Te hoge Co2 emissie Defender 90 benzine ex carrabinieri

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
WimPols

Te hoge Co2 emissie Defender 90 benzine ex carrabinieri

Berichtdoor WimPols » 16 Dec 2021, 11:29

Ik heb een landrover defender 90 benzine ex carabinieri , deze bevat een rover motor. De co2 emissie is groter dan toegestaan.
Ik ben opzoek naar de software om dit uit te kunnen lezen. Weet iemand welke software dit is en of deze nog te verkrijgen is ( Rover is inmiddels geeindigd te bestaan)

Erik Peters

Re: Te hoge Co2 emissie Defender 90 benzine ex carrabinieri

Berichtdoor Erik Peters » 16 Dec 2021, 13:09

CO2 emissie ?? , dat maakt niks uit, je betaalt simpelweg meer belasting.
Je bedoelt waarschijnlijk de CO uitstoot (koolmonoxide) en die mag inderdaad niet te hoog zijn.
Maar zo'n 2,0 l MPi motor is ook een tijdje geleverd geweest in een LR Discovery, dus ik zou verwachten dat een Land Rover dealer e.e.a. moeten kunnen uitlezen en aan kunnen passen indien nodig.
Overigens kan het helpen om eerst de auto eens goed warm/heet te rijden. Ik heb een VW bus (benzine) en die gaf in eerste instantie ook een te hoge CO-waarde bij de APK, maar de motor was nog niet goed op temperatuur. Toen die dat wel was, was het goed, ruimschoots beneden de toegestane waarde.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2021, 13:31

Fuel conditioner in de tank en een stuk flink blazen over de grote weg. Goed toeren maken en flink stevig optrekken. :lol: :lol:

Werkt nog steeds bij zowel de diesel als de benzine auto.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

The_Dutchman

Berichtdoor The_Dutchman » 17 Dec 2021, 22:43

Ik had 2 jaar geleden precies hetzelfde probleem bij de APK keuring van mijn ex-carabinieri. Mijn LaRO kwam had 6 maanden geschorst binnen gestaan.
De oplossing is simpel: vóór de APK gewoon een uurtje een flink stuk rijden zodat de motor en vóóral de katalysator flink heet wordt zodat deze zijn werk goed doet.

Sindsdien zonder problemen door de APK!

NB: LR dealers kunnen je niet helpen; degenen die ik in regio Utrecht benaderde hadden niet de uitlees-apparatuur...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Dec 2021, 23:39

WimPols schreef:Ik ben opzoek naar de software om dit uit te kunnen lezen.

Eerst hier gekeken: https://en.wikipedia.org/wiki/Rover_T-series_engine
En wat zoeken op Rover MEMS leverde dit op: https://rovermems.com/diagnostics/

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”