radio in de defender (TD5)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

radio in de defender (TD5)

Berichtdoor paul k » 19 Jan 2022, 08:12

Eigenlijk heb ik in m'n Defender nooit fatsoenlijk ontvangst gehad,
2x de antenne vervangen en ook de radio een keer een ander exemplaar er in gefreubelt. Vaak luister in dan maar een cd of mbv m'n mobiel en Spotify,

Misschien wordt het tijd voor iets anders.
Raamantenne? Ander type autoradio?
( mocht de moderator dit meer een "kroeg" onderwerp vinden.... ;) )
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Re: radio in de defender (TD5)

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2022, 10:46

paul k schreef:Eigenlijk heb ik in m'n Defender nooit fatsoenlijk ontvangst gehad,
2x de antenne vervangen en ook de radio een keer een ander exemplaar er in gefreubelt. Vaak luister in dan maar een cd of mbv m'n mobiel en Spotify,

Misschien wordt het tijd voor iets anders.
Raamantenne? Ander type autoradio?
( mocht de moderator dit meer een "kroeg" onderwerp vinden.... ;) )

Vreemd.   Ik had indertijd in de Td5 een goede ontvangst (totdat de radio zelf de geest gaf). Ook in de huidige "Puma" heb ik een goede ontvangst - het enige verschil tov de Td5 is dat er bij de "Puma" een betere 12V achter het dashboard zit. Ik gebruik(te) de originele antenne (bij de "Puma" nu een gelijkaardige vervanger van de oude omdat de oude moe was geworden, die kreeg je niet meer ingeschoven, of misschien alleen nog een laatste keer).
Er zijn wel plekken op aarde waar de ontvangst wat minder is (zoals bijv juist hier thuis waar Radio 4 erg zwak is -- en dan doel in niet op de programma's die overigens vaak ook te wensen over laten).

Misschien kan Erik P. hier nog iets toevoegen: hij heeft een DAB+ radio + een bescheiden antenne-aanpassing voor die DAB+.

Groeten MarcS

PS   Ik heb altijd een min of meer eenvoudige radio (maar niet eentje van een ali-B-merk).
       In een auto - en zeker in een Defender - is een topkwaliteit radio een investering met een laag rendement.
PS2 Voor mij hoeven 100.000 zenders niet - als ik in Frankrijk ben dan ben ik blij de de beperkte keuze.
       France Musique en France Culture kunnen ruimschoots concurreren met de beste programma's in Nederland.
       Geen normale FM in Zwitserland is een "goede" reden om op een zuinige afstand van de grens te blijven.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Jan 2022, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jan 2022, 12:16

paul k schreef:Eigenlijk heb ik in m'n Defender nooit fatsoenlijk ontvangst gehad,
Landmarcs schreef:Vreemd.

Ja, ik heb qua radio ontvangst eigenlijk nooit problemen gehad, niet in mijn 1984-er 110, noch in mijn 300Tdi en ook niet in de Td5.
Gewoon met de standaard antenne, alleen als die afgebroken is, is de ontvangst klote, maar een stukje koperdraad erin en de ontvangst is weer goed.
Dit met radio's van Pioneer, maar ook een Phillips speelde prima. En alles gewoon via de FM-band.
Maar tegenwoordig wordt de FM-band steeds minder gebruikt en gaat men over op 'internet' radio op basis van DAB+. In Zwitserland wordt alleen nog DAB+ gebruikt voor radio uitzendingen.

In mijn VW bus heb ik een gecombineerde radio gemonteerd eentje die FM en MW kan ontvangen als ook DAB+. Die bus gebruik ik wel eens op vakantie (van daar).
Voor de DAB+ ontvangst zou je een speciale (raam)antenne nodig hebben voor goede ontvangst. Nu zit er een originele (uitschuif) antenne op de VW bus en dat wil ik zo laten. Een extra raam antenne, daar had ik geen zin aan en blijkbaar is daar ook verschil in kwaliteit (m.b.t. ontvangst).
Uiteindelijk heb ik een splitter gemonteerd tussen standaard antenne en radio. Die splitter/versterker netjes weggewerkt onder het dashboard. Prima ontvangst (met DAB+ als ook FM/MW), goedkoop is het ding (Calearo 7562030) niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jan 2022, 12:33

Gewoon op de plek van de originele antenne een vervanging zetten. Of dat nou een DAB is of een gewone maakt niet uit. Wel zorgen voor goede massa.

Radio deed het ook bij mij prima, zowel de originele als een heule dure Alpine als een goedkope Chinees met klapscherm.

DAB antennes kosten ook niet veel meer en die ontvangen ook gewoon FM. Maar ik gebruik het allemaal niet meer. In m'n bus zit de antenne in de buitenspiegel op de deur. Dat is leuk maar gaan Dab en kost een bult werk en geld om dat wel te plaatsen. Extra antenne vind ik ook niks en dus gebruik alleen nog de telefoon met internetradio of Spotify. Dataverbruik is klein.

Altijd perfecte ontvangst, 100.000 zenders, geen werk van en geen antenne of andere zooi die stuk kan. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 20 Jan 2022, 11:24

Misschien de coax kabel van de radio naar de antenne vervangen? Mijn radio in mijn 130 Td5 deed het ook altijd uitstekend.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2022, 12:03

Coen83 schreef:Misschien de coax kabel van de radio naar de antenne vervangen?

