Defender 110 2007 - 3 issues (turbo, sloten, verwarming)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tjerk

Defender 110 2007 - 3 issues (turbo, sloten, verwarming)

Berichtdoor tjerk » 01 Jan 2022, 11:19

Hoi allemaal! Trots bezitter van een mooie 2007 puma waar ik verschrikkelijk gelukkig mee ben. Na een groot onderhoud deze zomer spelen er een paar issues waar ik hoop dat iemand daar snel van kan zeggen: ooooh dat is dit of dat. Wil graag zelf leren sleutelen aan de auto, dus tips zijn welkom!

Issue 1
Bij het ontkoppelen hoor ik de turbo tamelijk luid ontluchten/ademen. Wat is een goed startpunt om te checken? Slangen?

Issue 2
Bij het openen van de bestuurdersdeur besluit de defender de centrale deurvergrendeling te activeren en zet alles op slot. Soms niet (bij koud weer is het duidelijk minder), soms ook bij het dichtgooien van het portier (wat echt heel lollig is als je de sleutel er nog in hebt zitten).

Issue 3
Deze herinnerd mij aan de P38 die ik heb gehad... De centrale blowers en de bijrijderskant van de blazers zijn snikheet. :?:
Heel hard zetten met airco aan blaast snik heet, standje 1 gewoon heet. Lijkt wel alsof er hete lucht 'lekt' in het systeem, maar geen idee. Misschien alleen de temperatuur

Landmarcs

Re: Defender 110 2007 - 3 issues (turbo, sloten, verwarming)

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2022, 12:02

tjerk schreef:Hoi allemaal! Trots bezitter van een mooie 2007 puma waar ik verschrikkelijk gelukkig mee ben. Na een groot onderhoud deze zomer spelen er een paar issues waar ik hoop dat iemand daar snel van kan zeggen: ooooh dat is dit of dat. Wil graag zelf leren sleutelen aan de auto, dus tips zijn welkom!

Issue 1
Bij het ontkoppelen hoor ik de turbo tamelijk luid ontluchten/ademen. Wat is een goed startpunt om te checken? Slangen?

Issue 2
Bij het openen van de bestuurdersdeur besluit de defender de centrale deurvergrendeling te activeren en zet alles op slot. Soms niet (bij koud weer is het duidelijk minder), soms ook bij het dichtgooien van het portier (wat echt heel lollig is als je de sleutel er nog in hebt zitten).

Issue 3
Deze herinnerd mij aan de P38 die ik heb gehad... De centrale blowers en de bijrijderskant van de blazers zijn snikheet. :?:
Heel hard zetten met airco aan blaast snik heet, standje 1 gewoon heet. Lijkt wel alsof er hete lucht 'lekt' in het systeem, maar geen idee. Misschien alleen de temperatuur

Dag Tjerk,

Is "issue 1" misschien de normale toestand?   Een onbelaste motor doet weinig met de turbo.

Bij "issue 2" denk ik aan het waarschijnlijk niet goed in de open eindstand komen van het bestuurdersdeurslot, danwel het juist te gemakkelijk, vrijelijk bewegen van de deurvergrendeling. De deurvergrendeling van de bestuurdersdeur is "sturend" voor de overige sloten (wellicht is dat anders in te stellen). Als je het "goed" doet kan je overigens ook bij een "Puma" zonder kuren de centrale deurvergrendeling de deuren ongewild laten sluiten: met de deur open de auto vergrendelen, op dat moment gaat ie op slot en weer terug open, gooi je daarna de deur dicht dan sluit ie alsnog alles (en liggen je sleutels binnen dan heb je gedoe).

