Hallo iedereen,
Mijn naam is Leo en sinds kort in het bezit van een laro 109 diesel bj 77
Heb deze auto gekocht met front propshaft er los bij. Als ik propshaft opmeet ingeschoven meet ik 67 cm. Als ik Zoek voor een nieuwe shaft kom ik steeds uit stc 121 propshaft front 4 cilinder series. Deze is echter 58 cm
Iemand een idee welke ik moet hebben? Graag hoor ik het van jullie, ik zou er mee geholpen zijn
Kennismaking met een vraag
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Kennismaking met een vraag
Wat is de maat tussen de flenzen (de flens van het voor-differentieel en de flens van de voorste uitgang van de tussenbak)?
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Kennismaking met een vraag
Wat ik zo meet 67cm
Groet Leo
Groet Leo
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Kennismaking met een vraag
Oei, dan is de propshaft die je hebt eigenlijk te lang denk ik, bij inveren wordt de afstand tussen de flenzen vermoedelijk korter, behalve als de flenzen nu recht tegenover elkaar zitten (dan wordt die afstand bij uit- en inveren iets langer).
Maar een paar cm speling is wel gewenst, anders krijg je de propshaft er ook niet tussen.
De propshaft van 58 cm (ingeschoven?) zal te kort zijn.
Hoe is het met de achterste propshaft? Zit die goed of zit die helemaal aan het eind van het schuifstuk? In het laatste geval zou het het beste zijn om motor en transmissie een paar cm naar achteren te verplaatsen, maar ja dat past natuurlijk niet met de ophangrubbers.
De vooras verder naar voren lukt ook niet of je moet andere (iets kortere) bladveren monteren.
Of de maten van het chassis kloppen niet meer.
Groet,
Erik.
p.s. e.e.a. is te vinden in het werkplaatshandboek:
Maar een paar cm speling is wel gewenst, anders krijg je de propshaft er ook niet tussen.
De propshaft van 58 cm (ingeschoven?) zal te kort zijn.
Hoe is het met de achterste propshaft? Zit die goed of zit die helemaal aan het eind van het schuifstuk? In het laatste geval zou het het beste zijn om motor en transmissie een paar cm naar achteren te verplaatsen, maar ja dat past natuurlijk niet met de ophangrubbers.
De vooras verder naar voren lukt ook niet of je moet andere (iets kortere) bladveren monteren.
Of de maten van het chassis kloppen niet meer.
Groet,
Erik.
p.s. e.e.a. is te vinden in het werkplaatshandboek:
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Kennismaking met een vraag
Je kan je natuurlijk ook afvragen waarom een 67 cm propshaft bij een 67 cm passing los wordt bijgeleverd.
Wellicht past ie gewoon te goed (dus eigenlijk niet), en is het dus een foute propshaft (of eentje de abusievelijk op deze maat is gemaakt).
Wellicht moet de motor juist wat naar voren en past dan de standaard 58 cm propshaft wel goed, wellicht zit dan de propshaft naar achter ook beter ?
Groeten MarcS
Wellicht past ie gewoon te goed (dus eigenlijk niet), en is het dus een foute propshaft (of eentje de abusievelijk op deze maat is gemaakt).
Wellicht moet de motor juist wat naar voren en past dan de standaard 58 cm propshaft wel goed, wellicht zit dan de propshaft naar achter ook beter ?
Groeten MarcS
Re: Kennismaking met een vraag
Om een zinnige reactie te geven moeten we eerst weten welke motor er in de 109 ligt? En is dit de originele of is er iets anders in gemeubeld?
Want in het laatste geval is er natuurlijk geen enkel hand, werkplaats of onderdelenboek te vertrouwen.
Want in het laatste geval is er natuurlijk geen enkel hand, werkplaats of onderdelenboek te vertrouwen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Kennismaking met een vraag
Tja, dat is altijd een probleem met een 35 jaar oude auto. Is het ding nog origineel of op meerdere punten al verlast, aangepast of veranderd.
Want dan dien je de onderdelen op maat te laten maken.
Als je de propshaft laat inkorten tot 64 cm ingeschoven, dan zal het vermoedelijk wel passen.
Groet,
Erik.
Want dan dien je de onderdelen op maat te laten maken.
Als je de propshaft laat inkorten tot 64 cm ingeschoven, dan zal het vermoedelijk wel passen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Kennismaking met een vraag
Hoi,
Ik hoorde dat het ook kan zijn dat er een 6 bak versnellingsbak onder zou kunnen zitten ,(het is een 4 bak),dit zou je niet zo kunnen zien maar die bak zou wel iets meer na achteren zitten vandaar de langere front propshaft.
Zegt dit iets bij iemand.?
Ik hoorde dat het ook kan zijn dat er een 6 bak versnellingsbak onder zou kunnen zitten ,(het is een 4 bak),dit zou je niet zo kunnen zien maar die bak zou wel iets meer na achteren zitten vandaar de langere front propshaft.
Zegt dit iets bij iemand.?
Re: Kennismaking met een vraag
Een 6 bak in een Serie??? Jongeh, bij de Defender is die pas in 2007 gekomen.
Geen idee welke bak dat zou moeten zijn. Als je Serie gewoon inschakelbar 4wd aandrijving heeft kun je er vanuit gaan dat er gewoon een LT76 bak achter hangt. Wat voor motor hangt er in?
Geen idee welke bak dat zou moeten zijn. Als je Serie gewoon inschakelbar 4wd aandrijving heeft kun je er vanuit gaan dat er gewoon een LT76 bak achter hangt. Wat voor motor hangt er in?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Joep Weijers
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 16 Jan 2012, 22:17
- Locatie: Vught
- Contact:
Re: Kennismaking met een vraag
De versnellingsbak in een series is altijd een 4 bak. Er is echter wel een verschil mogelijk in aantal cylinders: er zijn ook series met een 6 cylinder in lijn motor. Bij deze motor ligt de versnellingsbak verder naar achteren en zijn er dus andere maten aandrijfas (aandrijfas voor (STC574) is langer dan bij een 4 cylinder (STC121))
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten