Hallo, ik heb mijn bladveren vervangen door paraboolveren en nieuwe schokdempers van Britpart. Als ik nu door een kuiltje rij of een drempel over ga bonkt het metaal op elkaar (bij lage snelheid). Het lijkt alsof de schokdempers niet genoeg kunnen inveren. Deze schokdempers zouden speciaal voor de paraboolveren zijn. Heeft iemand hier ook last van gehad en zo ja, wat was de oplossing? Ander merk schokdempers ?
Wie oh wie weet de oplossing? (zonder terug te gaan naar bladveren)
welke schokdempers bij paraboolveren voor 109 serie 3
-
andrestruik
Re: welke schokdempers bij paraboolveren voor 109 serie 3
Paraboolveren zijn ook bladveren hoor.
De Serie die ik had met parabolen stond op Procomp shocks. Dat werkte prima behalve dat het ding veel te hoog stond naar mijn smaak maar dat kwam door de parabolen, niet door de schokbrekers. https://www.paddockspares.com/brands/pr ... eries.html
Maar ik zou eerst goed onderzoeken wat er nou echt gebeurd en wat het geluid veroorzaakt. Ga in de buurt effe langs bij iemand met een heftruck en til 1 wiel eens op om te zien wat er wel en niet kan.
De Serie die ik had met parabolen stond op Procomp shocks. Dat werkte prima behalve dat het ding veel te hoog stond naar mijn smaak maar dat kwam door de parabolen, niet door de schokbrekers. https://www.paddockspares.com/brands/pr ... eries.html
Maar ik zou eerst goed onderzoeken wat er nou echt gebeurd en wat het geluid veroorzaakt. Ga in de buurt effe langs bij iemand met een heftruck en til 1 wiel eens op om te zien wat er wel en niet kan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
andrestruik
het zijn echt de schokdempers die niet genoeg kunnen inveren.
wie heeft er ook paraboolveren onder zijn series zitten en heeft geen problemen met zijn schokdempers?
Ik ben dan benieuwd welke dat zijn.
wie heeft er ook paraboolveren onder zijn series zitten en heeft geen problemen met zijn schokdempers?
- Erik Peters
andrestruik schreef:het zijn echt de schokdempers die niet genoeg kunnen inveren.
En de rubberen klossen (5-6 cm dik) onderaan het chassis, waar de as tegenaan komt bij volledig inveren, zitten er nog wel?
Bij mijn 109 was ik die een keer 'kwijt geraakt' (het ijzer waarmee ze vast horen te zitten was verroest).
zoiets:
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
andrestruik schreef:wie heeft er ook paraboolveren onder zijn series zitten en heeft geen problemen met zijn schokdempers?
Dat zijn dus oa Procomps, dat vertel ik je hierboven al.
Maar het is zo een vreemd verhaal, want op parabolen staat ie juist hoger en zoveel groter wordt de veerslag niet. Maar meten is weten; hoe lang is de schokbreker hemelaal ingedrukt en wat meet je als je de bladveer helemaal omhoog drukt?
Het is geen lastige wetenschap om eea op elkaar af te stemmen. Zijn alle schokbrekerbevestigingen origineel? Zitten de juiste shackles aan de bladveren etc, etc. Gewoon andere shocks monteren omdat die op een andere auto wel werken is niet echt de juiste benadering.
Edward van Vugt