Lek stroom Defender 110 2005

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jrmc

Lek stroom Defender 110 2005

Berichtdoor jrmc » 01 Dec 2021, 16:30

Ik ben op zoek naar een raadselachtige stroom verbruiker in mijn dual battery setup. De startaccu (nieuwe Optima redtop 50Ah, gescheiden door CTEK250se) verliest namelijk vrij snel spanning.

Ik heb een stroomverbruik bij alles uit van 0,023A (klokje en alarm, gemeten met multimeter tussen de pool en minkabel) in de auto. De klok / dashboard neemt 0,03A in beslag, de centrale deurvergrendeling en BBUS 0,012A en als het alarm ingeschakeld wordt komt daar dus 0,08A bij. Dit alles gecheckt door zekeringen te verwijderen. Als alle zekeringen eruit zijn meet ik netjes 0A.

De auto zou daarmee 0,55Ah per dag moeten verliezen in de startaccu. Startaccu verliest echter 0,1 volt per 24 uur. Dat is ongeveer 5% van mijn startaccu van 50Ah = 2,5 Ah per dag. Raadsel wat hier gebeurt.

Accu zonder belasting al gecheckt op ontlading maar dat ziet er goed uit.

Wat mij opvalt is
1) waarom verbruikt de centrale deurvergrendeling "zoveel" stroom als deze niet actief is (BBUS al los gehaald, is 0,01A). Klopt dit wel?
2) slaat er op een later moment een relais aan van het alarm waardoor stroomverbruik zo hoog wordt?

Erik Peters

Re: Lek stroom Defender 110 2005

Berichtdoor Erik Peters » 01 Dec 2021, 20:23

Is de bedrading in de auto verder nog origineel? Anders dan het zelf ingebouwde dual battery systeem?

Verder is, denk ik, een 50 Ah RedTop accu niet geschikt voor montage in een Td5.
Ik heb een 75 Ah Yellow Top in mijn Td5 gehad, nieuw geen probleem, maar na 4 jaar toch af en toe problemen (ook na verloop van tijd na volladen met een 220 V Ctek-lader).
Deze accu staat nu in een tractor, want er werd nog 900 Ah startstroom geleverd (weliswaar kortstondig, bij 80% 'vol') en op de tractor functioneert de accu, ook na 6 weken stilstand, nog prima (moeiteloos starten).
Momenteel heb ik een gewone 100 Ah loodaccu in de Td5 staan en mijn problemen zijn opgelost.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2021, 20:43

jrmc schreef:Ik ben op zoek naar een raadselachtige stroom verbruiker in mijn dual battery setup. De startaccu (nieuwe Optima redtop 50Ah, gescheiden door CTEK250se) verliest namelijk vrij snel spanning.

Ik heb een stroomverbruik bij alles uit van 0,023A (klokje en alarm, gemeten met multimeter tussen de pool en minkabel) in de auto. De klok / dashboard neemt 0,003A in beslag, de centrale deurvergrendeling en BBUS 0,012A en als het alarm ingeschakeld wordt komt daar dus 0,008A bij. Dit alles gecheckt door zekeringen te verwijderen. Als alle zekeringen eruit zijn meet ik netjes 0A.

De auto zou daarmee 0,55Ah per dag moeten verliezen in de startaccu. Startaccu verliest echter 0,1 volt per 24 uur. Dat is ongeveer 5% van mijn startaccu van 50Ah = 2,5 Ah per dag. Raadsel wat hier gebeurt.

Accu zonder belasting al gecheckt op ontlading maar dat ziet er goed uit.

Wat mij opvalt is
1) waarom verbruikt de centrale deurvergrendeling "zoveel" stroom als deze niet actief is (BBUS al los gehaald, is 0,01A). Klopt dit wel?
2) slaat er op een later moment een relais aan van het alarm waardoor stroomverbruik zo hoog wordt?

Dag "jrmc",

Of dit gewone cijfers zijn weet ik niet (om ze kloppend te krijgen moet er in ieder geval tweemaal een nul toegevoegd worden).
Ik ervaar bij mijn "Puma" en ervoer bij mijn oude Td5 ook een zeker verbruik in rust, een verbruik dat na een paar weken beslist merkbaar wordt (bij een gewone 90/95 Ah startaccu).
Resteert de vraag of die 0,1 Volt per 24 uur wel een goede maat is. Is mijn accu echt 100% opgeladen dan meet ik om te beginnen zelfs 12,9 V ... en dat zakt vrij snel vaan 12,6 V ... en daarna gaat het verder. Na enkele dagen geduld gaat het heel veel trager, het duurt dan best lang voordat ie richting 12,0 V gaat. Ik heb een sigarettenaansteker-plug V-meterje, dat zit er gewoonlijk altijd in maar na langere tijd stilstand is het metertje niet altijd "bij de les", waarschijnlijk iets overgangsweerstand ... een 100% betrouwbare meting over de lange duur heb ik dus niet.
Anyway, in het koudere jaargetijde gaat mijn accu om de zoveel tijd aan de druppellader.

Groeten MarcS

PS   De standaard electrickery waarbij er langdurig een heel kleine stroom loopt is eigenlijk slecht te combineren met het automotive laadsysteem en vooral ook met de start-accu en het verbruik tijdens het starten. Om een lood-accu echt goed vol te krijgen heb je een druppellader en tijd nodig, het automotive laadsysteem krijgt dus bijna nooit de accu echt goed vol. Een bundeltje High-Caps parallel aan de startaccu maakt het starten en het laden beter -- ik heb zo'n bundeltje (nog) niet.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Dec 2021, 00:20

Voor de aardigheid heb ik een Ctek batterysense gemonteerd op de Td5.
Daarmee kan ik het voltage van de accu bekijken als ook de ladingstoestand (en de temperatuur, maar dat is minder interessant is veelal de buitentemperatuur).
IMG_2746.PNG
IMG_2747.PNG
(Voor de laatste actuele waarden moet ik naast de auto staan).
Het voltage zakt maar heel langzaam (en tijdens starten even iets meer) in tegenstelling tot de ladingstoestand.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 02 Dec 2021, 12:08

Die van mij is ook na 3 weken helemaal leeg, 75 amp yellow top. ik heb er mee leren leven :roll:

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 03 Dec 2021, 04:45

Mijn Defender is een TD5 in 2000 gekocht. 1e, originele, accu ging zeven jaar mee, de 2e, een Varta calcium accu gooide er zuur uit, geen idee waarom, laadspanning was goed. Deze dus vervangen. In 2014 een RedTop en een YellowTop geplaatst, de laatste als "woonaccu" voor ventilatie en een beetje water heet maken.
Voor het starten altijd de accu's gekoppeld, tenzij de woonaccu leeg was. Met beide accu's zeven jaar gedaan, onlangs vervangen. In de winter begint het starten wat moeilijk te worden na een week of 6 stilstand. De RedTop (50 Ah) heeft dan wat kwijtgeraakt aan alarm en de besturingseenheid, de YellowTop (38Ah)wordt bij stilstand alleen belast met de permanente plus van de autoradio, dat is maar heel weinig. Zeven jaar is niet slecht, maar ik had iets meer verwacht, gezien de mooie verhalen van Optima. Ik had de laatste keer met vervangen geen zin om uit te zoeken of er een passende combinatie van andere accu's mogelijk was, dus deze keer aar zo gelaten. Of er nog een volgende keer komt is wat onzeker, niemand kan voorspellen welk soort ellende de overheid nog voor ons in petto heeft.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Dec 2021, 08:31

Gerard4t schreef:Zeven jaar is niet slecht, maar ik had iets meer verwacht, gezien de mooie verhalen van Optima.