Aangezien "paul k" tot tweemaal toe een nieuwe antenne monteerde zou je eerder denken aan een slechte massa van de antenne.
Die slechte massa kan natuurlijk al direct onderaan de antenne zitten, maar na tweemaal een nieuwe zou je toch verwachten dat er wel iets van een massa-contact (ontstaan) is.   De "wing" zelf evenwel kan ook een beroerde massa hebben.   Er kwamen hier ook al wel eens verlichtingsproblemen langs waar de wisselvallige massa van de carrosserie de oorzaak was. (Ikzelf heb bij twee Defenders meegemaakt dat de koplampen vreemd deden, tweemaal een massa-probleem -- ook tweemaal een Zweedse Lichtversterker waarbij je een massa-punt nabij de koplampen nodig hebt.)

Zoeken naar de precieze plek van het massa-probleem kan lastig zijn: het is vaak niet duidelijk, vaak ook soms wel soms niet optredend probleem (en dus bij mijn koplampen ook een probleem dat pas na langere tijd zich ineens voordeed.
Bij mijn koplampproblemen was het eenmaal de overgang van de wing op het radiator-raamwerk (het betrof toen ook slechts één lamp), bij de tweede auto bleek de massa van het radiator-raamwerk zelf nogal wisselvallig (het betrof toen de twee koplampen samen) -- hierbij kwam ik toevallig en gelukkig redelijk vlot achter de oorzaak omdat het motorkap-slot invloed had op het soms-wel soms-niet.
Voor de antenne is het allemaal lastiger zoeken omdat er geen sprake is van een vonkentrekkende stroom.
Wellicht is een aparte aarddraad van de antenne-voet naar een goed massa-punt de slimste aanpak - het is ook de kortste slag en de makkelijkste test.

Groeten MarcS

Hans2.4

Berichtdoor Hans2.4 » 20 Jan 2022, 13:54

Ik denk net als Coen83 dat het in de coaxkabel zit:

Paul heeft de antenne 2 maal vervangen en ook twee verschillende radio's geprobeerd. De coax is waarschijnlijk nooit vervangen/gecontroleerd. Waarschijnlijk een sluiting tussen mantel en binnenkern, kan in de aansluitplug bij de radio zitten. De ingang is dan kortgesloten en als resultaat een zeer slechte ontvangst. Succes!

Hans

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2022, 15:41

Hans2.4 schreef:Ik denk net als Coen83 dat het in de coaxkabel zit:

Paul heeft de antenne 2 maal vervangen en ook twee verschillende radio's geprobeerd. De coax is waarschijnlijk nooit vervangen/gecontroleerd. Waarschijnlijk een sluiting tussen mantel en binnenkern, kan in de aansluitplug bij de radio zitten. De ingang is dan kortgesloten en als resultaat een zeer slechte ontvangst. Succes!

Ik ben misschien wat eigenwijs volhardend, maar als je de antenne in de Defender vervangt op de manier die LandRover hiervoor bedacht heeft dan vervang je direct de hele kabel, dwz je bindt een min of meer buigzaam ijzerdraad aan de antenneplug en één man duwt het zaakje door het main-bulkhead en de ander trekt buiten met gepast geweld, bij het weer monteren van de nieuwe antenne gaat het dan omgekeerd: de man binnen trekt met gepast geweld en de man buiten duwt de antennedraad naar binnen. Been there done that ... samen met iemand die het vaker (en alleen) gedaan had.

Je kan natuurlijk ook een female antenne-plug aan de bestaande coax-kabel zetten, dat scheelt een boel geklus (het wordt dan een eenvoudige eenmansklus), maar dan weet je niet of het aan de kabel ligt als de antennewerking zwak blijft.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 20 Jan 2022, 16:24

Doe het alleen met K7 en CD (FM) radio's die ik over heb uit gesloopte auto's.
Zo'n elektronische antenne achter de spiegel op het voorraam gaat prima.
Evengoed is een oude (schuif)antenne die met een paar straps aan de zonnekleppen tegen het raam hangt.
Lange antenne buiten heb ik alleen op mijn spitfire, doet het niet beter.
Het grootste probleem zijn hier de heuvels, alleen Studio Brussel gaat van NL tot mijn schuur bij Luik.
Werd vannacht wakker van een SMS 'welkom in Belgie', zo goed zijn de nederlandse GSM netwerken aan de grens ..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2022, 20:41

dyngo schreef:Het grootste probleem zijn hier de heuvels, alleen Studio Brussel gaat van NL tot mijn schuur bij Luik.
Werd vannacht wakker van een SMS 'welkom in Belgie', zo goed zijn de nederlandse GSM netwerken aan de grens ..

Het grootste probleem zijn vlgs mij gewoon de zenders ... daar bij jou in de buurt heb je een zwakke dekking (overigens net als hier bij mij thuis Radio4 een dip kent -- en er een eind verderop bij Luxembourg ook weer een zwakke dekking is).

Qua GSM: Ik heb meegemaakt dat in de Spaanse Pyreneeën ineens iemand het bericht kreeg "Welkom in Andorra" ... Andorra konden we wel zien liggen (althans de bergtoppen op de grens van Andorra)*.

* Voor de liefhebbers van details: het was ± hier 42°32'14.1"N 1°03'52.3"E, hemelsbreed ± 30 km en over de weg ± het dubbele van de grens met Andorra

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”