al een paar jaar heeft mijn vader last van plotseling uitvallende defender. 110, 150.000km op teller, 2,4 puma.
We kunnen er maar niet achter komen wat het euvel is. We is: verkopende larogarage Nijmegen, larogarage Oud-Gastel (en ANWB).
Het gebeurt op het oog volstrekt willekeurig. Rijdend uitvallen en daarna niet meer kunnen starten (startmotor draait, motor slaat niet aan). Soms met grote tijdsintervallen (maanden, weken) ertussen. Een paar keer lukte het starten wel. Andere keren niet, op een paar keren na: een keer sprong motor aan door tikje te geven op (dacht ik) druksensor brandstofpomp, een keer na schoonblazen inlaaddruksensor en een andere keer door starten te herhalen. De laatste keer viel ie rijdend uit. Alle mogelijkheden (zoals net aangegeven) herhaald, maar niet meer aan de praat gekregen. Afgesleept naar garage Oud Gastel. Daar controle gedaan verstuivers; 2 zeer slecht, 1 matig en 1 goed. Drie verstuivers vervangen. Evenals druksensor brandstofpomp, inlaatdruksensor. Defender startte en reed prima. Bij thuiskomt, wilde ie later niet meer starten. Monteur langs geweest. Kijken, voelen bedrading, uitlezen foutcodes (zie bijlage). En plots startte ie weer. We weten ons nog steeds geen raad met dit euvel. Immers geen idee wat er daadwerkelijk hersteld is. In overleg met larogarage plaatste ik deze oproep (hulplijntje). Ideeen zijn welkom. (en een enorm groot bierpakket voor degene die oplossing weet).
Wat al gedaan:
- contactslot vervangen direct bij aanschaf enkele jaren terug, dat was omdat sleutel erg slecht draaide. Was niet naar aanleiding van stilvallen.
- ECU vervangen (Nijmegen)
- Druksensor bandstof pomp vervangen
- Inlaatdruk sensor vervangen
- Gereviseerde verstuivers (3x).
Ben heel erg benieuwd.
Met vriendelijke groeten,
Dennis Schoonen