Bij "issue 3" zou ik eens kijken of de bediening aan de warme kant wel goed werkt: Bij de "Puma" heb je een warmwater-kraan, wellicht blijft die open staan.
Verder is het zoals Edward hierna zegt: Waar iedere (diesel) Defender tot nu toe een regelbereik had dat koud, koud, koud en lauw kende heeft de "Puma" de keuze uit koud, en heet, heet of heet, en daartussenin een heel kort traject dat nauwelijks een regeltraject mag heten. Blijft de kraan evenwel openstaan dat mis je zelfs de stand koud (misschien zou een wat langere arm aan de kachel-kraan helpen om een zekere subtiliteit in de regeling te verkrijgen).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Jan 2022, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jan 2022, 13:17

Welkom Tjerk,

Punt 1 is eerst kijken bij een andere auto of het aan de auto ligt of aan jouw perceptie. ;)

Punt 2 is wat Marc zegt: bedrading checken op breuken en vooral het deurslot nakijken. (al doet het bij kou meestal juist slechter ipv minder slecht)

Punt 3 is normaal :lol: Je kunt navragen bij de dealert of ie z'n kachelradiateur modificatie heeft gehad: Dat is een indrukwekkende term voor het deels afplakken van de radiateur. :shock: Maar echt best wordt het nooit, daar mag je ook niet over klagen want het is de eerste Def die überhaupt warm wordt! Dat dat vrij lokaal en ongelijkzijdig gebeurt is wat het is. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tjerk

Berichtdoor tjerk » 01 Jan 2022, 16:59

:lol: Dank voor de antwoorden.

Punt 1: Eerder deed de turbo dit minder heftig. Ik zal het eens filmen morgen, wellicht dat iemand anders het als normaal bestempelt.
Punt 2: Ik zal de deurkaart er eens afhalen en kijken of er slechte contacten zichtbaar zijn/draden bekijken en indien mogelijk doormeten; dank!
Punt 3: Dit had hij eerder zeker niet. Het is nu zo dat het gewoon steeds heter word in de auto (niet warm, maar echt sauna-heet), met name de bijrijders kant. Dit was in de P38 een defecte blend motor, heb ik zo gelaten omdat je bij de Range het complete dashboard moet uitbouwen om erbij te komen. Ik denk inderdaad dat de warmwater-kraan dan open blijft staan, is er ergens een schema/afbeelding hoe en waar ik dat check?

Edit: al een mooi filmpje gevonden
https://www.youtube.com/watch?v=AfoXnOOTVgQ

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2022, 17:25

tjerk schreef:Punt 1: Eerder deed de turbo dit minder heftig. Ik zal het eens filmen morgen, wellicht dat iemand anders het als normaal bestempelt.
Punt 2: Ik zal de deurkaart er eens afhalen en kijken of er slechte contacten zichtbaar zijn/draden bekijken en indien mogelijk doormeten; dank!
Punt 3: Dit had hij eerder zeker niet. Het is nu zo dat het gewoon steeds heter word in de auto (niet warm, maar echt sauna-heet), met name de bijrijders kant. Dit was in de P38 een defecte blend motor, heb ik zo gelaten omdat je bij de Range het complete dashboard moet uitbouwen om erbij te komen. Ik denk inderdaad dat de warmwater-kraan dan open blijft staan, is er ergens een schema/afbeelding hoe en waar ik dat check?

@ Punt 1:  Misschien moet je eens een stukje meerijden in een andere "Puma", en eventueel ook een "Puma" habitué goed laten meeluisteren naar je jouwe.
@ Punt 2:  Als je die deurkaart toch losneemt kijk dan ook hoe de mechanische kant van het slotmechanisme werkt. Wellicht wordt het slot maar nauwelijks vrijgegeven en is het "rammelen" van bijv. het dichtgooien al genoeg om de deur dan weer terug in het slot te laten terugvallen.
@ Punt 3:  Die waterzijdige kraan zit zo voor de hand in het zicht dat een uitleg mijns inziens niet nodig is.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Jan 2022, 17:26

tjerk schreef:Punt 1: Eerder deed de turbo dit minder heftig. Ik zal het eens filmen morgen, wellicht dat iemand anders het als normaal bestempelt.
Misschien dat de vanen van de variabele turbo inmiddels vast zijn gaan zitten?
tjerk schreef:Punt 3: Ik denk inderdaad dat de warmwater-kraan dan open blijft staan, is er ergens een schema/afbeelding hoe en waar ik dat check?
Lijkt mij niet zo moeilijk, de motorkap open doen en dan zit die kraan redelijk hoog naast de motor als ik mij goed herinner.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tjerk

Berichtdoor tjerk » 01 Jan 2022, 17:33

Landmarcs schreef:@ Punt 2:  Als je die deurkaart toch losneemt kijk dan ook hoe de mechanische kant van het slotmechanisme werkt. Wellicht wordt het slot maar nauwelijks vrijgegeven en is het "rammelen" van bijv. het dichtgooien al genoeg om de deur dan weer terug in het slot te laten terugvallen.
Groeten MarcS

Dat is een hele goede, volgens mij gaat het slot mechanisch ook niet heel lekker. Morgen lekker rommelen! Dank!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2022, 21:45

tjerk schreef:
Landmarcs schreef:@ Punt 2:  Als je die deurkaart toch losneemt kijk dan ook hoe de mechanische kant van het slotmechanisme werkt. Wellicht wordt het slot maar nauwelijks vrijgegeven en is het "rammelen" van bijv. het dichtgooien al genoeg om de deur dan weer terug in het slot te laten terugvallen.
Groeten MarcS

Dat is een hele goede, volgens mij gaat het slot mechanisch ook niet heel lekker. Morgen lekker rommelen! Dank!

Plak als je nu toch bezig bent wat gealuminiseerd belletjes-plastic in de deurkaart (wel even kijken waar er ruimte is).
Het scheelt 's zomers warmte-straling en 's winters wellicht ook nog iets in de koude. Het maakt met wat geluk de deur ook nog iets stiller.

Groeten MarcS

tjerk

Berichtdoor tjerk » 02 Jan 2022, 13:48

Issue 1 en 3 lijken opgelost :-) Dank voor de hulp!

Verwarming: Het beschermende plastic laagje rond de trekkabel voor de kachel (heeft vast een chiquere naam) was precies waar de clipje eromheen zit helemaal doorgesleten. Daardoor bewoog de stalen kabel binnenin niet meer vrij. Heb hem voor nu even goed in de smeer gezet en wat tape binnenstebuiten er tussen gedaan dat hij weer vrij heen en weer kan glijden. Keertje een nieuw kabeltje voor bestellen en een nieuw clipje. Die is nu helemaal verroest.

Sluiten deuren: Het mechanische mechanisme voor de sleutel zit inderdaad helemaal vast. Hierdoor staat het hele mechaniekje in de deur op 'scherp'. Bij een goede trilling zal dit dus inderdaad doen als dat je aan de vergrendelingsknop in de deur zit. Voor nu ook flink in de WD40 gezet in de hoop dat hij los komt, maar zal denk ik een nieuw slotje in moeten (of in iedergeval het draai palletje er achter). Nu vroeg ik mij af: Ik ga er van uit dat dit sleutel specifiek is, waar bestel je zo iets?

tjerk

Berichtdoor tjerk » 02 Jan 2022, 13:53

Landmarcs schreef:Plak als je nu toch bezig bent wat gealuminiseerd belletjes-plastic in de deurkaart (wel even kijken waar er ruimte is).
Het scheelt 's zomers warmte-straling en 's winters wellicht ook nog iets in de koude. Het maakt met wat geluk de deur ook nog iets stiller.

Groeten MarcS

Bedankt voor de tip, ik wilde ter zijner tijd van die ontdreunings matten gaan plakken, daarmee moet je min of meer hetzelfde kunnen bereiken lijkt me. Leek me verstandig eerst de isolatiematten te plakken voordat ik een 2 batterijen systeem en lade achterin ga maken.

Terug naar “Techniek”