Het zal wel komen door de ruststroom die constant uit de accu wordt getrokken.
Want op een simpele tractor (geen ruststroom) gaat zo'n 50 Ah RedTop wel 10 jaar mee. Maar ook een gewone (onderhoudsvrije) lood-calcium accu kan wel 10 jaar mee (er staat één al 11 jaar op mijn minishoveltje, wel heb ik het stationair toerental iets verhoogd om de laadspanning boven de 13 V te krijgen).
Op een tractor, met een gelijkstroomdynamo, heeft een ouderwetse (lompe, 120 Ah) loodaccu het zo'n 15 jaar volgehouden.

Groet,

Erik

p.s. Ook een Optima accu moet af en toe opgeladen worden. Als je er 5 jaar niet naar om kijkt (de tractor niet gebruikt) dan is zo'n Optima ook kapot (een loodcalcium accu geeft het eerder op in zo'n geval).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2021, 10:27

Gerard4t schreef:RedTop (50 Ah) & YellowTop (38Ah)

Hmm ... ik denk dat je net zo goed - en een stuk goedkoper - uit bent met een Varta LFD90 of iets vergelijkbaars.

Wel op ze zoveel tijd even (dat "even" is gauw 24 uur) aan de druppellader hangen.

Zoals ik eerder al noemde: Betere resultaten behaal je, met name 's winters, door nog een bundeltje HighCaps parallel aan die accu te schakelen. Ik heb nog geen hands-on ervaring maar een bundeltje van die grote condensatoren werkt als een vliegwiel, of als een kinetisch recovery touw. Bij de koude start wordt de accu-capaciteit gehinderd door de inwendige weerstand van de accu: zo'n condensator heeft geen weerstand en levert dus bij de koude start maximaal vermogen ... en helpt in de minuten daarna ook weer dynamo-vermogen terug op te slaan.

Overigens is 7 jaar een heel gemiddelde accu-levensduur, niks bijzonders. Een accu onder de motorkap - die dus 's zomers extra warm wordt - leeft een jaartje korter. Overigens leven de accu's met de bijzonder mooie specs - dus lekker veel CCA's - gewoonlijk weer korter: De mooie 3D platen - die door de 3D structuur veel oppervlak en dus veel CCA's leveren - eroderen door het laden/ontladen geleidelijk en zonder die 3D structuur houd je slechts dunner dan de gewoonlijke platen over.

Groeten MarcS

PS   Ik weet niet precies wat het alarm allemaal doet, maar wellicht is het ook nog eens zo dat het interieur-alarm in een drukkere omgeving vaker even semi-actief wordt ... er is natuurlijk altijd een basis-verbruik, ik ken me evenwel goed voorstellen dat signalen die onder een drempelwaarde blijven voor een verhoogd "basis-verbruik" zorgen.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 03 Dec 2021, 10:37

Tja, ik kan er ook best mee leven maar begrijp niet dat ik dus 0,023A meet tussen de Optima accupool en kabel (in rust met alarm aan) en mijn accu in 1 dag tijd 10% lading verliest ..... Ben wel benieuwd of iemand anders weet wat zijn Defender verbruikt in rust. 6 weken stil laten staan ga ik op deze manier nooit halen ;-)

Andere optie is toch nog maar keer de Optima los halen en weekje laten staan en kijken wat de spanning doet. Alhoewel de accuboer zei dat dat onwaarschijnlijk is dat de zelfontlading zo hoog is. Heb ook al paar dagen gemeten na volledig opladen met CTEK AGM lader maar dat was wellicht te kort.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2021, 11:19

jrmc schreef:Andere optie is toch nog maar keer de Optima los halen en weekje laten staan en kijken wat de spanning doet. Alhoewel de accuboer zei dat dat onwaarschijnlijk is dat de zelfontlading zo hoog is. Heb ook al paar dagen gemeten na volledig opladen met CTEK AGM lader maar dat was wellicht te kort.

Misschien moet je eens wat langer kijken.   In de eerste dagen na het echt 100% (of nog meer) volladen zakt de accu-klemspanning sneller, dan lijkt het of de accu veel vermogen verliest.   Daarna, als je in het 95-80% traject zit, zakt de klemspanning veel minder snel.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”