paul k schreef:Eigenlijk heb ik in m'n Defender nooit fatsoenlijk ontvangst gehad,
Landmarcs schreef:Vreemd.
Ja, ik heb qua radio ontvangst eigenlijk nooit problemen gehad, niet in mijn 1984-er 110, noch in mijn 300Tdi en ook niet in de Td5.
Gewoon met de standaard antenne, alleen als die afgebroken is, is de ontvangst klote, maar een stukje koperdraad erin en de ontvangst is weer goed.
Dit met radio's van Pioneer, maar ook een Phillips speelde prima. En alles gewoon via de FM-band.
Maar tegenwoordig wordt de FM-band steeds minder gebruikt en gaat men over op 'internet' radio op basis van DAB+. In Zwitserland wordt alleen nog DAB+ gebruikt voor radio uitzendingen.
In mijn VW bus heb ik een gecombineerde radio gemonteerd eentje die FM en MW kan ontvangen als ook DAB+. Die bus gebruik ik wel eens op vakantie (van daar).
Voor de DAB+ ontvangst zou je een speciale (raam)antenne nodig hebben voor goede ontvangst. Nu zit er een originele (uitschuif) antenne op de VW bus en dat wil ik zo laten. Een extra raam antenne, daar had ik geen zin aan en blijkbaar is daar ook verschil in kwaliteit (m.b.t. ontvangst).
Uiteindelijk heb ik een splitter gemonteerd tussen standaard antenne en radio. Die splitter/versterker netjes weggewerkt onder het dashboard. Prima ontvangst (met DAB+ als ook FM/MW), goedkoop is het ding (Calearo 7562030) niet.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht