R380 bak zelf reviseren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
taropieterson
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 Jan 2022, 12:00

R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor taropieterson » 18 Jan 2022, 12:45

Hallo, ik ben helemaal nieuw op dit forum. Taro uit Amsterdam, aangenaam.

Ik heb een aantal vragen bij een project dat ik probeer af te ronden.

Ik heb een R380 bak van onze Defender110 uit elkaar gehaald omdat hij nog wel eens uit een versnelling schoot.
Nu blijkt dat er best wat nog wat andere dingen slecht zijn in de bak.

Wat ik bij inspectie heb kunnen vast stellen:
-kapotte/versleten sychroringen
-versleten lagers
-tand van de constant pinion gear gechip-ed, beschadigde tand bedoel ik
-speling tussen sychrohub (van 5de en achteruit versn.) en de hoofdas op de splines, dus een nieuwe as en een nieuwe synchrohub nodig
-5de versnelling (beide tandwielen) zien er niet goed uit, dus waarschijnlijk nieuwe nodig

Ik doe het werk zelf om kosten te besparen en omdat ik het leuk vind om te leren. Ik wil dus graag de bak zelf reviseren en uiteraard goedkoper uitvallen dan een gereviseerde bak te kopen.

Kan iemand mij advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik wil de ervaring opdoen, maar heb geloof ik hulp nodig.

Het liefst heb ik een adresje waar ik kan langsrijden om alle onderdelen te laten zien en eventueel tweedehands spullen kan kopen, of advies waar ik spullen het beste kan bestellen. Op dit moment zit ik een beetje vast.

Hartelijk bedankt voor eventuele reacties!
Groet Taro

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jan 2022, 14:26

Reviseren kun je het beste doen met behulp van het Overhaul Manual voor de R380 gearbox: LRL 0003.
Daar staat alles precies in beschreven.
De benodigde onderdelen/onderdeelnummers kun je vinden in de Parts Catalogue Land Rover Defender (1987-2006): STC9021CC.
En zoeken op onderdeelnummers 'op internet' dan kun je de benodigde onderdelen wel vinden.

Groet,

Erik.

p.s. 2e hands onderdelen zou ik er niet in stoppen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor JoostKenya » 18 Jan 2022, 15:10

Voor een revisie kit en onderdelen zie:
https://www.onlinegearboxparts.com/prod ... over-r380/

Maar als je en lagers en synchromeshringen en tandwielen en een as nodig hebt dan kom je waarschijnlijk bijna net zo duur uit als een revisie bak.

Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor Coen83 » 18 Jan 2022, 15:42

ik zou er ook geen namaak (of zo min mogelijk) onderdelen in stoppen.

Britanica restorations heeft er een aantal video's over gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=tb_4xzwHDpw
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor Edward » 18 Jan 2022, 17:32

JoostKenya schreef:
Maar als je en lagers en synchromeshringen en tandwielen en een as nodig hebt dan kom je waarschijnlijk bijna net zo duur uit als een revisie bak.


Ken de 380 niet maar meestal heb je ook nog wel wat speciaal gereedschap nodig. Als je dat moet kopen of maken is het vaak zelfs duurder dan een revisiebak. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jan 2022, 18:00

Edward schreef:
JoostKenya schreef:
Maar als je en lagers en synchromeshringen en tandwielen en een as nodig hebt dan kom je waarschijnlijk bijna net zo duur uit als een revisie bak.


Ken de 380 niet maar meestal heb je ook nog wel wat speciaal gereedschap nodig. Als je dat moet kopen of maken is het vaak zelfs duurder dan een revisiebak. :roll:

Daar komt nog bij dat je op een gereviseerde versnellingsbak garantie hebt, mocht er toch iets niet goed zijn.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor pascal110 » 19 Jan 2022, 09:47

zou zelf voor die 1000 euro een revisie bestellen. mits het je hobby is maar denk dat je duurder uitkomt.
maar heb hier nog een disc0 380 , 300tdi voor je liggen dacht ingaande as is anders.
moet je pb sturen.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jan 2022, 12:23

pascal110 schreef: dacht ingaande as is anders.

De prise as is te lang voor montage in een Defender.
Ook dit staat in het Transmission Overhaul Manual voor de R380.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor pascal110 » 19 Jan 2022, 12:37

zal je deze uit de oude moeten overzetten, toch, van twee een maken, goedkoopste manier, denk ik,
dat geld ook voor een td5, zelfde probleem, ingaande as anders.
maar dan nog, als je iets meer uitgeeft, ben je klaar geen risico en garantie.
als die van mij stuk zou lopen , zou ik dan dit omzetten, denk het niet. ondanks dat ik er een heb en het kan.
gr pascal

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: R380 bak zelf reviseren

Berichtdoor pascal110 » 19 Jan 2022, 12:48

heb eens even in het overhaul manual gebladerd, er zijn meer verschillen.
4 types
nl
Type A gearbox prefixes: - 50A; 51A; 56A; 58A;
60A; 61A;
Type B gearbox prefixes: - 53A; 55A; 63A
Type C gearbox prefix: - 18A
Type D gearbox prefixes: - 64A; 65A


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten