Hallo, ik ben helemaal nieuw op dit forum. Taro uit Amsterdam, aangenaam.
Ik heb een aantal vragen bij een project dat ik probeer af te ronden.
Ik heb een R380 bak van onze Defender110 uit elkaar gehaald omdat hij nog wel eens uit een versnelling schoot.
Nu blijkt dat er best wat nog wat andere dingen slecht zijn in de bak.
Wat ik bij inspectie heb kunnen vast stellen:
-kapotte/versleten sychroringen
-versleten lagers
-tand van de constant pinion gear gechip-ed, beschadigde tand bedoel ik
-speling tussen sychrohub (van 5de en achteruit versn.) en de hoofdas op de splines, dus een nieuwe as en een nieuwe synchrohub nodig
-5de versnelling (beide tandwielen) zien er niet goed uit, dus waarschijnlijk nieuwe nodig
Ik doe het werk zelf om kosten te besparen en omdat ik het leuk vind om te leren. Ik wil dus graag de bak zelf reviseren en uiteraard goedkoper uitvallen dan een gereviseerde bak te kopen.
Kan iemand mij advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik wil de ervaring opdoen, maar heb geloof ik hulp nodig.
Het liefst heb ik een adresje waar ik kan langsrijden om alle onderdelen te laten zien en eventueel tweedehands spullen kan kopen, of advies waar ik spullen het beste kan bestellen. Op dit moment zit ik een beetje vast.
Hartelijk bedankt voor eventuele reacties!
Groet Taro
R380 bak zelf reviseren
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: R380 bak zelf reviseren
Reviseren kun je het beste doen met behulp van het Overhaul Manual voor de R380 gearbox: LRL 0003.
Daar staat alles precies in beschreven.
De benodigde onderdelen/onderdeelnummers kun je vinden in de Parts Catalogue Land Rover Defender (1987-2006): STC9021CC.
En zoeken op onderdeelnummers 'op internet' dan kun je de benodigde onderdelen wel vinden.
Groet,
Erik.
p.s. 2e hands onderdelen zou ik er niet in stoppen.
Daar staat alles precies in beschreven.
De benodigde onderdelen/onderdeelnummers kun je vinden in de Parts Catalogue Land Rover Defender (1987-2006): STC9021CC.
En zoeken op onderdeelnummers 'op internet' dan kun je de benodigde onderdelen wel vinden.
Groet,
Erik.
p.s. 2e hands onderdelen zou ik er niet in stoppen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: R380 bak zelf reviseren
Voor een revisie kit en onderdelen zie:
https://www.onlinegearboxparts.com/prod ... over-r380/
Maar als je en lagers en synchromeshringen en tandwielen en een as nodig hebt dan kom je waarschijnlijk bijna net zo duur uit als een revisie bak.
https://www.onlinegearboxparts.com/prod ... over-r380/
Maar als je en lagers en synchromeshringen en tandwielen en een as nodig hebt dan kom je waarschijnlijk bijna net zo duur uit als een revisie bak.
Re: R380 bak zelf reviseren
ik zou er ook geen namaak (of zo min mogelijk) onderdelen in stoppen.
Britanica restorations heeft er een aantal video's over gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=tb_4xzwHDpw
Britanica restorations heeft er een aantal video's over gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=tb_4xzwHDpw
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Re: R380 bak zelf reviseren
JoostKenya schreef:
Maar als je en lagers en synchromeshringen en tandwielen en een as nodig hebt dan kom je waarschijnlijk bijna net zo duur uit als een revisie bak.
Ken de 380 niet maar meestal heb je ook nog wel wat speciaal gereedschap nodig. Als je dat moet kopen of maken is het vaak zelfs duurder dan een revisiebak.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: R380 bak zelf reviseren
Edward schreef:JoostKenya schreef:
Maar als je en lagers en synchromeshringen en tandwielen en een as nodig hebt dan kom je waarschijnlijk bijna net zo duur uit als een revisie bak.
Ken de 380 niet maar meestal heb je ook nog wel wat speciaal gereedschap nodig. Als je dat moet kopen of maken is het vaak zelfs duurder dan een revisiebak.
Daar komt nog bij dat je op een gereviseerde versnellingsbak garantie hebt, mocht er toch iets niet goed zijn.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: R380 bak zelf reviseren
zou zelf voor die 1000 euro een revisie bestellen. mits het je hobby is maar denk dat je duurder uitkomt.
maar heb hier nog een disc0 380 , 300tdi voor je liggen dacht ingaande as is anders.
moet je pb sturen.
maar heb hier nog een disc0 380 , 300tdi voor je liggen dacht ingaande as is anders.
moet je pb sturen.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: R380 bak zelf reviseren
pascal110 schreef: dacht ingaande as is anders.
De prise as is te lang voor montage in een Defender.
Ook dit staat in het Transmission Overhaul Manual voor de R380.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: R380 bak zelf reviseren
zal je deze uit de oude moeten overzetten, toch, van twee een maken, goedkoopste manier, denk ik,
dat geld ook voor een td5, zelfde probleem, ingaande as anders.
maar dan nog, als je iets meer uitgeeft, ben je klaar geen risico en garantie.
als die van mij stuk zou lopen , zou ik dan dit omzetten, denk het niet. ondanks dat ik er een heb en het kan.
gr pascal
dat geld ook voor een td5, zelfde probleem, ingaande as anders.
maar dan nog, als je iets meer uitgeeft, ben je klaar geen risico en garantie.
als die van mij stuk zou lopen , zou ik dan dit omzetten, denk het niet. ondanks dat ik er een heb en het kan.
gr pascal
Re: R380 bak zelf reviseren
heb eens even in het overhaul manual gebladerd, er zijn meer verschillen.
4 types
nl
Type A gearbox prefixes: - 50A; 51A; 56A; 58A;
60A; 61A;
Type B gearbox prefixes: - 53A; 55A; 63A
Type C gearbox prefix: - 18A
Type D gearbox prefixes: - 64A; 65A
4 types
nl
Type A gearbox prefixes: - 50A; 51A; 56A; 58A;
60A; 61A;
Type B gearbox prefixes: - 53A; 55A; 63A
Type C gearbox prefix: - 18A
Type D gearbox prefixes: - 64A; 65A
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten