar dan moet er wel een excenter op de nokkenas zitten achter het achterste dekseltje rechts van de motor.
Als het niet gaat met het voege 110 vacuumpompje dan kan je ook naar een elektrisch vcuumpompje zoeken. Kennelijk werkt dat zelfs al als het pompje draait op alleen de remlicht 12V.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Te vroeg geeft zwarte rook, te laat grijze rook. Maar de uitlaatgassen van zo'n indirect ingespoten diesel hebben, zeker koud, een penetrante geur.
Wat waren die oudjes al geavanceerd dat ze meet een kleurtje aangaven dat de timing niet goed stond, iets uitlezen niet eens nodig.
-
PaulUitWijchen
Erik Peters schreef:Dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met de timing en mogelijk met de gasklep in de inlaat die moet zorgdragen voor vacuüm nodig voor de rembekrachtiger.
Groet,
Erik
Hallo Erik,
Bedankt voor de tip. Ik ga er mee aan de slag en kom hierop terug. Ik zal eerst de radiator weer plaatsen en (met koelvloeistof de auto eens warm rijden. Kijken of dat het probleem oplost/vermindert. Dan zal ik ook eens de pomp verdraaien in stapjes van 1mm. Ik merk wel dat ik daartoe de leidingen naar de verstuivers een slag moet los draaien en nadien weer vast zetten.
-- Paul
Ik ken verschillende mensen met een 2.25 diesel in hun Land Rover en die roken, zeker als ze koud zijn, allemaal. De 1 wat meer dan de ander.
Ook mijn 2.25 rookt, maar alleen als ie koud is of wat langer stilstaat met een stationair lopende motor.
Als je koelsysteem op orde is ben ik benieuwd of je bij een warme motor nog steeds een "rookgordijn "legt..
Ook mijn 2.25 rookt, maar alleen als ie koud is of wat langer stilstaat met een stationair lopende motor.
Als je koelsysteem op orde is ben ik benieuwd of je bij een warme motor nog steeds een "rookgordijn "legt..
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
PaulUitWijchen
Even terug melden. Ik heb het eindelijk voor elkaar.
In eerste instantie had ik het inspectie luikje van de pomp open gemaakt. Daar bleek inderdaad een merk teken te staan, precies zoals in het boek. Maar daarmee liep de motor nog steeds niet mooi en nog steeds rookgordijnen.
Ik heb een doel injector puls pickup gekocht (Gunson 77089). Eerst de merktekens op het vliegwiel wat duidelijker gemaakt: 2 rode stippen op 10 graden na BDP; op het BDP met 1 rode stip, en een witte op 13 vooronteking (waar ie op hoort te staan).
Ik moest de pomp echt flink verdraaien. Steeds in stapjes: Steeds de injector leidingen los schroeven, pomp verdraaien en leidingen weer vast zetten.
Met een stroboscoop lamp in combinatie met de injector pick-up is het perfect te zien. Precies zoals bij een benzine motor. Op zeker moment zat ik tegen de maximale verstelling aan, en nog steeds wat roken en nog steeds iets te laat, het was wel veel beter dan het was. Dus ik ging in de juiste richting.
Ik heb de sleuven van de pomp iets verder uitgevijld, om de pomp nog iets vroeger te kunnen zetten. Dat lukte. Nu staat hij precies op het 13 graden merkteken, loopt als een naaimachinientje en rookt en stinkt niet meer. Hij loopt heel mooi constant.
Eerst dacht ik dat het tandwieltje onder de pomp misschien verkeerd stond, waardoor ik tegen het einde van het regel bereik loop. Maar dat wat niet het geval. Het nokje wijst keurig naar 20 graden t.o.v. de horizontaal, zoals het boek vermeldt. En als ik hem een tandje op zou schuiven, komt er gelijk een graad of 25 bij. Dus dat gaat 'em niet worden.
De enige verklaring is dat bij de pomp revisie iets is verzet. Maar hoe dan ook: Hij loopt als een tierelier. Nu eerst APK en de lekke kachel radiator fixen. (Als iemand er nog een heeft liggen, graag.... )
-- Paul
In eerste instantie had ik het inspectie luikje van de pomp open gemaakt. Daar bleek inderdaad een merk teken te staan, precies zoals in het boek. Maar daarmee liep de motor nog steeds niet mooi en nog steeds rookgordijnen.
Ik heb een doel injector puls pickup gekocht (Gunson 77089). Eerst de merktekens op het vliegwiel wat duidelijker gemaakt: 2 rode stippen op 10 graden na BDP; op het BDP met 1 rode stip, en een witte op 13 vooronteking (waar ie op hoort te staan).
Ik moest de pomp echt flink verdraaien. Steeds in stapjes: Steeds de injector leidingen los schroeven, pomp verdraaien en leidingen weer vast zetten.
Met een stroboscoop lamp in combinatie met de injector pick-up is het perfect te zien. Precies zoals bij een benzine motor. Op zeker moment zat ik tegen de maximale verstelling aan, en nog steeds wat roken en nog steeds iets te laat, het was wel veel beter dan het was. Dus ik ging in de juiste richting.
Ik heb de sleuven van de pomp iets verder uitgevijld, om de pomp nog iets vroeger te kunnen zetten. Dat lukte. Nu staat hij precies op het 13 graden merkteken, loopt als een naaimachinientje en rookt en stinkt niet meer. Hij loopt heel mooi constant.
Eerst dacht ik dat het tandwieltje onder de pomp misschien verkeerd stond, waardoor ik tegen het einde van het regel bereik loop. Maar dat wat niet het geval. Het nokje wijst keurig naar 20 graden t.o.v. de horizontaal, zoals het boek vermeldt. En als ik hem een tandje op zou schuiven, komt er gelijk een graad of 25 bij. Dus dat gaat 'em niet worden.
De enige verklaring is dat bij de pomp revisie iets is verzet. Maar hoe dan ook: Hij loopt als een tierelier. Nu eerst APK en de lekke kachel radiator fixen. (Als iemand er nog een heeft liggen, graag.... )
-- Paul
Laatst gewijzigd door PaulUitWijchen op 20 Feb 2022, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik Peters
PaulUitWijchen schreef:In eerste instantie had het inspectie luikje van de pomp open gemaakt. Daar bleek inderdaad een merk teken te staan, precies zoals in het boek. Maar daarmee liep de motor nog steeds niet mooi en nog steeds rookgordijnen.
Achter dat dekseltje (2 boutjes) dat normaal gesproken verzegeld hoort te zijn (aldus de revisiemonteur) met een draadje door de boutjes en een loodje, zit een grote borgveerring en op het ronddraaiende onderdeel daarachter staat een merkteken. Hij vertelde mij dat hij de vlakke kant van de grote borgveerring gelijk moest zetten met dat merkteken (en het tandwieltje op 20° = gelijk met het merkteken op het pomphuis, dat bij mij ontbrak). Als ik thuis de pomp monteerde dan diende ik het huis zo ver te draaien dat het merkteken gelijk stond met de vlakke kant van de borgveerring. Dan stond de timing goed. Ik weet nog wel dat ik het pomphuis niet veel verder kon verdraaien (einde van de sleufgaten). Dekseltje met kurkpakking er weer op en klaar.
Maar mooi dat je de inspuitpomp op tijd hebt gekregen!
Groet,
Erik.
goed dat je nog even hebt laten weten hoe het afgelopen is.
maar ipv dat Gunson 77089, deden ze dat vroeger met zo n soort zwanenhals stukje leiding.
en als dat druppelde was dat het moment van inspuiting.
maar ipv dat Gunson 77089, deden ze dat vroeger met zo n soort zwanenhals stukje leiding.
en als dat druppelde was dat het moment van inspuiting.