Dak / carrosserie voor behandelen voor (zelf)spuiten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Flipbosch

Dak / carrosserie voor behandelen voor (zelf)spuiten

Berichtdoor Flipbosch » 20 Jan 2022, 23:05

Goededag,

Ik heb wat plekken op mijn Series 3 en wil hem dus graag op die plekken kaal maken, dan geheel goed schuren, de kale plekken bewerken met etsprimer en zelf spuiten. Ik wil hem niet te strak hebben (dat kan ik niet en past toch meer bij een Porsche ;) ), maar het moet natuurlijk wel blijven zitten.

Nu had ik hier een paar vragen over:

- Helemaal zandstralen is een overkill, hoe kan ik alleen de slechte plekken goed bewerken. Gewoon actief schuren en een beetje uitdeuken? (Zie foto’s)
- Is het behandelen van de kale plekken met Etsprimer voldoende om hem daarna te spuiten, of wordt het wel geadviseerd om eerst nog te plamuren en bewerken met een primer (en welke)?
- Kan je (wanneer je dezelfde kleur gebruikt) de auto in delen spuiten. Eerst een deur, dan een bumper etc. Dit zal ruimte technisch wel ideaal zijn. En de auto is volgens mij prima te demonteren. Of krijg je dan gegarandeerd een lappendeken wanneer hij weer in elkaar zit.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips (of waarschuwingen :shock: ).

Een paar foto’s van mijn schoonheid:

F36D5C80-9F5D-4F06-B820-605D5E9C4F30.jpeg

95379B83-D990-48A7-BE36-CEA07877D161.jpeg

En nog een om te laten zien dat hij er van een afstandje wel iets beter uitziet:
59DADC2D-6B08-4FC7-BC83-A521A6020DE6.jpeg

Alvast dank voor het lezen!
Land Rover Series III - 1974

Erik Peters

Re: Dak / carrosserie voor behandelen voor (zelf)spuiten

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jan 2022, 00:01

Losse verf en plamuur verwijderen (eventueel uitdeuken), schuren en dan een (ets)primer erop. Sudwest Allgrund doet het ook uitstekend op aluminium. Niet iedere etsprimer is geschikt voor aluminium.

Kleurverschil kun je krijgen als je meerdere busjes verf met hetzelfde kleurnummer laat maken. Beter is om in één keer genoeg verf te laten mengen, zodat je genoeg hebt voor alle te spuiten delen (en voor gebruik uiteraard steeds goed omroeren/mengen).
Mijn Series 3 is destijds ook in onderdelen gespoten gedurende restauratie (en ook niet allemaal tegelijk), maar kleurverschil was er niet.

Je zou ook nog even hier kunnen kijken, mocht je 'gewoon' willen schilderen (of rollen). Nadeel van 'gewone' verf is de langere droogtijd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Flipbosch

Berichtdoor Flipbosch » 21 Jan 2022, 08:27

Dank Erik.

Dit is precies het antwoord op mijn vraag. Had idd al enkele draadjes gelezen over rollen. Ook filmpjes met resultaat bekeken.
Maar het spuiten lijkt me eigenlijk wel leuk om te doen.

Goede tip ook om wel alle verf tegelijk te mengen. Logisch maar had ik zelf niet aan gedacht!!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jan 2022, 13:42

Flipbosch schreef:Maar het spuiten lijkt me eigenlijk wel leuk om te doen.

Is ook wel leuk werk als het eindresultaat mooi strak (en hoogglans) is.
Maar pas op voor zakkers, dan is de aardigheid er zo af.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jan 2022, 15:49

Erik Peters schreef:[
Maar pas op voor zakkers, dan is de aardigheid er zo af.

Groet,

Erik.

Daar ben je zelf bij. Voor een Serie gebruik je gewoon een solid lak. Die kun je in zo veel dunne lagen aanbrengen als je zelf wilt. Dat kan gewoon nat in nat. Bij metallic of mica moet je soms voldoende laagdikte ineens spuiten waarbij je op de grens van zakken komt. Maar bij een solid kun je lekker veel dunne lagen neerleggen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Flipbosch

Berichtdoor Flipbosch » 21 Jan 2022, 20:34

Dank voor de tips. Klinkt goed. Druipers altijd irritant. Idd niet laten verleiden om het te dik te doen.

Het liefst zal ik het dak eraf halen (wordt ook een andere kleur) en dan los spuiten.
Is het alleen mogelijk om met je Series 3 - 109 zonder dak te rijden, of valt het dan echt aan alle kanten uit elkaar.
Natuurlijk zijn zo ook als cabrio / pickup / softcap gemaakt, maar kan me voorstellen dat er dan wel wat meer verstevigingen op zitten.
Of is dat prima te doen als je een paar keer 30km ermee moet rijden?

5A07D343-8E02-42D3-8579-5029A469E57A.jpeg

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 22 Jan 2022, 19:10

Kan prima....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Jan 2022, 19:54

Flipbosch schreef:Natuurlijk zijn ze ook als cabrio / pickup / softcap gemaakt, maar kan me voorstellen dat er dan wel wat meer verstevigingen op zitten.

Bij Land Rover hebben ze niet zo moeilijk gedaan. Er zit een (degelijk) chassis onder de auto, waar alles aan vast zit geschroefd. Het dak voegt niet zo veel extra stevigheid toe. Zonder deuren en dak gaat ook uitstekend (vroeger eens gedaan, zittend op een kistje, maar dit geen 30 km......).

Groet,

Erik.

Flipbosch

Berichtdoor Flipbosch » 23 Jan 2022, 18:14

Haha. Wat mooi!

Echt een auto voor mij....

Terug naar “Techniek”